چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 347299

تهران روزهای آلوده پاییزی خود را پشت سر می‌گذارد و جلسات اضطراری کمیته اضطرار آلودگی هوا بی‌نتیجه برگزار می‌شود، آلودگی‌های زیست‌محیطی در تهران به یک مورد ختم نمی‌شود. در روزهای اخیر هم ناسا در گزارشی از شناسایی یک ابر متان بر فراز جنوب شهر تهران خبر داد.

 در 48 ساعت پیش‌رو تهران همچنان آلوده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، تهران روزهای آلوده پاییزی خود را پشت سر می‌گذارد و جلسات اضطراری کمیته اضطرار آلودگی هوا بی‌نتیجه برگزار می‌شود، آلودگی‌های زیست‌محیطی در تهران به یک مورد ختم نمی‌شود. در روزهای اخیر هم ناسا در گزارشی از شناسایی یک ابر متان بر فراز جنوب شهر تهران خبر داد.

اگرچه شهرداری تهران گزارش ناسا را دروغ خواند، اما به گفته برخی از کارشناسان محیط‌ زیست این ابر متان ناشی از پردازش غیراصولی پسماندهای پایتخت است. هوای تهران از اواسط پنجشنبه گذشته -با وجود بارش باران در همان روز- وارد وضعیت «نارنجی» شد و در شرایطی که روز جمعه با یک باد نسبی، ابر در آسمان پایتخت شکل گرفت، اما «انباشت ریزذرات آلاینده سمی با حجم بالا» در هوا، «هفته آلوده» را پیش‌روی تهرانی‌ها قرار داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش استفاده از خودروی شخصی طی هفته‌های اخیر تحت تأثیر «کاهش تقاضای تاکسی ‌آنلاین» و «ازدحام همیشگی مسافر در مترو»، عامل تازه‌ای برای افزایش غلظت ریزذرات آلاینده در هوای تهران شده است. «ساکنان تهران در مواجهه بالا با آلودگی» قرار دارند به‌طوری‌که طبق جدیدترین ارزیابی‌ها از تبعات آلودگی مزمن، دست‌کم ۲۰ درصد از مرگ‌ومیر افراد بالای ۳۰ سال در مناطق آلوده، متأثر از همین شرایط جوی است. حجم آلودگی هوای پایتخت شش برابر سقف مجاز است.

استاندار تهران کجاست؟

استان تهران از سال 1357 تاکنون نزدیک به 22 استاندار و سرپرست داشته و اینکه این استان تهران زمانی را بدون استاندار بگذراند اتفاق جدیدی نیست اما اینکه سرپرستی هم انتخاب نشود دیگر سابقه نداشته است. امروز 25 آبان، 14 روز است که تهران استاندار ندارد و جایگزین یا سرپرستی هم معرفی نشده است؛ گویی مسئولان اجرائی در جریان جابه‌جایی که بین چند سمت صورت گرفته، هنوز فرد مناسب برای یک صندلی را پیدا نکرده‌اند.

در این دو هفته موضوع عدم معرفی استاندار تهران مورد بحث در محافل خبری و شبکه‌های اجتماعی بوده و هست؛ حتی برخی این انتقاد را داشتند که تهران در چنین روزهایی که نیاز به مدیریت و تدبیر دارد، چطور بدون استاندار اداره می‌شود. تهران در روزهای اخیر روزهای آلوده‌ای را هم پشت سر گذاشته و کمیته اضطرار آلودگی هوا هم با ریاست معاون عمرانی تشکیل و تصمیمات خود را اعلام کرد.

حدود دو هفته قبل دولت تصمیم گرفت سیدصولت مرتضوی به جای حجت عبدالملکی در وزارت رفاه باشد، محسن منصوری،استاندار تهران، به جای او در سمت معاون اجرائی رئیس‌جمهور قرار بگیرد و حجت عبدالملکی به مناطق آزاد برود و جایگزین سعید محمد شود. در این معادله و جابه‌جایی البته هنوز دو مورد معطل مانده؛ سعید محمد برای مسئولیت جدیدی معرفی نشده، تهران استاندار ندارد و البته همین جای خالی باعث شده عده‌ای به این نتیجه برسند که بنا بر استاندارشدن سعید محمد است و حواشی هم در این مسیر شروع شده است.

البته اینکه رایزنی‌ها ممکن است برای انتخاب استاندار تهران بین جریان‌های سیاسی وجود داشته باشد، دور از ذهن نیست اما سؤال اینجاست که وزیر کشور و سایر مسئولان مرتبط در حین این جابه‌جایی مدیران اجرائی به حساسیت این جای خالی و اهمیت خالی‌نماندن آن حتی برای یک روز توجه کرده‌اند؟

هشدار سازمان هواشناسی

سازمان هواشناسی کشور نسبت به نفوذ سامانه بارشی و احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی در هشت استان هشدار داد.سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف، در نواحی گرمسیر با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد با تگرگ خبر داد.

این مخاطرات در روز پنجشنبه (۲۶ آبان) در خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر و غرب اصفهان پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی زهکشی و پاک‌سازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، تسریع در برداشت چغندر قند و تعجیل در کشت دیم محصولات پاییزه تا قبل از شروع بارش‌ها در استان چهارمحال و بختیاری، تسریع در برداشت سیب‌زمینی، پیاز و چغندر قند در استان اصفهان، تسریع در کشت محصولات پاییزه و برداشت خرما در استان خوزستان و تسریع در کاشت سبزی و صیفی‌جات در جنوب استان خوزستان را توصیه می‌کند.

بر اساس توصیه هواشناسی امکان دادن کود به محصولات کشت‌شده فراهم باشد، ترمیم دیواره حوضچه‌های پرورش ماهی و دریچه‌های استخرها جهت جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخر، خودداری از آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، تسریع در انتقال محصولات برداشت‌شده به مکان‌های مسقف، تهویه، تنظیم دما و تأمین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان چهارمحال و بختیاری نیز مد نظر قرار گیرد.

این سازمان همچنین بسته‌نگه‌داشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش، خودداری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها با توجه به وقوع بارش‌، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی روی مزارع هنگام وقوع بارش، مدیریت عملیات کشاورزی در باغات مرکبات و نخیلات در استان بوشهر و عملیات آماده‌سازی زمین در زراعت نخود پاییزه دیم در استان کرمانشاه را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha