جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 345664

 محدودیت کربوهیدرات به‌عنوان رژیم درمانی اولیه برای دیابت بارداری در نظر گرفته می‌شود اما شواهد محدودی در مورد مقادیر بهینه کربوهیدرات، پروتئین و چربی برای کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت بارداری وجود دارد.

راهکاری برای درمان دیابت بارداری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال دیالوگز، محققان در تحقیقی جدید دریافتند، زنان مبتلا به دیابت بارداری که رژیم غذایی با پروتئین زیاد و کربوهیدرات کمتری به‌خصوص در وعده صبحانه مصرف می‌کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که قند خون پس از وعده غذایی کمتری داشته باشند.

تحقیقات قبلی سطوح کربوهیدرات را دستکاری کرده و مصرف چربی را برای جبران آن تعدیل می‌کردند اما هیچ کدام از این تحقیقات تأثیر مقادیر پروتئینی متنوع را با دستکاری کربوهیدرات جبرانی بر کنترل قند خون در یک محیط تغذیه کنترل‌شده ارزیابی نکرد.

هدف از این تحقیق بررسی تأثیر رژیم غذایی با پروتئین بالاتر و کربوهیدرات کمتر بر سطح قند خون مادر در یک کارآزمایی تغذیه خوب کنترل شده در زنان مبتلا به دیابت بارداری بود که با انسولین یا سایر داروها درمان نشده بودند.

دیابت بارداری هم زنان و هم نوزادان آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مطالعات زیادی نشان می‌دهد که محیط داخل رحمی در بارداری تحت تأثیر دیابت بارداری ممکن است بر مادر و کودک اثر بگذارد که این تأثیر تا آخر عمر ادامه دارد. از آنجایی که کنترل انرژی دریافتی رژیم غذایی یک عامل ضروری در کنترل دیابت بارداری است، نیاز فوری به ایجاد یک مدرک اساسی برای توصیه‌هایی در مورد نسبت‌های درشت مغذی‌ها برای کنترل تغذیه‌ای بهینه دیابت بارداری وجود دارد.

با توجه به پیشینه فوق، کیمبرلی کی تروت از دانشگاه پنسیلوانیا، ایالات متحده و همکارانش قصد داشتند رژیم‌های غذایی ایزوکالری متفاوت را در میزان کربوهیدرات، محتوای پروتئین و چربی در بین زنان مبتلا به دیابت بارداری مقایسه کنند. آنان روی این فرضیه کار کردند که ناحیه گلوکز زیر منحنی (سطح قند خون) با مصرف وعده‌های غذایی پروتئین بیشتر یا کمبود بیشتر کربوهیدرات، کمتر می‌شود.

زنان مبتلا به دیابت بارداری کنترل شده با رژیم غذایی تایید شده، حاملگی تک قلو و عدم وجود بیماری‌های همراه از قبل، با میانگین سن بارداری ۳۲ (۱.۷۶±) هفته بودند. میانگین شاخص توده بدنی قبل از بارداری شرکت‌کنندگان ۲۸.۷ کیلوگرم بر متر مربع بود. در ابتدا، به زنان یک رژیم غذایی با پروتئین زیاد و کربوهیدرات کم یا یک رژیم غذایی با پروتئین کمتر و کربوهیدرات بیشتر برای بستری ۳۶ ساعته در بیمارستان داده شد. تهیه تمامی وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها در آشپزخانه متابولیک انجام شد. پس از یک بازه زمانی سه تا هفت روزه برای بی‌اثر شدن مداخله تجویز شده قبلی، به زنان درمان مخالف داده شد.

در دوره درمانی که به زنان یک وعده غذایی پروتئین زیاد و کربوهیدرات کم داده شد، میانگین گلوکز سه ساعته قبل از غذا و بعد از غذا در روز دوم کمتر بود.

محققان می‌گویند: تحقیق ما اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد یک وعده غذایی با پروتئین بالاتر و محتوای کربوهیدرات کمتر، به‌ویژه در وعده صبحانه، منجر به کاهش قند خون پس از غذا در زنان مبتلا به دیابت بارداری می‌شود البته فقدان تفاوت‌های قابل توجه در سایر نقاط زمانی جمع‌آوری، می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد اما به احتمال زیاد به‌دلیل حجم نمونه کوچک است.

آنان نتیجه گرفتند: نتایج بلندمدت‌تری از رژیم غذایی با پروتئین بالاتر، از جمله تعادل نیتروژن، کنترل قند خون مادر و تاثیر بر پیامدهای رشد جنین ضروری است.

نتایج این تحقیق در مجله Women Health Rep منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha