دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷

در این مقاله دلایل اهمیت توجه به تاب آوری سالمندان و همچنین تعریف دقیقی از تاب آوری و اهمیت آن در سالمندان ذکر شده است.

ضرورت توجه به نقش تاب آوری سالمندان

نقش تاب آوری سالمندان در برخورد با مشکلات

تاب آوری سالمندان، عامل کلیدی در بهبود سلامت و کاهش مشکلات ناشی از بیماری های مزمن سالمندان است. داشتن درکی روشن از مفهوم تاب آوری و سالمندی می تواند کمک بزرگی در برداشتن گام های کارآمد در جهت خدمات بهداشتی بهتر باشد. با توجه به کمبود اطلاعات در زمینه تاب آوری سالمندان، هدف ما آگاهی بخشی افراد جامعه در برخورد با سالمند تاب آور است.

تاب آوری یک ساختار روانشناختی نسبتا جدید در زمینه سالمندان است که به افراد مسن کمک می کند تا توانایی سازگاری مثبت در هنگام مواجهه با ناملایمات را در خود بهبود بخشد.

تاب آوری همچنین نقش مهمی در بهبود سالمند تاب آور پس از گذشتن از ناملایمات و به دست آوردن سلامت جسمی و روانی بهتر در زندگی دارد. با افزایش سن، عملکرد فیزیکی، شناختی و روانی اجتماعی ممکن است کاهش یابد. علاوه بر این، تعداد فزاینده ای از سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن هستند.

کاهش امید به زندگی و تهدیدات روانی در سالمندی، مانند احساس انزوا، از دست دادن اعتماد به نفس و تغییر در نقش های اجتماعی از جمله پیامد های کمبود مهارت های مقابله ای و تاب آوری است. با توجه به اینکه داشتن یک فرایند پیری موفق نیاز به توانایی سازگاری با مشکلات سلامتی دارد، مطالعات بسیاری سعی در تعیین عوامل تاب آوری سالمندان دارند.

*نویسنده:دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha