دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 347131

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: نظام پزشکی با صدای بلند اعلام می‌کند که افزایش ظرفیت بدون توجه به دو مقوله یعنی کیفیت آموزش و آینده سلامت دنیا بحث بسیار ناقص و ناکارآمدی است.

باید از نگاه سنتی به حوزه سلامت عبور کنیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس زاده گفت: همه رشته‌ها از امکان تحصیل رایگان استفاده می‌کنند، اما طرح خدمت اجباری در مناطق محروم ندارند، در مقام مقایسه با سایر رشته‌ها هم تفاوتی وجود ندارد، بین فارغ التحصیلان جوان ما که به مناطق محروم می‌روند چه به عنوان ضریب کا و چه برای جمع آوری امتیاز مطب آن تفاوت ها، تفاوت‌های معنا داری نیست.

وی ادامه داد: قانون مجلس راهکار بسیار خوبی است برای این که ما به شدت به ایجاد فضای امید و نشاط در بین فارغ التحصیلان جوان نیاز داریم و این قانون می‌تواند کمک کند که ما این موانع را برداریم.

رئیس زاده گفت: معنی قانون برای حوزه سلامت این است که هر کسی فارغ التحصیل شد و تعهدات قانونی خود را گذراند بتواند هر جایی که نیاز است و درخواست دارد مطب بزند، البته این مجوزها دو نوع هستند یک ثبت محور و تایید محور، مجوزهای ثبت محور یعنی این که هر جا که خواستند ثبت می‌کنند، اما تایید محور، چون کار کیفی است و با جان و سلامتی مردم ارتباط دارد به این شکل نیست که هر کسی هر درخواستی کرد مجوز به داده شود، یعنی مراجع ذیصلاح باید تایید کنند که فردی که می‌خواهد مطب بزند و مجوز بگیرد این صلاحیت‌ها را دارد، اما می‌شود ما، وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد کمک کنیم که این فضا تسهیل شود، در گام اول پیشنهادمان این است که امتیازها را به نصف کاهش دهیم.

وی ادامه داد: ما برای این که فضای کار برای پزشکان فراهم شود به شدت طرفدار این هستیم که قانون مجلس عمل کنیم البته با رعایت شروط تایید محور، ولی فضا باید تسهیل شود و امتیازات سخت و دشوار برداشته شوند و همکاران بعد از اینکه تعهدات ضریب کا را گذراندند در هر جایی که اراده کردند بتوانند مجوز کسب و کارشان را بگیرند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: در طی سال‌های گذشته بحث بومی گزینی به شکل جدی دنبال شد درصد قابل توجهی از سهمیه در رشته‌های پزشکی و دستیاری وزارتخانه به بومی گزینی اختصاص داد، بنابراین فارغ التحصیلان این سیاست که وارد بازار کار می‌شوند علی القاعده باید مناطق محروم را پوشش دهند.

او گفت: اگر باز هم ما نیاز داشتیم باید مشوق‌هایی را برای همکاران تدوین کنیم که ماندگاری را در مناطق محروم تقویت کنیم، به جای اینکه ما به اجبار همکاران را در مناطق محروم نگه داریم کاری کنیم با شوق و رغبت بمانند در مناطق محروم و خدمت کنند.

رئیس زاده با اشاره به این که اگر بتوانیم مالیات همکارانی که در مناطق مرحوم هستند را معاف کنیم این یک بسته تشویقی است، یا تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها بگذاریم، مثلا مسکن ملی، مسکن مهر، خرید تجهیزات کار و مطب را در اختیارشان بگذاریم گفت: این‌ها را باید از این مسیر دنبال کنیم و تشویق کنیم که ماندگاری همکاران در مناطق محروم بیشتر شود.

وی با اشاره به این که برای تاسیس مطب در شهرها باید امتیازاتی را جمع آوری می‌کردند گفت: در شهر بزرگ ۳۶۰ امتیاز لازم است که تا یک فرد جوانی که وارد بازار شده بتواند مطب دایر کند یا در شهرهای کوچک‌تر تا ۲۵۰ امتیاز، این امتیازها هم بر اساس میزان فعالیتشان در مناطق محروم به دست می‌آید، هر چقدر مناطق محروم و دورافتاده‌تر باشد امتیازی که کسب می‌کنند بیشتر است و اگر منطقه نزدیک‌تر به مراکز باشند امتیاز کمتر و باید سال‌های بیشتری را بمانند.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: در بعضی از جاها هم شاخص‌های جمعیتی وجود دارد که بر اساس آن شاخص‌های جمعیتی به همکاران ما اجازه تاسیس مطب داده می‌شود، این دو راهکار دیده شده بود برای اینکه ما بتوانیم مدت زمان بیشتری همکاران جوانمان را در خدمت مردم داشته باشیم و این چرخه تکرار شود و این چرخه تکرار شود آن‌هایی که امتیاز جمع می‌کنند در شهرهای بزرگتر مطب بزنند، فارغ التحصیلان جوان بروند جای آن‌ها که با این چرخه حوزه بهداشت و درمان بتواند در خدمت مردم باشد.

او ادامه داد: ما به طور کامل به درگاه یکپارچه صدور مجوزها متصل هستیم و هر کسی بخواهد پروانه یا مجوزی از ما بگیرد می‌تواند از طریق درگاه این کار را انجام دهد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: ما از نگاه سنتی به حوزه سلامت باید عبور کنیم اگر هم افزایش ظرفیت و افزایش کیفیت را می‌خواهیم طراحی کنیم باید نگاهمان ناظر به آینده حوزه سلامت کشور باشد، بحث سلامت دیجتیال بحث بسیار مهمی است که خیلی از مرزهای سنتی سلامت را در هم می‌شکند.

رئیس زاده تاکید کرد: نظام پزشکی با صدای بلند اعلام می‌کند که افزایش ظرفیت بدون توجه به این دو مقوله یعنی کیفیت آموزش و دو آینده سلامت دنیا بحث بسیار ناقص و ناکارآمدی است.

او گفت: پیش فرض‌ها باید اصلاح شود، آمار می‌گوید افزایش ظرفیت در طول ۴۳ سال بعد از انقلاب با یک شیب قابل قبولی متناسب با زیرساخت‌هایی که داشتیم رخ داده، ما از ۱۸ هزار پزشک سال ۵۷ رسیدیم به ۱۷۵ هزار پزشک، از ۹ دانشکده پزشکی رسیدیم به ۱۶۷ دانشکده پزشکی، ما اعلام کردیم متناسب با زیر ساخت‌ها که ضامن کننده رعایت کیفیت باشد هر چقدر لازم است افزایش دهید، اما عده‌ای که خبری از زیرساخت‌ها و استانداردهای آموزشی ندارند بنشینند روی عدد و بگویند باید به این شکل شود، این را ما مخالفیم، یعنی بحث ما دو قطبی افزایش ظرفیت و عدم افزایش ظرفیت نیست.

رئیس زاده با اشاره به این که بحث نسخه الکترونیک گام مهمی در بحث پرونده الکترونیک بود که امسال اجرایی شد گفت: علی رغم مشکلاتی که در این خصوص وجود داشت جامعه پزشکی واقعا همراهی کردند، همکاران ما خیلی دچار زحمت و هزینه شدند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های مهم در بحث امنیت نسخ الکترونیک بحث امضای الکترونیک بود یعنی وقتی یک نسخه صادر می‌شود، اصالت و هویت آن بحث مهمی است، تا الان به روش یوزر پسورد در اختیار پزشک قرار داده می‌شود که این پسورد در اختیار هر شخص دیگری هم باشد می‌تواند به اسم همکاران ما نسخه صادر کند بنابراین امنیت کار را پایین می‌آورد، به همین خاطر در قانون برنامه بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به سازمان نظام پزشکی تکلیف شد که امضای دیجتیال را اجرایی کند.

او گفت: امنیت امضای دیجیتال خیلی بالا است، در واقع در اختیار خود پزشک که با کارت هوشمند و یا گوشی خود می‌تواند نسخه صادر کند و این امضا را پای آن نسخه ثبت کند بنابراین شخص دیگری نمی‌تواند استفاده کند. در سال ۱۴۰۱ توانستیم پیش از موعد مقرر بحث امضای دیجتیال را نهایی کنیم در اول شهریور رونمایی و افتتاح کردیم و به شکل آزمایشی با چند شرکت فناوری این کار اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha