دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

آموزش و ترویج تاب‌آوری زنان می‌تواند به زنان در هر سنی کمک کند تا توانایی‌هایی نظیر همکاری، رهبری و مسئولیت‌پذیری را در هر سازمان و موقعیتی کسب کنند.

راهبردهای تاب‌آوری زنان

تجربه‌ی استرس در زندگی اجتناب‌ناپذیر می‌باشد؛ لذا مدیریت استرس بسیار حائز اهمیت است. فشارها و استرس‌هایی که هر فرد در زندگی تجربه می‌کند، می‌توانند منجر به آسیب سلامت روانی و فیزیکی او شوند. کنترل واکنش نسبت به وقایع روزانه، تمرینی جهت تاب‌آوری می‌باشد.

استرس، مردان و زنان را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از تجارب مرتبط با استرس نظیر بیماری استرس پس از حادثه، افسردگی و اضطراب در میان زنان شیوع بیشتری دارند. در کنار تفاوت‌های جنسیتی، تفاوت فردی نیز در میزان تاب‌آوری موثر است.

" درست است که جهان مملو از رنج است، اما در کنارش مملو از تاب‌آوری نیز هست. "

تاب‌آوری زنان

راهبردهای تاب‌آوری زنان

۱.نشانه‌های استرس را بشناسید

بدن شما در مواقعی که تحت فشار هستید، به شما سیگنال‌هایی نظیر سردرد، عدم تمرکز، سرد شدن دست‌ها، انقباض عضلات، معده‌درد و غیره ارسال می‌کند.شناخت این نشانه‌ها و اسم دادن به این احساسات می‌توانند به شما در تاب‌آوری در برابر شرایط استرس‌زا کمک کنند.

۲.از احساس ناراحتی خجالت نکشید

یکی از راه‌های افزایش تاب‌آوری زنان، عادت کردن به احساس ناراحتی است.اگر ناراحتی را به عنوان یک احساس طبیعی بپذیرید، دیگر ابراز نظر مخالف یا هر فعالیت دیگری که شما را معذب می‌کند سخت نخواهد بود.

۳.زمان مشخصی را به خود اختصاص دهید

به صورت روتین روزانه، از خود مراقبت کنید. این خودخواهانه نیست که خود را نسبت به وظایف و درخواست‌های دیگران در اولویت قرار دهید. زمان معینی را به ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم، فعالیت‌های آرامش‌بخش، کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی و خواب کافی اختصاص دهید.

۴.دوستان جدیدی پیدا کنید

تکنولوژی به شما کمک می‌کند تا ضمن حفظ ارتباطتان با اقوام و دوستان قدیمی، دوستان جدیدی نیز پیدا کنید. صحبت کردن با دیگران می‌تواند در شما احساس آرامش و اعتمادبه‌نفس ایجاد کند. گروه‌های حمایتی تشکیل دهید و در آن‌ها در حل مشکلات یکدیگر را راهنمایی کنید. با به اشتراک گذاشتن مسائلتان متوجه خواهید شد که تا چه اندازه انسان‌ها مشکلات مشابه‌ای را در طول روز تجربه می‌کنند.

راهبردهای تاب‌آوری زنان

سخن آخر

زنان معمولا نسبت به مردان سختی‌های بیشتری در محل کار متحمل می‌شوند. آن‌ها باید در عین رویارویی با چالش‌های روزانه‌ی محل کار، بار اضافه‌ی اثبات توانایی‌های خود را نیز بر دوش بکشند. جهت احقاق اهداف سازمانی، از زنان انتظار می‌رود در تطابق با وضعیت‌های مختلف از میان نقش‌های مختلفشان به طور صحیح گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنند.

تاب‌آوری از ملزومات تطابق با محیط می‌باشد؛ تاکنون گروه‌های بسیاری جهت بهبود تاب‌آوری زنان شکل گرفته‌اند.هدف این گروه‌ها شرکت دادن زنان در طرح‌هایی نظیر تجارت، مدیریت بحران، امنیت، بازیابی پس از فاجعه، ریسک و تاب‌آوری سازمانی می‌باشد.فعالان این گروه‌ها در تلاش برای جذب زنان به صنعت و حمایت از زنان شاغل، جهت بهبود جایگاه اجتماعی آن‌ها هستند.

نویسنده: دکتر جواد طلسچی یکتا، مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha