معاون سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود ۶۳۰ واحد غربالگری شنوایی در کشور و استقرار آنها در بیمارستان‌های دولتی و برخی بیمارستان‌های خصوصی گفت: طبق تفاهم بهزیستی با وزارت بهداشت، بیمارستان‌های خصوصی باید برای اجرای این برنامه همکاری کنند اما برخی بیمارستان‌ها از این تفاهم‌نامه تبعیت نمی‌کنند و عمده مشکلات ما با بیمارستان‌های استان تهران است؛ اینها مدعی هستند خودشان ادیولوژیست دارند، این درحالیست که ادیولوژیست مستقر طبق برنامه غربالگری بهزیستی، "تست" نمی‌گیرد.

گلایه بهزیستی از بیمارستانهای خصوصی تهران درخصوص انجام «تست شنوایی»

ه گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، افروز صفاری‌فرد با بیان اینکه برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام اختلالات شنوایی نوزادان از سال ۱۳۸۴ در سازمان بهزیستی شروع شده است، اظهار کرد: در این برنامه نوزادان را تا قبل از یک ماهگی مورد غربال قرار می‌دهند، تا سه ماه باید اختلال شنوایی نوزاد تشخیص داده شود و تا ۶ ماهگی باید مداخلات لازم را دریافت کنند تا از معلولیت شنوایی آنها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: وقتی نوزاد دچار اختلالات شنوایی در بدو تولد شناسایی شود با وسایل کمک توانبخشی مثل سمعک یا کاشت حلزون یا تربیت شنیداری گفتار او حفظ می‌شود زیرا تقریبا تمامی اختلالات شنوایی با اختلالات گفتاری همراه است و اگر نوزادان دارای اختلالات شنوایی مشکل‌شان زود اصلاح شود دیگر مشکلات گفتاری نخواهند داشت.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام اختلالات شنوایی نوزادان از برنامه‌های موفق سازمان بهزیستی است، یادآور شد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۱۳ میلیون نوزاد تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و حدود ۳۸ هزار و ۸۰ کودک دارای اختلال شنوایی شناسایی شدند و مداخلات طبی توانبخشی را دریافت کردند و اینگونه از معلولیت شنوایی‌شان جلوگیری شد.

صفاری‌فرد افزود: سال گذشته ۹۲ درصد موالید مورد غربال شنوایی قرار گرفتند، به طوریکه از میان یک میلیون و ۱۰۰ هزار موالید یک میلیون و ۱۵ هزار نوزاد غربال شنوایی شدند. حتی در زمان شیوع کرونا (سال ۹۹ و ۹۸) که بیماری کرونا اوج گرفت و برخی از بیمارستان‌ها برای حضور نیروهای غربالگر مشکل داشتند، باز هم ۸۵ درصد موالید پوشش داده شد.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، امسال هم این برنامه مانند سال‌های قبل در حال اجراست و از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه حدود ۵۰۰ هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند.

صفاری‌فرد با اشاره به اینکه ۶۳۰ واحد غربالگری در سراسر کشور وجود دارد که برخی در بیمارستان‌ها یا مراکز بهداشت و... مستقر هستند، تصریح کرد: البته این واحدها در بیمارستان‌های دولتی و برخی از بیمارستان‌های خصوصی مستقر هستند و در مواردی به پایگاه‌های بهزیستی منتقل می‌شوند.

وی در این راستا گفت: سازمان بهزیستی با معاونت درمان و بهداشت وزارت بهداشت تفاهم‌نامه‌ای دارد تا همه بیمارستان‌های خصوصی برای اجرای این برنامه همکاری کنند اما برخی از بیمارستان‌ها از این تفاهم‌نامه تبعیت نمی‌کنند و عمده مشکلات ما با بیمارستان‌های استان تهران است. بیمارستان‌های تهران مدعی هستند که خودشان ادیولوژیست دارند، این درحالیست که ادیولوژیست مستقر طبق برنامه غربالگری بهزیستی، تست نمی‌گیرد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: ویژگی برنامه غربالگری شنوایی سنجی بهزیستی این است که به طور مداوم وضعیت نوزادان دارای اختلال را برای دریافت مداخلات به هنگام پیگیری می‌کند.

صفاری‌فرد درخصوص هزینه‌های غربالگری نیز توضیح داد: سازمان بهزیستی در بحث تامین دستگاه‌های غربالگری از بسیاری موسسات حمایت می‌کند به این شرط که موسسات با تعرفه دولتی خدمات خود را ارائه دهند اما در استان‌های محروم و روستاها غربالگری نوزادان به صورت رایگان صورت می‌گیرد و سازمان بهزیستی میزان تعرفه را به موسسات پرداخت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha