دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 345782

 براساس گزارش شاخص دورریز غذا که سازمان ملل منتشر کرده است هر ساله بخش زیادی از غذای تولیدی در جهان دورریخته می‌شود. این گزارش می‌گوید هرساله 17درصد از غذای تولیدی در جهان که وارد بازار مصرف می‌شود، به هدر می‌رود.این رقم معادل مصرف غذای 690میلیون نفر برای یک سال است. شاید باورش کمی سخت باشد، اما ایران یکی از کشورهای تراز اول در دورریز غذاست.

یک دل سیر غذا برای گرسنه‌های شهر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، به‌گفته رئیس انجمن تغذیه ایران ضایعات مواد غذایی در ایران معادل 35میلیون تن با ارزش تقریبی 15میلیارد دلار است. درست است پرهیز از دورریز غذا همواره مورد توجه کشورها بوده، اما با شیوع کرونا و جنگ‌های اخیر در دنیا توجه به دورریزهای غذایی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در شرایطی که کشورهای مختلف دنیا به‌دنبال راه‌حلی برای جلوگیری از دورریز غذاها هستند، پروژه شهر بدون گرسنه و بانک غذا در طلوع بی‌نشان‌ها حسابی مشغول کار است و اعضای تیمش برای تحقق شعارشان، شب و روز تلاش می‌کنند.

حامد علیزاده، مدیر این پروژه است که با هدف سیرکردن تمام نیازمندان در تهران اجرایی شده است. او می‌گوید: «در حال‌حاضر سالانه 35میلیون ‌تن موادغذایی دورریز در ایران داریم؛ درحالی‌که اگر تنها یک‌درصد از این رقم را بتوانیم ساماندهی کنیم، گرسنگی در کشور به‌صفر می‌رسد.»
به‌گفته او، تهران 8هزار کودک کار دارد که فقط 1500نفر از این بچه‌ها را مردم شهر به چشم می‌بینند. باقی آنها در کارگاه‌های صابون‌سازی، تفکیک‌ زباله و کارگاه‌های زیرزمینی مشغول کارند.

او با بیان اینکه 70درصد این بچه‌ها را بچه‌های مهاجر تشکیل می‌دهند و کار در بخش ضایعات، انتخاب اول آنهاست، ادامه می‌دهد: «این بچه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی و شیفتی مشغول جمع‌کردن ضایعات هستند؛ بچه‌هایی که اغلب ساکن حاشیه‌های شهر تهرانند و بعد از یک روز کاری سخت‌وطاقت‌فرسا اغلب گرسنه سر بر ‌بالین می‌گذارند. ما سعی کردیم در پروژه کودکان شهرم هر هفته یک وعده غذای گرم مورد علاقه این بچه‌ها را تهیه و در پاتوق‌های آنها اعم از سرچهارراه‌ها و... توزیع کنیم.»

جمعیتی که علیزاده و دوستانش در طرح شهر بدون گرسنه سیر می‌کنند به کودکان کار ختم نمی‌شود، آنها علاوه بر بچه‌های کار در خیابان، 100کودک رهایافته از میان خانواده‌های درگیر اعتیاد را که در مراکز طلوع بی‌نشان‌ها پذیرش شده و تحت درمان هستند نیز پوشش غذایی می‌دهند. حامد می‌گوید: «این بچه‌ها بعد از ترک ‌و بهبودی در سرای حافظ، مشغول کار می‌شوند که در لیست توزیع غذای کودکان شهرم قرار دارند. معتادان بهبودیافته در مراکز اقامتی انجمن هم بخش دیگری از جمعیتی است که زیر سایه طرح شهر بدون گرسنه سیر می‌شوند.»

حالا در سایه فعالیت‌های این گروه ماهانه از اسراف حدود یک‌ میلیاردتومان موادغذایی جلوگیری شده است. علیزاده می‌گوید: «‌در طرح شهر بدون گرسنه، ما نسبت به جمع‌آوری غذاهای اضافی و دست‌نخورده از رستوران‌ها، ادارات، مهمانی‌ها و… اقدام می‌کنیم که این کار باعث کاهش تولید زباله در این مراکز هم شده است؛ البته خوشحالی ما اینجاست که گرسنه‌های شهر با همت مردم پایتخت، بهترین غذا با بهترین کیفیت را میل می‌کنند.»

طرح تهران، شهر بدون گرسنه ابتدا با جمع‌آوری غذاهای دست‌نخورده در شهر از سوی مجریان این طرح آغاز شد، اما حالا در قالب اهداف و برنامه‌های بزرگ‌تری دنبال می‌شود.


«بانک غذا» و «کودکان شهرم» ازجمله این طرح‌هاست. با ایجاد بانک غذا هم اتفاقات خوبی در حال شکل‌گیری است و شهروندان می‌توانند سهم بیشتری در سیر کردن گرسنه‌های شهر داشته باشند.مجری طرح تهران شهر بی‌گرسنه می‌گوید: «‌در طرح کودکان شهرم علاوه بر توزیع غذا بین بچه‌های کار، مشکلات آنها را هم شناسایی و در جهت رفع این مشکلات می‌کوشیم؛ بچه‌هایی که به‌سختی درس می‌خوانند و در تامین هزینه‌های زندگی ناتوانند و نیازمند کمک. ما درواقع به ‌بهانه توزیع غذا با این بچه‌ها ارتباط می‌گیریم تا بتوانیم مشکلات‌شان را حل کنیم.»

او با اشاره به ایجاد بانک غذا در پروژه تهران شهر بی‌گرسنه می‌گوید: با ایجاد این بانک بستری فراهم شده تا مردم اقلام‌ غذایی‌ خشک را از طریق اپلیکیشن بانک غذا به هر اندازه‌ای که دوست دارند در اختیار ما قرار دهند و ما نسبت به پخت‌غذا برای نیازمندان شهر اقدام کنیم. با این طرح درواقع سهم مشارکت مردم بیشتر شده است و مردم حتی موادخام نذورات خود را هم در قالب این بانک به ما می‌سپارند.»


شهر بدون گرسنه، پروژه‌ای که این روزها جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها با همکاری همه مردم و با هدف سیرکردن تمام نیازمندان به‌غذا دنبال می‌کند، طرحی داوطلبانه و مردمی است که طی آن علاوه بر جلوگیری از حیف و میل شدن غذاهای اضافی در مجالس، مهمانی‌ها و حتی مراکز دولتی و دانشگاه‌ها و... گرسنه‌های شهر می‌توانند یک‌دل‌سیر غذای باکیفیت و درجه‌یک میل کنند؛ از کودکان کار گرفته تا بی‌خانمان‌هایی که در گوشه‌وکنار تهران حتی سهمی در میان غذاهای نذری توزیع شده در شهر ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha