مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۹۰ درصد مسمومیت با شوینده‌ها در منازل روی می‌دهد بنابراین ایمن‌سازی منازل در مقابل عوامل بروز مسمومیت‌ها حائز اهمیت است.

۹۰ درصد مسمومیت با شوینده‌ها در منازل رخ می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نوشین محمد حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت (یکم تا هشتم آبان) افزود: مسمومیت با شوینده‌های خانگی در سال‌های اخیر روند رو به افزایش داشته و نزدیک به ۱۶ درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: استفاده از پاک‌کننده‌هایی مانند جوهرنمک، مواد شوینده و لک‌بر، لوله‌بازکن، لاک‌پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت خطرناک است و این مواد در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا تنفس، بسیار سمی هستند؛ بنابراین هنگام استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا خوب در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخارهای سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زنند.

محمد حسینی ادامه داد: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده کنید همچنین همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی بلافاصله در آن را ببندید و دقت کنید که هیچ ظرف دربسته‌ای حتی در دسترس کودکان قرار نگیرد. محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها را همیشه در ظرف اصلی آنها نگهداری کنید. هرگز این فراورده‌ها را در ظروف مواد خوراکی (مثل بطری نوشابه) نگه ندارید.

وی تاکید کرد: ممکن است کودکان اشتباهی این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند. در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر آن محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید و از تلقین استفراغ این مواد اسیدی و بازی در افراد مسموم دوری کنید.

مسمومیت با گزش جانداران شایع است

محمد حسینی درباره مسمومیت‌های ناشی از گزش جانوران سمی، گفت: گزش عقرب سالانه ۶۳ تا ۶۸ درصد از گزیدگی‌ها را شامل می‌شود، مار با ۱۹ درصد، زنبور با ۱۳ درصد و سایر جانداران سمی دریایی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

به گفته وی، در مناطق گرمسیر بیشتر مراجعات مربوط به مسمومیت‌ها، ناشی از گزش جانوران سمی خصوصاً عقرب و مارهای سمی است.

مسمومیت با قارچ سمی و گیاهان سمی

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم. در سه سال اخیر بیشتر موارد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند، بروز پیدا کرده و این موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری است.

محمد حسینی اظهار داشت: براساس آمارهای دریافت شده از بیمارستان‌های در کشور در سال‌های اخیر، عمدتا مسمومان مراجعه‌کننده به بیمارستان ۸۶ درصد بزرگسال و ۱۴ درصد آنها کودکان زیر ۱۲ سال بوده‌اند و در این بین ۶۰ درصد از مراجعه کنندگان مرد و ۴۰ درصد زن هستند.

۸۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان

وی با اشاره به گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی کشور اضافه کرد: بیشتر مرگ ناشی از مسمومیت در کشور ما در مردان اتفاق می‌افتد به طوری که متاسفانه تقریبا ۸۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان و ۲۰ درصد آن در زنان رخ می‌دهد. ۵۲ درصد مسمومیت‌ها تعمدی و ۴۸ درصد مسمومیت‌ها اتفاقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha