سرطان رحم ششمین سرطان شایع در زنان در سراسر جهان است. یک مطالعه جدید از مؤسسه ملی سلامت نشان می‌دهد زنانی که از محصولات صاف کننده مو استفاده می‌کنند دو برابر بیشتر از زنانی که از این محصولات استفاده نمی‌کنند در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند.

استفاده مکرر از اتوی مو خطر سرطان رحم را دو برابر می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تو دی اکنون یک مطالعه جدید از مؤسسه ملی بهداشت (NIH) نشان می دهد که زنانی که مرتباً از محصولات صاف کننده مو استفاده می کنند در مقایسه با زنانی که از آنها استفاده نمی کنند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند.محققان همچنین دریافتند زنان سیاه‌پوست به دلیل نرخ بالای استفاده از محصولات صاف کننده مو، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

سرطان رحم چیست؟

این نوع سرطان در یک اندام زنانه، درگیر در تولید مثل، رخ می دهد. شایع‌ترین نوع سرطان رحم که به عنوان سرطان آندومتر شناخته می‌شود، در پوشش داخلی رحم به نام اندومتریوم ایجاد می‌شود. سرطان رحم همچنین می تواند در دیواره عضلانی رحم به نام میومتریوم رخ دهد.

عوامل خطر سرطان رحم عبارتند از:

  • سن

  • چاقی
  • تاریخچه خانواده
  • دیابت نوع 2
  • قرار گرفتن در معرض یا عدم تعادل استروژن

علائم سرطان رحم عبارتند از:

  • خونریزی غیر معمول بین سیکل های قاعدگی یا بعد از یائسگی
  • درد لگن
  • درد در هنگام ادرار
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • احساس سنگینی در ناحیه لگن
  • کاهش وزن

محصولات صافی مو و خطر ابتلا به سرطان

به گفته دکتر الکساندرا وایت، رئیس گروه اپیدمیولوژی محیط و سرطان موسسه ملی علوم بهداشت محیطی (NIEHS) محصولات مو مانند رنگ و صاف کننده های شیمیایی حاوی مواد مختلفی هستند که ممکن است به عنوان سرطان زا یا مختل کننده غدد درون ریز عمل کنند و بنابراین روی خطر ابتلا به سرطان موثر می باشند.

به طور خاص مشخص شده است که صاف کننده ها حاوی مواد شیمیایی مانند فتالات، پارابن، سیکلوسیلوکسان ها و فلزات هستند و می توانند فرمالدئید را هنگام گرم شدن آزاد کنند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که رنگ مو و صاف کننده های شیمیایی با سایر سرطان های حساس به هورمون، مانند سرطان پستان و سرطان تخمدان مرتبط هستند، اما هیچ مطالعه قبلی به ارتباط آنها با خطر سرطان رحم توجه نکرده است.

برای این مطالعه، دکتر وایت و تیمش داده‌های بیش از 33000 زن 35 تا 74 ساله در ایالات متحده را مورد مطالعه داشتند . محققان زنان شرکت کننده در این مطالعه را حدود 11 سال دنبال کردند. در این مدت 378 مورد سرطان رحم تشخیص داده شد.

پس از تجزیه و تحلیل، دانشمندان دریافتند زنانی که می‌گویند بیش از چهار بار در یک سال از محصولات صاف کننده مو استفاده می‌کنند، بیش از دو برابر بیشتر از زنانی که از این محصولات استفاده نمی‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند.

تخمین زده شده که 1.64 درصد از زنانی که هرگز از اتو مو استفاده نکردند تا سن 70 سالگی به سرطان رحم مبتلا می شوند. اما برای افرادی که مکرر استفاده می کنند، این خطر تا 4.05٪ افزایش می یابد.

محققان گزارش کردند که هیچ خطر افزایشی برای سرطان رحم برای زنانی که از سایر محصولات مراقبت از مو مانند رنگ مو، محصولات هایلایت، سفید کننده یا اکستنشن ها استفاده می کنند، پیدا نکرده اند.

افزایش خطر برای زنان سیاه پوست

به گفته محققان، 60 درصد از شرکت کنندگانی که از محصولات صاف کننده مو استفاده می کردند، زنان سیاه پوست بودند. اگرچه دانشمندان ارتباطی بین استفاده از اتوی موی شیمیایی، تشخیص سرطان رحم و نژاد پیدا نکردند، تیم تحقیقاتی گزارش داد که زنان سیاه‌پوست ممکن است به دلیل استفاده بیشتر از صاف‌کننده‌های شیمیایی در معرض خطر بیشتری باشند.

دکتر چه جونگ چانگ، یکی از محققان این پژوهش، می‌گوید: از آنجایی که زنان سیاه‌پوست بیشتر از سایر نژادها و قومیت‌ها از محصولات صاف‌کننده یا نرم کننده مو استفاده می‌کنند ، این یافته‌ها ممکن است برای آنها بیشتر مرتبط باشد.»

او هشدار می دهد: "تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها در جمعیت های مختلف، برای تعیین اینکه آیا محصولات مو به ابتلا به سرطان رحم کمک می کنند و شناسایی مواد شیمیایی خاصی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در زنان افزایش دهند، مورد نیاز است. همین مطالعه نشان داد که میزان مرگ و میر زنان سیاه‌پوست بر اثر سرطان در مقایسه با سایر گروه‌های نژادی و قومی بیش از دو برابر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha