چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 345623

یک متخصص تغذیه، اولین گام در پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب را کنترل وزن دانست و متذکر شد: اگر افراد اضافه وزن دارند و یا دچار چاقی هستند، حتما باید با یک برنامه غذایی اصولی اقدام به کاهش وزن کنند؛ البته اگر روند کاهش وزن غیر اصولی باشد خودش به کبد آسیب بیشتری وارد می کند.

اولین گام در پیشگیری و درمان کبد چرب چیست؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مرجان مهدوی روشن در گفت وگو با ایسنا، کبد چرب را جزو بیماری هایی دانست که متاسفانه در آغاز علائم بالینی خاصی ندارد و اظهار کرد: درصد زیادی از افراد مبتلا به کبد چرب از بیماری خودشان مطلع نیستند و زمانی متوجه می شود که شاهد پیشرفت بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه بیماری کبد چرب درمان پزشکی خاصی ندارد و با دارودرمانی و عمل جراحی برطرف نمی شود، تصریح کرد: مهمترین و اصلی ترین راهکار برای درمان این بیماری اصلاح سبک زندگی با تاکید بیشتر بر اصلاح برنامه غذایی روزانه است.

این متخصص تغذیه، از افراد مبتلا به کبد چرب خواست حتما برنامه غذایی روزانه شان را کنترل کنند و افزود: پیشرفت این بیماری آسیب های جدی به کبد وارد می کند و لذا پیشگیری بسیار مهم است.

مهدوی روشن، اولین گام در پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب را کنترل وزن دانست و متذکر شد: اگر افراد اضافه وزن دارند و یا دچار چاقی هستند، حتما باید با یک برنامه غذایی اصولی اقدام به کاهش وزن کنند؛ البته اگر روند کاهش وزن غیر اصولی باشد خودش به کبد آسیب بیشتری وارد می کند.

وی با بیان اینکه یک سری از مواد غذایی می تواند در عملکرد کبد اثر کمکی داشته باشد و یک سری دیگر موجب آسیب بیشتر به کبد می شود، گفت: باید افراد مبتلا به کبد چرب از مصرف مواد غذایی مضر پرهیز کنند. در این راستا مصرف گوشت قرمز به صورت کبابی، پخته و سرخ شده جزو مواردی است که می تواند به کبد آسیب برساند لذا به افراد مبتلا توصیه می شود در برنامه روزانه و هفتگی مصرف گوشت قرمز محدود شود و مرغ و ماهی و فرآورده های گیاهی جایگزین آن شود.

این رژیم درمانگر، مصرف سوسیس و کالباس و غذاهای فرآوری شده و کنسروی را به دلیل استفاده از مواد نگهدارنده و محتوای سدیم بالا برای کبد آسیب رسان دانست و خاطرنشان کرد: این گروه از بیماران مصرف چنین غذاهایی را از برنامه روزانه حذف کنند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به کبد چرب حتما لبنیات کم چرب مصرف کنند و مصرف لبنیات محلی و پرچرب را محدود کنند، افزود: لبنیات محلی چربی بالایی دارند و موجب تشدید کبد چرب می شوند؛ همچنین با خطر آلودگی مواجه هستند که می تواند عامل آسیب به کبد باشد.

مهدوی روشن مصرف سبزیجات را بهترین تکنیک درمانی برای افراد مبتلا به کبد چرب دانست و بیان کرد: تا جایی که ممکن است مصرف انواع و اقسام سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه افزایش دهید و سالاد و سبزی خوردن را همراه با وعده های غذایی مصرف کنید و سبزیجات پخته شده گزینه خوبی برای وعده های غذایی در طول روز است.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه کلم و گل کلم و بروکلی و سیر و پیاز و... در درمان کبد چرب نقش موثری دارند، اضافه کرد: مصرف روزانه میوه جات نیز توصیه می شود، زیرا غنی از آنتی اکسیدان هستند و می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند، اما به دلیل کربوهیدرات و قند بالا مصرف بیش از حد آن می تواند کبد چرب را تشدید کند و لذا در مصرف روزانه میوه جات افراط نشود.

وی استفاده از پروتئین های گیاهی و حبوبات و سویا را مورد تاکید قرار داد و گفت: استفاده روزانه سفیده تخم مرغ برای افراد مبتلا به کبد چرب منعی ندارد، اما مصرف زرده محدود شود؛ همچنین افراد بیمار حتما فعالیت بدنی داشته باشند، زیرا بی تحرکی یکی از علل ابتلا به کبد چرب است.

مهدوی روشن، ۳۰ تا ۴۰ دقیقه فعالیت روزانه طی سه تا چهار روز از هفته را مطلوب دانست و یادآور شد: مصرف دمنوش ها و دم کرده ها و عرقی جات را بدون مشورت با پزشک توصیه نمی کنیم، زیرا تداخل این مواد با داروها می تواند به کبد آسیب برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha