" محمد رضا حسنی" دبیر انجمن " آترواسكلروز " ایران در آستانه برگزاری نهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق گفت : بیماریهای قلبی در سال ‪ ۲۰۲۰‬در كشورهای درحال توسعه و از جمله ایران همه‌گیر خواهد شد.

بیماریهای قلبی تا ‪ ۱۳‬سال آینده در كشورهای درحال توسعه همه‌گیر می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، وی با بیان اینكه پیشگیری از بیماریهای قلبی نیازمند عزم ملی است از نبود برنامه مدون و كلانی برای پیشگیری از بیماریهای قلبی در كشور انتقاد كرد.

حسنی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران ، سیگار را از جمله علل افزایش ابتلا به بیماریهای قلبی در ایران و كشورهای در حال توسعه بیان كرد و مصرف سرانه سیگار در ایران را ‪ ۵‬نخ در روز اعلام نمود بطوری كه از هر ‪ ۷‬ایرانی یكی سیگاریست.

وی به آمارهای سازمان جهانی بهداشت اشاره كرد كه نشان می‌دهد ‪۱/۳‬ میلیارد نفر در جهان سیگار می‌كشند. شمار سیگاریها تا سال ‪ ۲۰۲۵‬به ‪۱/۷‬ میلیارد نفر می‌رسد كه در نتیجه سیگار مهمترین عامل خطر قلبی خواهد شد و سالیانه ‪ ۱۰‬میلیون تن را به كام مرگ خواهد كشاند.

‪ ۸۴‬درصد سیگاریها در كشورهای در حال توسعه زندگی می‌كنند و مصرف بالای سیگار به شیوع بیماریهای قلبی در كشورهای درحال توسعه كمك می‌كند. ابتلا به بیماریهای قلبی در كشورهای در حال توسعه بالاست.

حسنی افزود :در ایران سالیانه ‪ ۲۱‬میلیارد نخ سیگار وارد می‌شود و هزینه مصرف ‪ ۶‬هزار میلیارد ریال در سال است كه با هزینه درمان ‪۱۲‬ هزار میلیارد ریال خواهد شد.

وی در مورد جمعیت سیگاریهای ایران گفت در ایران ‪ ۱۰‬میلیون سیگاری فعال داریم و ‪ ۲۵‬درصد بیماریهای قلبی ناشی از استعمال دخانیات است.

دبیر انجمن آترواسكلروز ایران گفت سالانه ‪ ۱۴۶۰‬میلیارد تومان بابت خرید سیگار هزینه می‌شود و دولت سه برابر این رقم را صرف درمان و عوارض دخانیات می‌كند.

از ‪ ۵۴‬میلیارد نخ سیگاری مصرفی در سال ، ‪ ۲۷‬میلیارد نخ سیگار تولید داخل است، ‪ ۲۱‬میلیارد نخ وارد می‌شود و بقیه آن بطور قاچاق وارد كشور می‌شود.

حسنی از دیگر عوامل موثر در بروز بیماریهای قلبی را ازدیاد فشار خون بیان كرد و افزود : یك پنجم مردم فشار خون بالا دارند كه فقط نیمی از آنان از مشكل خود با خبر هستند و تنها نیمی از این عده به پزشك مراجعه می‌كنند.

فشار خون زمینه‌ساز بروز نارسایی كلیوی، بیماری قلبی و سكته است اما سه تا چهار بار كنترل فشار خون در سال از این عوارض پیشگیری می‌كند.

كم تحركی، زندگی ماشینی، مصرف غذاهای چرب و ناسالم و فشارهای روانی از عوامل افزایش ابتلا به بیماری قلبی در ایران است.

حسنی استفاده از امكانات ورزشی را در كشور گران دانست و گفت غذاهای ناسالم و شكم پركن و پرانرژی ارزانتر از مواد غذایی سالم مانند میوه‌ها و سبزیها و دسترسی به آنها آسانتر است.

وی گفت سیگار هر زمانی و در هر جایی قابل تهیه است درحالی كه این امكان برای مواد غذایی سالم فراهم نیست.

دكتر مسعود قاسمی رییس انجمن آترواسكلروز ایران نیز گفت افزایش ابتلا به بیماریهای قلبی شیوع جهانی دارد و مهمترین علت مرگ در بسیاری از كشورها محسوب می‌شود.

وی علاوه بر رژیم غذایی و بی‌تحركی دو عامل دیگر را در افزایش موارد ابتلا به بیماریهای قلبی موثر دانست كه شامل افزایش امكانات تشخیصی و درمانی در كشور و افزایش آگاهی مردم در مورد بیماریهای قلبی است.

وی در مورد درمان بیماریهای قلبی در كشور گفت هیچگونه وابستگی در این زمینه به خارج از كشور نداریم و بجز موارد نادری بیماریهای قلبی مادرزادی تمام درمانهای جدید در ایران ارایه می‌شود.

وی گفت با توجه به بی‌نیازی كامل در درمان بیماریهای قلبی عروقی نیازی به اعزام بیماران به خارج از كشور وجود ندارد و حتی در مواردی بیماران از سایر كشورها برای درمان به ایران مراجعه كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha