طبق یک مطالعه طولانی مدت، آلودگی هوا خطر اولین سکته مغزی، سکته های بعدی و مرگ را افزایش می دهد.

آلودگی هوا با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث لاین، یک مطالعه جدید تأثیر آلودگی هوا را بر خطر سکته اولیه و بعدی و مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی بررسی کرد.

محققان سوابق سلامتی تعداد زیادی از مردم و قرار گرفتن آنها در معرض آلاینده‌های هوا را پیگیری کردند.

تحقیقات جدید محققان دانشگاه سان یات سن در گوانگژو چین، چگونگی تأثیر آلودگی هوا بر مسیر سلامت از سکته مغزی تا مرگ را تقویت می‌کند.

این مطالعه بر روی اثرات سلامتی گرانول‌های PM ۲.۵ متمرکز شده است. این ذرات ریز (PM) برای سلامتی انسان مضر بوده و قطر آن کمتر از ۲.۵ میکرون است که حدود ۳۰ برابر کوچک‌تر از یک تار موی انسان است.

محققان همچنین سطوح دی اکسید نیتروژن (NO۲) و اکسیدهای نیتروژن (NO𝑥) را در هوای آلوده بررسی کردند و سطوح آلاینده هوا را با وزن آنها بر حسب میکروگرم - ۱ میلیونیم گرم - در هر متر مکعب هوا، به صورت میکروگرم در متر مکعب اندازه گیری کردند.

این مطالعه نشان می‌دهد که به ازای افزایش هر PM ۲.۵ به میزان ۵ میکروگرم در متر مکعب، خطر اولین سکته مغزی ۲۴ درصد و خطر اولین سکته مغزی کشنده ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

افزایش هر ۵ میکروگرم بر متر مکعب NO۲ و NO𝑥 با خطر کمی برای اولین سکته همراه بود: به ترتیب ۰.۲٪ و ۰.۱٪.

این مطالعه مشاهده‌ای مبتنی بر تجزیه و تحلیل سوابق سلامت ۳۱۸,۷۵۲ نفر و چندین سال داده‌های آلودگی هوای بریتانیا است.

محققان پیشرفت سلامت این افراد را پیگیری کردند. در طول این مدت، ۵۹۶۷ نفر سکته اولیه یا تصادفی را تجربه کردند. علاوه بر این، ۲۹۸۵ نفر اثرات قلبی عروقی پس از سکته داشتند و ۱۰۲۰ مورد مرگ اتفاق افتاد.

محققان همچنین از داده‌های ۱ ساله آلودگی هوا برای تخمین قرار گرفتن بر اساس محل زندگی افراد استفاده کردند. آنها قرار گرفتن هر فرد در معرض آلاینده‌ها را بر اساس داده‌های کاربری زمین، ترافیک، جمعیت و توپوگرافی مدل سازی کردند.

داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که در طول مطالعه دچار سکته مغزی شده‌اند، به طور متوسط در معرض ۱۰.۰۳ میکروگرم بر متر مکعب PM ۲.۵ قرار گرفتند. افرادی که سکته مغزی نداشتند، در معرض ۹.۹۷ میکروگرم بر متر مکعب آلودگی هوا بودند.

در خارج از منزل، PM ۲.۵ بیشتر از وسایل نقلیه سوخت فسیلی مانند اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، قطارهای سنتی، برف روب ها و تجهیزات ساختمانی منتشر می‌شود. هر فرآیندی که شامل سوزاندن چوب، نفت، بنزین یا زغال‌سنگ باشد، از جمله نیروگاه‌ها نیز ممکن است در تولید این ذرات نقش داشته باشند.

در داخل خانه، PM ۲.۵ ممکن است از سیگار، سوزاندن شمع، پخت و پز روی اجاق یا فر، شومینه، و بخاری‌های فضایی که سوخت را می‌سوزانند، ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha