یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 346056

بررسی‌ متخصصان آمریکایی نشان می‌دهد: استفاده منظم از داروهای متداول کاهش دهنده کلسترول با کاهش خطر ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن مرتبط است.

تاثیر داروی کلسترول بر نوع شدید کووید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال اکسپرس، مطالعه انجام شده روی بیش از ۳۸ هزار بیمار نشان داد: داروهای استاتین که به منظور کاهش سطح کلسترول مصرف میشود، ممکن است خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن را کاهش دهد.

محققان آمریکایی اظهار داشتند: در حالیکه هیچ معجزه‌ای برای کمک به بیمارانی که به نوع شدید کووید-۱۹ مبتلا هستند، وجود ندارد، داروهای استاتین التهاب را کاهش داده و ممکن است به کاهش شدت بیماری کمک کند. نتایج این مطالعه به وضوح نشان داد که استفاده منظم از داروهای استاتین با کاهش خطر مرگ و بهبود بیماران کرونایی بستری در بیمارستان مرتبط است.

محققان سوابق پزشکی ۳۸ هزار و ۸۷۵ بیمار کرونایی بستری شده در ۱۸۵ بیمارستان ایالات متحده را در فاصله زمانی اول ژانویه تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از این بیماران، ۳۰ درصد به طور منظم از داروهای استاتین برای درمان کلسترول بالا استفاده می کردند.

آنان دریافتند: دریافت کنندگان داروی استاتین نسبت به افرادی که از این دارو استفاده نمی کردند ۳۷ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری کووید-۱۹ بودند. علاوه بر این، افرادی که به طور منظم از این دارو مصرف میکردند، کمتر احتمال داشت در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند یا دچار لختگی خون شوند. همچنین مدت زمان بستری آنان در بیمارستان کوتاهتر بوده است.

در حالیکه کووید-۱۹ خود باعث التهاب میشود، در برخی موارد سیستم ایمنی با نشان دادن واکنش بیش از حد به عفونت، التهاب بیشتری ایجاد میکند. این واکنش شدید باعث آسیب زیادی به بدن از جمله بروز مشکلات تنفسی و آسیب دیدن ریه‌ها، کلیه‌ها، قلب، مغز و سیستم عروقی میشود. به گفته محققان اثر ضد التهابی داروهای استاتین، شرایط را تعدیل میکند و باعث میشود بیمار به نوع شدید کووید دچار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha