دانشمندان آمریکایی موفق به شناسایی ژنی شدند که ویژه پستانداران بوده و درصورتی که فعال شود به قلب اجازه می دهد که پس از سکته خود را ترمیم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه کلمبیا که نتایج تحقیقات خود را در مجله Circulation منتشر کرده اند، موفق شدند در موش های آزمایشگاهی این ژن را فعال کنند.

در پستانداران سلول های قلب پس از تولد دیگر قادر به ترمیم نیستند و پس از سکته، قلب برای همیشه آسیب دیده باقی می ماند و به مرور ناتوان می شود. اما اکنون این محققان با بررسی ژن A2 که در دوران جنینی فعال بوده و پس از تولد غیرفعال می شود، توانسنتد در موش هایی که اصلاح ژنتیکی شده بودند این ژن را پس از تولد نیز فعال نگه دارند.

پس از بروز سکته در موش ها، دانشمندان مشاهده کردند که عملکرد قلب موش هایی که دارای ژن فعال A2 بودند 77 درصد بهتر از موش هایی بود که اصلاح ژنتیکی نشده بودند.

در این خصوص هینا چاودری سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت : "نه تنها موش های اصلاح ژنتیکی شده در فاصله 3 ماه پس از سکته بهبود یافتند، بلکه به اعتقاد ما این مسئله درمورد پستانداران بزرگ از جمله انسان هم صادق است. به همین منظور ما پژوهش های خود را در این زمینه آغاز کرده ایم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha