یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 34603
سلامت نیوز: یک محقق طب اسلامی گفت: کار خلط دم اکسیژن‌رسانی، تغذیه سلول‌ها، شرکت در ساختمان سلول‌ها و بافت‌ها خصوصاً بافت‌های عضلانی، تسهیل تبادلات گازی در ریه‌ها و شرکت مستقیم در ساختمان دستگاه اسکلتی بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس بدن انسان دارای 4 خلط سودا، صفرا، بلغم و دم است که هر فرد به طور ژنتیکی این اخلاط را داراست. سبک ترین خلط صفرا سپس دم بعد بلغم و در آخر سوداست.

سید علی ابوالحبیب متخصص داخلی و محقق طب اسلامی درباره عملکرد خلط دم در بدن می‌گوید: خلط دم قسمت اصلی خون بوده و رنگ آن صورتی است که گلبول‌های خونی خصوصاً RBC‌ها و مواد دیگری از خون مانند میوگلوبین و هموگلوبین این قسمت از خون را می‌سازند.

*اکسیژن‌رسانی و تولید بافت‌های عضلانی وظیفه خلط دم

به گفته وی کار خلط دم که بیشتر از عنصر هوا درست شده است، انجام اعمال مهم خون در بدن مانند اکسیژن‌رسانی، تغذیه، تولید بافت‌های عضلانی در بدن و هدایت و رهبری سایر وظایف کلی خون در بدن است و بیشترین میزان کمی اخلاط در بدن میان سایر اخلاط دیگر، مربوط به همین خلط دم است بعد از این خلط دم از نظر میزان کمی اخلاط در بدن به ترتیب بلغم، سودا و صفراست.

این محقق طب اسلامی می‌افزاید: روی هم رفته اخلاط قرمزرنگ موجود در خون و بدن که به ترتیب بیشتر از جنس پروتئین یا عضلانی هستند را خلط دم می‌گویند یعنی قسمتی از خون که به رنگ قرمز روشن و واجد گلبول‌های قرمز خون است.

ابوالحبیب اضافه می‌کند: کار خلط دم اکسیژن‌رسانی، تغذیه سلول‌ها، شرکت در ساختمان سلول‌ها و بافت‌ها خصوصاً بافت‌های عضلانی، تسهیل تبادلات گازی در ریه‌ها، شرکت مستقیم در ساختمان دستگاه اسکلتی بدن (قسمت عضلانی سراسر بدن) ایجاد حرارت نسبی در بدن، شرکت ساختمانی در بدنه عروق، شرکت مستقیم در ساختمان بافتی قلب، انجام عملیات ارتجاعی عضلانی (مثل ورزش در ورزشکاران) است.

*خلط دم در فشارخون بالا و بیماریهای قلبی افزایش پیدا می‌کند

وی ادامه می‌دهد: وجود خلط دم در لایه‌های مختلف پوست باعث روشنی و قرمزی خاص رنگ آن می‌‌شود. این خلط در بیماری‌های قلبی، عروقی، فشارخون، بیماری رماتیسمی لوپوسمی، برخی از سرطان‌های خونی، عضلانی، پوستی و نظایر آن به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

این محقق طب اسلامی می‌گوید: کسانی که غلبه دم دارند در جاهایی از بدن که مستعد است و بافت‌های عضلانی تکثیر پیدا کرده و عوارضی چون هایپرتروفی عضلات بدن، هایپرتروفی عضلانی قلبی، هایپرتروفی عضلات جداره عروق، میوم در رحم و در صورت پیشرفت، سرطان‌های هیپروتروفیک پوستی یا عضلانی دیگر ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha