رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ثابت ماندن منابع آلاینده هوا در کشور، نسبت به عدم مدیریت موتورخانه‌های خانگی ابراز نگرانی کرد.

۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در کشور از رده خارج هستند/ افزایش منابع انتشار آلاینده‌های هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «داریوش گل‌علیزاده» سرپرست مرکزی ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تداوم آلودگی هوا در روزهای اخیر اظهار کرد: در روزهای اخیر کاهش دما رخ داد و از سوی دیگر سکون و پایداری هوا را داشتیم و این موجب وارونگی دمایی و انباشت آلاینده‌ها و در نتیجه افزایش شاخص‌های آلودگی هوا شد.

وی افزود: ما در تابستان و روزهای گرم سال هم انتشار آلاینده‌ها را داریم، اما توجه به اینکه وارونگی و انباشت آلاینده‌ها را نداریم در نتیجه تغییری در شاخص‌های کیفیت هوا دیده نمی‌شود.

این مقام سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه در نیمه اول امسال با توجه به رخداد پدیده گرد و غبار بسیاری از روزها در شرایط ناسالم قرار گرفت، گفت: کاهش دما هم موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود و اگر باد با سرعت مناسب طی روزها و هفته‌های آینده نداشته باشیم، افزایش آلاینده‌ها دور از انتظار نیست.

او در ادامه با بیان اینکه منابع انتشار آلاینده‌ها همانند سال‌های قبل به قوت خود باقی و کما اینکه بیشتر هم شده است، گفت: دلیل این موضوع افزایش خودروهای فرسوده است. خودروهای جدیدی هم وارد بازار می‌شوند که اگر حداقل آلودگی هم را داشته باشند بازهم به منابع انتشار آلودگی افزوده می‌شود. البته از سال ۹۲ تا سال ۹۷ به دلیل شرایط جوی مناسب تا حدی روند انتشار این آلاینده‌ها کاهش پیدا کرد. با این حال تا کنترل و کاهش منابع انتشار نداشته باشیم، کیفیت هوا به همین صورت خواهد ماند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: تا امروز حدود ۲۵ میلیون خودرو در کشور شماره‌گذاری شده‌اند که از این تعداد بین ۶ تا ۷ میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده‌اند. این وضعیت در مورد موتورسیکلت‌ها نگران کننده‌تر است از حدود ۱۲ هزار موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده، حدود ۹۰ درصدشان به سن فرسودگی رسیده و از رده خارج هستند.

وی در ادامه در رابطه با آلاینده دی‌اکسید گوگرد نیز گفت: دی‌اکسید گوگرد عمدتا از سوخت‌های دیزلی حاصل می‌شود، با این حال نمی‌توانیم بگوییم اکنون در تهران مازوت سوخته می‌شود که موجب افزایش دی‌اکسید گوگرد شده است، چرا که الان در تهران نیروگاه مازوت سوز نداریم. خودروهای دیزلی مانند اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و خودروهای حمل باری که وارد تهران می‌شوند، موجب انتشار دی‌اکسید گوگرد هستند.

او تأکید کرد: در حال حاضر آلاینده‌ای که این آلودگی‌ها را رقم زده، دی اکسید گوگرد نیست، اگرچه این ذرات موجب تشکیل ذرات ثانویه در هوا می‌شوند. آلودگی کنونی ناشی از ذرات ۲.۵ pm است که بخشی از آن ذرات معلق اولیه و بخشی نیز ذرات ثانویه هستند.

گل‌علیزاده بیان کرد: در حال حاضر ۱۶ میلیون لیتر سوخت دیزل یورو ۵ توسط پالایشگاه اصفهان تولید شده و و وارد چرخه سوخت خواهد شد. نیاز حمل و نقل کشور ۵۵ میلیون لیتر در روز است. در حال حاضر مشکل ما موضوع انتقال فرآورده است. خطوط انتقال روزانه فرآورده‌های مختلفی را منتقل می‌کنند. یک روز بنزین منتقل می‌کنند و یک روز گازوئیل که این موضوع آلودگی‌های مختلفی را ایجاد می‌کند.

این مقام سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: ما یک مشکل چندوجهی داریم، از یک سو مشکل خودروهای فرسوده داریم و از سوی دیگر نمی‌توانیم سوخت بنزین و گازوئیل استاندارد و باکیفیت را به سراسر کشور و همه شهرها برسانیم. همچنین بیش از حد به نیروگاه‌های با سوخت فسیل وابسته‌ایم و تفاوتی ندارد که این سوخت فسیلی گاز، بنزین و گازوئیل باشد. طبیعتا اثرات احتراقی این سوخت‌ها منجر به انتشار آلاینده‌ها، انباشت آن‌ها و در نتیجه تشدید آلودگی هوا خواهد شد.

وی تأکید کرد: ما باید به تدریج به سمت توسعه نیروگاه‌های با مصرف سوخت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم. خوشبختانه برنامه خوبی را وزارت نیرو داده است تا بتواند این انرژی‌ها ظرف سه سال به ۱۰ هزار مگاوات برساند. در حال حاضر کمتر از هزار مگاوات و در واقع کمتر از یک درصد انرژی‌های مصرفی کشور انرژی تجدیدپذیر بوده که این امر نگران کننده است. باید این میزان را افزایش داده تا آلاینده‌های ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم.

او همچنین با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد دهنده وسایل حمل و نقل عمومی الکتریکی بود، گفت: باید این نکته توجه داشته باشیم، تا زمانی که منبع تولید انرژی الکتریک در کشور نیروگاه‌های با سوخت باشند، توسعه این خودروها منجر به افزایش مصرف این سوخت‌ها در نیروگاه‌ها خواهد شد، اگرچه خودروهای با سوخت پاک را گسترش داده‌ایم، اما آلودگی را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر منتقل کرده‌ایم.

گل‌علیزاده یادآورشد: در حال حاضر کشورهای اروپایی هم از خودروهای الکتریکی عبور کرده و به سمت تولید خودروهای هیدروژنی می‌روند. سوخت هیدروژنی، سوخت پاکی است و ما هم باید سبدی از انواع انرژی و به نوعی امنیت انرژی داشته باشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر نگران ناکس (اکسید نیتروژن) هستیم.اگر این موضوع را مدیریت نکنیم در آینده نگران کننده می‌شود، به همین دلیل تأکید داریم تا ماده ۱۷ قانون هوای پاک یعنی معاینه فنی موتورخانه‌های خانگی اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha