متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره عوارض کم آبی بدن و خطراتی که به دنبال دارد، نکاتی را متذکر شد.

کم آبی بدن چه بلایی سر انسان می آورد/روزانه چقدر آب بخوریم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، غزاله اسلامیان، با تاکید بر اینکه اگر دچار کم آبی شوید، حجم خون در گردش بدن کاهش می‌یابد، گفت: در این شرایط ضربان قلب بالاتر رفته تا حجم مناسب جریان خون در بدن را حفظ کند، این‌کار بیش از حد معمول به قلب فشار وارد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد، ادامه داد: مقدار آب مورد نیاز بدن، به وسیله دمای بدن و فعالیت کلیه‌ها برای دفع مواد زائد و میزان تعریق تعیین می‌شود.

اسلامیان افزود: کم آبی با علامت‌های سردرد و گرفتگی عضلات همراه است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: پس از خواب شبانه اولین ادرار صبح، معمولاً غلیظ و زرد رنگ است، اما پس از آن ادرار باید بی‌رنگ و بی‌بو باشد و این نشان دهنده کار طبیعی کلیه است.

اسلامیان در پاسخ به این سوال که نوشیدن چه میزان آب برای هر فرد کافی است، افزود: پاسخ این سوال به ظاهر ساده، قدری پیچیده است، در واقع مقدار مشخصی برای دریافت آب تعیین نمی‌شود زیرا نیاز هر فرد به آب به فعالیت بدنی روزانه، سوخت و ساز پایه‌ی بدن، دمای محیط، رژیم غذایی و نسبت وزن عضلات به چربی در بدن، سن، جنس و بیماری‌های زمینه‌ای بستگی دارد.

به گفته وی، کودکان هنگام ورزش، هرگاه احساس تشنگی کنند به اندازه رفع تشنگی باید آب بخورند و علاوه برآن نصف لیوان آب اضافه‌تر هم بنوشند، نوجوانان نیز به همین ترتیب، فقط بعد از رفع تشنگی باید یک لیوان آب اضافه‌تر دریافت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه مصرف مایعات دریافتی روزانه شامل مایعات از غذا و نوشیدنی‌های متنوع است عنوان کرد: در افراد بزرگسال با فعالیت معمولی در دمای هوای متعادل، حداقل نیاز به دریافت آب یک و نیم لیتر در روز است که برای جایگزینی از دست دادن آب از ریه‌ها، دستگاه گوارش، ادرار و تعریق، بدن به آن نیاز دارد.

وی افزود: در حال حاضر توصیه به مصرف ۸ لیوان آب و مایعات در روز است، یعنی تقریباً یک میلی‌لیتر به ازای هر کالری انرژی دریافتی، البته افرادی‌که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند یا به دلیل کار و فعالیت شدید زیاد عرق می‌کنند، مقدار بیشتری مایعات باید مصرف کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: با این وجود توجه به رنگ ادرار نیز می‌تواند یکی از روش‌های تشخیص وضعیت کم آبی در بدن باشد، در صورتی‌که رنگ ادرار پررنگ باشد می‌تواند نشان‌دهنده کم آبی باشد.

اسلامیان با اشاره به اینکه وضعیت سلامت بدن شما به ویژه قلب و کلیه، بر میزان توصیه شده مایعات مصرفی تأثیر دارد، گفت: در صورتی‌که بیماری زمینه‌ای خاصی به‌ویژه نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی و سنگ کلیه دارید حتماً باید با پزشک متخصص در زمینه میزان دریافت مایعات مشورت کنید.

وی، استفاده مدام از آب و نوشیدنی‌های گازدار را تهدیدی برای سلامت دانست و ادامه داد: آب‌های گازدار به دلیل داشتن گاز کربنیک منجر به نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه آبمیوه‌های طبیعی می‌توانند بخشی از نیاز روزانه به مایعات در بدن را تأمین کنند خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که این نوشیدنی‌ها به دلیل کالری بالا و نداشتن فیبر در صورت دریافت روزانه و مداوم می‌توانند منجر به اضافه وزن شوند.

وی به افرادی که تمایل به مصرف آب ندارند یا فراموش می‌کنند آب بنوشند توصیه کرد: یک پارچ آب را همیشه در معرض دید خود بگذارید، این کار به شما یادآوری می‌کند که باید آب بنوشنید و یا از آبنوش‌ها (دتاکس‌ها) استفاده کنید. (دتاکس‌ها شامل آب و تکه‌های میوه و سبزی هستند مثل دتاکس لیمو و نعناع یا دتاکس خیار).

اسلامیان ادامه داد: بخشی از آب مورد نیاز روزانه بدن نیز از طریق دریافت کافی میوه و سبزی نیز تأمین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تاجایی که امکان دارد باید مصرف آب‌های معدنی محدود شود، اضافه کرد: بطری‌های آب معدنی عمدتاً حاوی دارای ماده‌ای به نام بیسفنول‌آ هستند، مطالعات نشان داده‌اند استفاده مداو از این ماده برای سلامت مضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha