خبرگزاری فارس: مدیر عامل كانون هموفیلی ایران گفت: پاسخ شگفت‌انگیز وزارت بهداشت مبنی بر نبود هیچ نوع سابقه آلودگی فراورده‌های خونی در ایران موجب شد تلاش‌های نماینده حقوقی ریاست جمهوری در فرانسه برای دریافت غرامت ناكام بماند.

احمد قویدل در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: پرونده فاكتورهای خونی ‌آلوده سال‌های گذشته ابعاد ناگفته زیادی دارد، یكی از آن‌ها كه بسیار تأسف‌آور است این است كه با وجود اعلام رسمی شركت مریو فرانسه كه وارد كننده محصولات خونی خارجی به ایران در آن سال‌ها بود به وزیر بهداشت وقت (‌دكتر ملك‌زاده) مبنی بر این‌كه رسماً آلودگی فراورده‌های خونی وارداتی را به ایدز تأیید كرده بود نتوانستیم از این شركت غرامت بگیریم.
وی ادامه داد:‌ دولت عراق با فعالیت سازمان هلال احمر این كشور توانست 238 میلیون دلار از شركت مریو (merieux) فرانسه به علت آلودگی فرآورده‌های خونی سال‌های دهه 80 میلادی غرامت بگیرد و البته طرح این شكایت دامن دو شركت اونتیس (aventis) و باكستر(baxter) آمریكایی را نیز كه شركت مریو فرانسه را خریده‌اند و در آن سهم دارند نیز می‌گیرد.
قویدل گفت: دولت ایران به رغم تلاش‌های نماینده حقوقی ریاست جمهوری در پاریس در سال‌هایی كه پرونده هموفیلی‌ها در رابطه با فرآورده‌های خونی آلوده ‌‌در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شد به علت پاسخ شگفت‌انگیز وزارت بهداشت كه طی نامه‌ای به این نماینده اعلام كرد كه هیچ سابقه آلودگی فراورده‌های خونی در وزارت بهداشت موجود نیست، ناكام ماند.
مدیر عامل كانون هموفیلی ایران اضافه كرد: فدراسیون جهانی هموفیلی اخیراً در بولتن خبری خود كه آوریل 2007 منتشر شده است خبر شكایت قضایی علیه شركت فرانسوی را از سوی هلال احمر عراق چاپ كرده است كه پیگیری قضایی آن در اواخر حكومت صدام آغاز شده است.
قویدل گفت: بر اساس حكم دادگاه هوفیلی‌ها در ایران بخشی از آلوده شدگان از طریق خون و فراورده‌های خونی‌آلوده كه به ایدز مبتلا شده‌اند، قربانیان فراورده‌های خونی وارداتی هستند كه از شركت مریو فرانسه در سال‌های 63 و 64 وارد شده بودند.
وی افزود: آمار این قربانیان با توجه به فشارهای اجتماعی بیماران ایدز به صورت دقیق ثبت نشده است كه بالغ بر 200 تا 250 نفر ارزیابی می‌شوند كه كانون هموفیلی ایران تاكنون اسامی 150 نفر آن‌ها را ثبت كرده است.
مدیر عامل كانون هموفیلی ایران اضافه كرد: بر این اساس بقیه قربانیان آلودگی‌ها نتیجه فعالیت مركز پژوهش و پالایش خون ایران است كه در سال 73 افتتاح و طی 3 سال فعالیت این مركز فاقد سیستم ویروس زدایی‌ تعداد زیادی از بیماران هموفیلی آلوده به ویروس هپاتیت C شدند.
وی گفت: البته باید به این جمع بیماران تالاسمی و دیالیزی را كه از موادی كه از یك واحد خونی تهیه شده است استفاده كرده‌اند نیز اضافه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha