بیماران مبتلا به سرطان نازوفارنکس (گوش و حلق و بینی) اغلب با داروهایی درمان می شوند که سیستم ایمنی آنها را در برابر تومور فعال می کند.

واکسیناسیون کووید اثربخشی درمان سرطان را بهبود می بخشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس دیلی، تا به حال، بیم آن می‌رفت که واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ می‌تواند موفقیت درمان سرطان را کاهش دهد یا عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند.

به گزارش ،مطالعه اخیر محققان دانشگاه بُن آلمان نشان می‌دهد، داروهای سرطان در واقع پس از واکسیناسیون نسبت به بیماران واکسینه نشده بهتر عمل کردند.

بسیاری از سلول‌های سرطانی قادرند پاسخ ایمنی بدن را از بین ببرند. آنها این کار را با فشار دادن نوعی دکمه روی سلول‌های ایمنی، گیرنده PD-۱ انجام می‌دهند. به این ترتیب آنها عملاً این نیروهای دفاعی درون زا را متوقف می‌کنند. از داروها می‌توان برای مسدود کردن گیرنده‌های PD-۱ استفاده کرد. این داروها سیستم ایمنی را قادر می‌سازد تا به طور موثرتری با تومور مبارزه کند.

واکسیناسیون علیه کووید همچنین پاسخ ایمنی را تحریک می‌کند که گیرنده PD-۱ را درگیر می‌کند.

دکتر «جیان لی» از دانشگاه بن، توضیح می‌دهد: «بیم آن می‌رفت که واکسن با درمان ضد PD-۱ سازگار نباشد. این خطر به ویژه در مورد سرطان نازوفارنکس، که مانند کروناویروس، دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، صادق است.»

در این مطالعه، بیش از ۱۵۰۰ بیمار تحت درمان در ۲۳ بیمارستان از سراسر چین در این تجزیه و تحلیل شرکت کردند.

زیر مجموعه‌ای از ۳۷۳ فرد مبتلا با واکسن کووید واکسینه شده بودند.

محققان توضیح می‌دهند: «در کمال تعجب، آن‌ها نسبت به بیماران واکسینه نشده به درمان ضد PD-۱ واکنش بهتری نشان دادند. علاوه بر این، آنها اغلب عوارض جانبی شدیدی را تجربه نکردند.»

محققان نمی‌توانند بگویند که چرا درمان پس از واکسیناسیون موفق تر بوده است.

محققان معتقدند واکسیناسیون، سلول‌های ایمنی خاصی را فعال می‌کند، که سپس به تومور حمله می‌کنند. آنها درصدد بررسی این فرضیه هستند.

بیماران واکسینه شده بهتر به درمان سرطان پاسخ دادند

زیر مجموعه ای از 373 فرد مبتلا با واکسن چینی کووید SinoVac واکسینه شده بودند. پروفسور دکتر کریستین کورتس، مدیر IMMEI و عضو منطقه تحقیقاتی بین رشته‌ای «زندگی و سلامت» و خوشه ایمن حس تعالی توضیح می‌دهد: «در کمال تعجب، آن‌ها نسبت به بیماران واکسینه نشده به درمان ضد PD-1 واکنش بهتری نشان دادند. "علاوه بر این، آنها اغلب عوارض جانبی شدیدی را تجربه نکردند." محققان نمی توانند بگویند که چرا درمان پس از واکسیناسیون موفق تر بوده است.

پروفسور دکتر چی می از بیمارستان دانشگاه شانشی می گوید: "ما فرض می کنیم که واکسیناسیون سلول های ایمنی خاصی را فعال می کند، سپس به تومور حمله می کنند." ما اکنون این فرضیه را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

سرطان نازوفارنکس در این کشور بسیار نادر است. با این حال، در جنوب چین و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا، این بیماری گسترده است. یکی از دلایل مشکوک این امر استفاده مکرر از تهویه مطبوع در مناطق گرم و مرطوب است. به نظر می رسد عوامل تغذیه ای نیز نقش مهمی دارند. در تایوان، سرطان نازوفارنکس در حال حاضر یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان مردان جوان محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha