یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 345003

یک متخصص مغز و اعصاب کم شدن دامنه کلمات، تکرار کردن حرفها، هذیان‌ها و توهمات بینایی و شنوایی را اعلائم بیماری آلزایمر برشمرد و گفت که بروز آلزایمر در مردان بیشتر است.

مردان بیشتر آلزایمر می‌گیرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا فرزاد اشرافی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمورد بیماری آلزایمر دریک برنامه رادیویی گفت:آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است اما هر فراموشی، آلزایمر نیست و ۸۰ درصد ناشی از زوال عقل است.

وی بروز آلزایمر در سنین پایین تر از ۶۵ سال را خیلی نادر عنوان کرد و افزود: شایع ترین عامل آلزایمر سن است. معمولاً بعد از ۶۵ سالگی به ازای هر پنج سال بروز آلزایمر دو برابر می‌شود و علتش هم تخریب سلول‌های مغزی و اضمحلال و تهدید ناحیه لب گیجگاهی و حافظه و اطلاعات مغزی است.

این متخصص مغز و اعصاب شایع ترین علامت آلزایمر را فراموشی عنوان کرد و در عین حال متذکرشد: این بیماری می‌تواند اختلالات شناختی و مشکلات خلقی نیز ایجاد کند و افراد بر اساس همان شخصیتی که دارند ممکن است موجب افسردگی و اضطرابی و بی قراری شوند.

اشرافی اضافه کرد: این بیماری همچنین می‌تواند موجب بدبینی و اشتباه محاسبه پول، اختلال در جهت یابی مسیرها و اختلال در قضاوت نسبت به اطرافیان شود. این مشکل جزو اختلالات شخصیتی و خلقی است که از افراد دارای بیماری آلزایمر بروز می‌کند و باعث سوء تفاهم و بدبینی می‌شود.

وی همچنین کم شدن دامنه کلمات، تکرار کردن حرفها، هذیان‌ها و توهمات بینایی و شنوایی را نیز از دیگر علائم این بیماری برشمرد و گفت: بروز آلزایمر در مردان بیشتر است.

متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه عوامل خطر همچون فشار خون بالا، سابقه افسردگی طولانی مدت، سابقه مصرف سیگار و الکل شیوع آلزایمر را بیشتر می‌کنند اظهار کرد: بالا بودن چربی خون، مشکلات قلبی عروقی، بالا بودن وزن و دیابت، ضربات مکرر و متعدد به مغز در ورزش‌هایی مانند بوکس نیز می‌توانند منجر به آلزایمر شوند.

اشرافی با اشاره به اینکه عامل ژنتیک بین ۵ تا ۱۰ درصد در بروز آلزایمر نقش دارد گفت: کسانی که اختلالات خواب دارند و در خواب سر وصدا و جیغ و داد می‌زنند احتمالاً مبتلا به پارکینسون و آلزایمر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha