دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

در مراسمی با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر و معاون تربیتی وزارت آموزش و پرورش، از کتاب دادرس رونمایی شد؛ کتابی که محتوای آموزشی آن توسط استادان برجسته امداد و نجات کشور و جوانان عضو سازمان جوانان به رشته تحریر درآمده تا در قالب طرح دادرس با انتقال مفاهیم امدادی به درون خانواده‌ها تاب‌آوری اجتماعی را ارتقا داده و ضمن حساس‌سازی‌ خانواده به‌عنوان رکن اصلی و اساسی جامعه، این نهاد مهم را نسبت به امنیت آموزش‌های امدادی آگاه کند.

هر مدرسه یک پایگاه هلال‌احمر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، روند رو به کاهش شیوع بیماری کرونا و حضور دانش‌آموزان در مدارس دوباره فرصت برگزاری دوره‌های دادرس را در مدارس سراسر کشور فراهم کرده است؛ طرحی که به‌عنوان یک برند امدادی در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود و تا به حال بالغ بر 2میلیون دانش‌آموز با فراگیری آموزش‌های مربوطه به‌عنوان دانش‌آموزان آماده در بحران شناخته شده‌اند.

از سرگیری برگزاری دوره‌های دادرس در مدارس، موجب امضای تفاهمنامه همکاری جمعیت هلال‌احمر و وزارت آموزش و پرورش در راستای حمایت از سرمایه ملی و ضرورت توسعه سرمایه‌های اجتماعی از طریق آموزش، ترویج فرهنگ بشردوستی و آموزش همگانی در برابر حوادث و مخاطرات جمعیت هلال‌احمر در حاشیه رونمایی از کتاب دادرس شد؛ تفاهمنامه‌ای که طبق آن دوره‌های آموزشی شامل مخاطرات، امداد و کمک‌های اولیه و پایه داوطلبی توسط جمعیت هلال‌احمر برای دانش‌آموزان در قالب طرح دادرس و برای معلمان به‌صورت حضوری - مجازی برگزار می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در حاشیه این مراسم خبر از برنامه‌ریزی برای آموزش 16میلیون دانش‌آموز در قالب طرح دادرس داد و گفت: بعد از آموزش دانش‌آموزان نوبت یک‌میلیون معلمی می‌شود که در مدارس فعالیت دارند و برگزیدگان آنها با دریافت گواهینامه مربیگری جمعیت هلال‌احمر می‌توانند منشأ تربیت و مهارت‌آموزی بسیاری از افراد جامعه شوند.

درست است در طرح دادرس جامعه هدف دانش‌آموزان و معلمان هستند، اما قرار نیست در این طرح خانواده دانش‌آموزان فراموش شوند؛ این نکته‌ای است که کولیوند بر آن تأکید کرد و افزود: اولیای دانش‌آموزان به‌عنوان هسته این جامعه هدف باید مدنظر قرار گیرند تا بتوانیم در راستای جامعه تاب‌آور، اهداف مستمر و مشخص داشته باشیم.

لازمه جامعه تاب‌آور توجه به آموزش‌های امدادی و تربیت نسلی همیشه آماده در برابر بحران است. کاری که جمعیت هلال‌احمر در یک‌دهه پیش با راه‌اندازی کانون غنچه‌های هلال و اجرای طرح دادرس آن را در اولویت کاری خود قرار داده تا آموزش کمک‌های امدادی و تقویت روحیه بشردوستانه در نسل جدید نهادینه شود.رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر در همه‌ مدارس باید یک پایگاه داشته باشد، ادامه داد: ما در قالب این پایگاه‌ها می‌توانیم اهداف بشردوستانه و توسعه آموزش‌های امدادی را پایه‌ریزی کنیم.


هر مدرسه یک پایگاه با اهداف بشردوستانه


کولیوند با بیان اینکه هلال‌احمر محتوای موردنیاز را برای فعال‌تر شدن این پایگاه‌ها آماده می‌کند، تأکید کرد: استقرار این پایگاه می‌تواند در توسعه فعالیت‌های هلال‌احمر ازجمله شناسایی دانش‌آموزان نیازمند و معرفی به خیرین مؤثر باشد. او ادامه داد: نگاه جمعیت هلال‌احمر باید نگاه جهانی به موضوعات باشد؛ خصوصا در موضوعات آموزشی و تربیتی باید با مشارکت سایر جمعیت‌های ملی، هم‌افزایی و تعامل را افزایش دهیم.


هدف؛ دانش‌آموز آماده، معلم آماده و مدرسه آماده


معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش هم در این مراسم، با قدردانی از همکاری مؤثر و مستمر جمعیت هلال‌احمر و سازمان جوانان برای توسعه آموزش همگانی در مدارس افزود: دانش‌آموز آماده، معلم آماده و مدرسه آماده هدفی است که با همکاری جمعیت هلال‌احمر دنبال می‌شود. صادق‌ستاری‌فر، با اشاره به اینکه تربیت به‌عنوان یکی از تکالیف جدی در سند تحول بنیادین مدنظر است، افزود: بر این اساس دانش‌آموز صرفا برای کسب دانش به مدرسه نمی‌آید، بلکه او معلم، مربی و مدرسه کانون تربیتی محله است.


او با اشاره به ضرورت آماده‌سازی‌ بسته آموزشی متناسب با نیازها و اقتضای سنی گروه‌های هدف در مدارس افزود: تنوع‌بخشی در محیط آموزشی در جذب و گرایش دانش‌آموزان بسیار مؤثر است و جمعیت هلال‌احمر می‌تواند این جذب را با برنامه‌های خود داشته باشد. معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه «مهارت زندگی» کلیدواژه وزارت آموزش و پرورش در ارائه آموزش‌هاست، افزود: هلال‌احمر به‌عنوان متولی آموزش همگانی می‌تواند با تربیت دانش‌آموزان، معلم‌های چندمهارتی و ۹۰هزار معلم دانشجو در رسیدن به این هدف کمک کند.



تألیف 21جلد کتاب در حوزه کتاب


رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر از تالیف 21جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان خبر داد و گفت: با حمایت‌های رئیس جمعیت هلال‌احمر، پروژه تحقیقاتی مبنی بر اثربخشی و کاربرد مؤثر 21جلد کتاب با 4محور آموزشی در زمینه‌های امداد و کمک‌های اولیه، خدمات داوطلبانه، تشکیلات و کارگروهی و آشنایی با فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر از ماه‌ها قبل کلید خورده و اکنون در مرحله بازبینی و طراحی قرار گرفته است. ‌ محمد گل‌فشان افزود: این کتاب‌ها برای نخستین‌بار با طی کردن فرایند مطالعاتی، تحقیقاتی و اعمال نظرات کارشناسی مجموعه جمعیت هلال‌احمر و همچنین نخبگان حوزه کودک و نوجوان و براساس آخرین و به‌روزترین روش‌های معتبر آموزشی دنیا، تدوین و تالیف شده‌اند.


او ادامه داد:‌ رویکرد مفهومی و هدف غایی در چاپ و نشر کتب یادشده، فراگرفتن مهارت‌هایی است که منجر به تقویت روحیه کارگروهی و نهادینه کردن مسئولیت اجتماعی و آموزش مفاهیم بشردوستانه به کودکان و نوجوانان می‌شود. این مهارت‌ها در قالب طراحی بازی، داستان و روایت‌ براساس گروه سنی خاص تدوین و تالیف شده‌اند.


اجرای طرح دادرس در 8هزار مدرسه


طرح دادرس امسال قرار است در 8هزار مدرسه و 3هزار مهدکودک اجرایی شود. درست است طرح دادرس در گذشته در یک مقطع انجام می‌شد، اما حالا این طرح در 4مقطع اعم از دادرس پیشتاز (4-6ساله‌ها)، دادرس مقدماتی (6سال دوره ابتدایی)، دادرس متوسطه(3سال دوره اول متوسطه) و دادرس تکمیلی که 3سال دوم دوره متوسطه صورت می‌گیرد.

در کنار تمامی فعالیت‌های بشردوستانه‌ای که جمعیت هلال‌احمر در بخش‌های مختلف کاری خود دنبال می‌کند، تربیت نسل جدیدی از داوطلبان و امدادگران یکی از اولویت‌های کاری این مجموعه است؛ ماموریتی که با جذب کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های هلال‌احمر از 4سالگی تا پایان نوجوانی در مهدکودک‌ها و مدارس دنبال می‌شود.

با تمرکز جمعیت هلال‌احمر بر این حوزه، سالانه 100هزار کودک 4 تا 6ساله در کانون غنچه‌های هلال مهدهای کودک و بالغ بر 400هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس از طریق کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر جذب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha