اگر در آینده جراحی داشته باشید، احتمالا مایلید بدانید که چگونه می شود زودتر بهبود پیدا کرده و  سریعتر به محل کار خود بازگردید و به فعالیت های روزمره خود ادامه دهید. بعد از عمل جراحی زمان بهبودی اهمیت دارد اما کیفیت بهبودی شما نیز مهم است.

مراقبت های پس از عمل جراحی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث بسیاری از افراد دستورالعمل‌های پس از عمل خود را دنبال نمی‌کنند و سپس تعجب می‌کنند که چرا بهبودی آنها اینقدر طول می‌کشد. بدن شما برای بهبودی نیاز به زمان دارد و با عجله برخورد نمی کند. نادیده گرفتن مراحل مهم نیز سرعت بهبودی شما را کاهش خواهد داد. به یاد داشته باشید که موفقیت در بهبودی شما تا حد زیادی به این بستگی دارد که چگونه دستورالعمل های پس از عمل خود را به خوبی دنبال کنید.زمانی که در بیمارستان هستید قبل از ترخیص حتما به توصیه های پزشک توجه نمایید و اگر متوجه نکته ای نشدید حتما سوال بپرسید.در این مقاله نکاتی برای بعد از جراحی وجود دارد که می تواند به سرعت و کیفیت بهبودی کمک کند.

دستورالعمل های ارائه دهنده پزشک خود را دنبال کنید

به خاطر داشته باشید که بعد از جراحی تمامی دستورات پزشک را عملی کرده و به صورت انتخابی آن ها را حذف نکنید زیرا هر دستور العمل دلیل خاص خود را دارد و سرپیچی از آن احتمالا بهبود شما را به تعویق بیندازد.

در جلسات ویزیت تایین شده مراجعه نمایید

بسیاری از بیماران تمام جلساتی که برای پیگیری بعد از جراحی تایین می شود را به درستی دنبال نمی کنند. ممکن است احساس خوبی داشته باشید و زخم های شما به خوبی در حال بهبود باشید، و مراجعه به مطب پزشک ممکن است هزینه ای غیر ضروری و اتلاف وقت به نظر برسد. اما هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و ممکن است موارد غیر قابل مشاهده مانند علائم عفونت که نیاز به بررسی پزشک دارد، وجود داشته باشد. . ضمن اینکه داروهای شما نیز باید بررسی شود.

جلوگیری از عفونت

پیشگیری از عفونت برای داشتن یک نتیجه عالی حیاتی است. شستن دست‌ها قبل از لمس محل جراحی یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید در دوران نقاهت انجام دهید. عفونت محل جراحی نادر است و معمولاً در عرض 30 روز پس از جراحی رخ می دهد. با این حال، مهم است که از پزشک خود بپرسید که چه کاری می توانید انجام دهید تا محل جراحی خود را از بروز عفونت حفظ کنید.

محل برش خود را بررسی کنید

ممکن است نگاه کردن به محل جراحی برایتان خوش آیند نباشد، اما مهم است که چندین بار در روز به محل برش خود نگاه کنید. برش صورتی است یا قرمز؟ آیا ترشحات در محل زخم وجود دارد و اگر وجود دارد چه رنگی است؟ آیا بخیه ها سالم هستند؟ این سوالات بسیار مهم هستند و بررسی برش به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا محل جراحی شما رو به بهبود است یا اینکه عفونت کرده است.

از محل برش جراحی مراقبت کنید

بسیاری از افراد برای تمیز نگه داشتن محل جراحی خود زیاده روی می کنند و به همین دلیل آن را زیاد لمس کرده و پوسته هایی که در اطراف آن ایجاد می شود را از بین ببرند. یا از الکل یا بتادین استفاده کنند تا این ناحیه عاری از میکروب شود. اما بهتر است بدانید که در صورت مجاز بودن شست و شوی محل زخم از طرف پزشک، ، شستشوی ملایم با آب و صابون برای محل جراحی شما کافی است مگر اینکه جراح به طور خاص دستور دیگری به شما بدهد ممکن است ناخوشایند باشد، اما پوسته پوسته شدن در اطراف بخیه های جراحی طبیعی است. حذف آنها می تواند روند بهبودی را کند کند. و همینطور مرطوب کردن برش می تواند مضر باشد زیرا می تواند خط برش را ضعیف کند. بسیاری از جراحان پس از جراحی دوش گرفتن سریع را به جای حمام کردن طولانی توصیه می کنند و اغلب شنا را در مراحل اولیه بهبودی ممنوع می کنند.

درست بنوشید و بخورید

بسیاری از افراد پس از جراحی اشتهای خود را از دست می دهند. آنها ممکن است احساس تهوع یا یبوست داشته باشند. اما هیدراته ماندن و خوردن یک رژیم غذایی سالم بعد از جراحی می تواند به بهبودی کمک کند، عوارض رایج جراحی را به حداقل رسانده و به شما کمک کند تا از عوارض جانبی ناخواسته بیهوشی عبور کنید.

با احتیاط سرفه و عطسه کنید

سرفه و عطسه کردن در حالت عادی احساس بدی در شما ایجاد نمی کند. اما پس از بعضی از عمل های جراحی مانند جراحی های شکمی یا جراحی های بینی عطسه و سرفه کردن به روش معمول می تواند بسیار دردناک باشد و محل جراحی را با آسیب جدی روبرو کند.

بهتر از هنگام عطسه و سرفه محل جراحی را با دست یا با یک بالش حمایت کنید.

بدانید چه زمانی به اورژانس بروید

دستورالعمل های پس از عمل شما باید مشخص می کند که چه شرایطی برای جراحی شما شرایط اورژانس به حساب آمده و باید پزشک مراجعه کنید. اما به طور کلی، اگر خونریزی یا مشکل تنفسی دارید یا دائما در حال استفراغ هستید ، مشکل ادرار دارید یا علائم واضح عفونت دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

درد خود را کنترل کنید

کنترل درد پس از جراحی بسیار مهم است. برخی از بیماران در برابر این ایده مقاومت می‌کنند. داروهای ضد درد خود را با مایع کافی بشویید. داروها می توانند منجر به کم آبی و یبوست شوند و آب هضم را آسان می کند. و داروهای خود را به طور منظم طبق دستور مصرف کنید. در این صورت خواب بهتری نیز خواهید داشت. خواب باعث بهبودی می شود.

حرکت کنید

پیاده روی بعد از جراحی یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای بهبودی خود انجام دهید. یک یا دو ساعت یک‌بار پیاده‌روی در اطراف خانه می‌تواند به پیشگیری از عوارض جدی مانند ترومبوز ورید عمقی (DVT) (لخته شدن خون) کمک کند. پیاده روی روشی ملایم برای بازگشت به داشتن فعالیت بدنی است. همچنین می تواند بازگشت شما را به تمام فعالیت های عادی تسریع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha