اسپیرومتری یک آزمایش ساده است که برای کمک به تشخیص و نظارت بر برخی بیماری‌های ریوی با اندازه‌گیری میزان هوایی که می‌توانید در یک نفس اجباری تنفس کنید، استفاده می‌شود.

 اسپیرومتری چیست و چرا انجام میشود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اِن اچ اس این کار با استفاده از دستگاهی به نام اسپیرومتر انجام می شود که یک دستگاه کوچک است که توسط یک کابل به یک قطعه دهانی متصل می شود.اسپیرومتری ممکن است توسط یک پرستار یا پزشک انجام شود، یا ممکن است در طی یک ویزیت کوتاه از یک بیمارستان یا کلینیک انجام شود.

چرا اسپیرومتری انجام می شود؟

اسپیرومتری می تواند برای کمک به تشخیص یک بیماری ریوی در صورت داشتن علائم یا اگر پزشک شما احساس کند که در معرض خطر ابتلا به یک بیماری خاص ریوی هستید، استفاده شود. برای مثال، اگر سرفه یا تنگی نفس مداوم دارید، یا اگر بالای 35 سال دارید و سیگار می کشید، ممکن است اسپیرومتری توصیه شود.

شرایطی که با استفاده از اسپیرومتری قابل تشخیص و نظارت است عبارتند از:

اگر قبلاً 1 مورد از این بیماری ها را تشخیص داده اند، ممکن است اسپیرومتری برای بررسی شدت بیماری یا نحوه واکنش شما به درمان انجام شود.

اسپیرومتری همچنین یک آزمایش استاندارد برای افرادی است که برای جراحی در نظر گرفته می شوند یا برای بررسی سلامت عمومی افرادی که بیماری های دیگری مانند آرتریت روماتوئید دارند.

آماده شدن برای اسپیرومتری

در مورد هر کاری که برای آماده شدن باید انجام دهید به شما توضیح داده می شود.

اگر از گشادکننده‌های برونش (داروهایی که معمولاً استنشاقی هستند که به آرامش و گشاد شدن راه‌های هوایی شما کمک می‌کنند) استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد از قبل استفاده از آن را متوقف کنید.

همچنین باید 24 ساعت قبل از انجام آزمایش از استعمال دخانیات خودداری کنید و چند ساعت قبل از نوشیدن الکل، ورزش شدید یا خوردن وعده های غذایی زیاد خودداری کنید. بهتر است در روز آزمون لباس گشاد و راحت بپوشید.

در طول آزمایش اسپیرومتری چه اتفاقی می افتد؟

شما در طول آزمایش می‌نشینید و یک گیره نرم روی بینی شما قرار می‌گیرد تا هوا از آن خارج نشود.

فرد انجام دهنده آنچه را که اتفاق می افتد توضیح می‌دهد، و ممکن است از شما خواسته شود ابتدا چند تمرین انجام دهید.

پرستاری که کنار مردی نشسته ایستاده است. مرد در حال دمیدن به لوله ای است که به یک واحد ضبط دستی متصل است.

در طول اسپیرومتری، از شما خواسته می شود که یک نفس عمیق بکشید و در یک لوله کوچک (اسپیرومتر) دمید.

وقتی برای آزمون آماده شدید، از شما خواسته می شود:

  • به طور کامل استنشاق کنید، بنابراین ریه های شما کاملاً از هوا پر می شود
  • لب های خود را در اطراف قطعه دهانی محکم ببندید
  • تا جایی که می توانید سریع و با قدرت بازدم کنید و مطمئن شوید که ریه های خود را کاملا خالی کرده اید
  • برای اطمینان از یک نتیجه قابل اعتماد، معمولاً باید حداقل 3 بار تکرار شود.

گاهی اوقات، ممکن است نیاز باشد که آزمایش حدود 15 دقیقه پس از مصرف برخی از داروهای گشادکننده برونش استنشاقی تکرار شود.

این می تواند نشان دهد که آیا یک بیماری ریوی دارید که به این داروها پاسخ می دهد یا خیر.

به طور کلی، این آزمایش حدود 30 تا 90 دقیقه طول می کشد. شما می توانید به زودی پس از پایان آزمایشات به خانه بروید و به فعالیت های عادی خود بازگردید.

نتایج

فردی که آزمایش را انجام می دهد معمولاً نمی تواند نتایج شما را فوراً به شما ارائه دهد.

نتایج باید ابتدا توسط یک متخصص بررسی شود و سپس به دکتری که شما را برای آزمایش ارجاع داده فرستاده می شود و چند روز بعد با شما در میان می گذارد.

یک اسپیرومتر میزان هوایی را که می توانید در یک ثانیه بیرون دهید و کل حجم هوایی را که می توانید در یک نفس اجباری بازدم کنید اندازه گیری می کند.

این اندازه‌گیری‌ها با یک نتیجه طبیعی برای فردی در سن، قد و جنس شما مقایسه می‌شود، که نشان می‌دهد آیا ریه‌های شما به درستی کار نمی‌کنند یا خیر.

اندازه‌گیری‌ها همچنین نشان می‌دهند که آیا مشکلی در ریه‌های شما "انسدادی"، "محدود کننده" یا ترکیبی از این دو است:

بیماری انسدادی راه های هوایی – که در آن توانایی شما برای بازدم سریع تحت تأثیر تنگ شدن راه های هوایی قرار می گیرد، اما مقدار هوایی که می توانید در ریه های خود نگه دارید طبیعی است مانند آسم یا COPD

بیماری محدود کننده ریه - جایی که میزان هوایی که می توانید در آن تنفس کنید کاهش می یابد زیرا ریه های شما قادر به انبساط کامل نیستند (مانند فیبروز ریوی).

خطرات و عوارض جانبی

اسپیرومتری یک آزمایش ساده بوده و به طور کلی بسیار ایمن است. برخی از افراد ممکن است پس از مدت کوتاهی احساس سرگیجه ، ضعف، لرزش، بیماری یا خستگی داشته باشند.

اکثر افراد می توانند با خیال راحت تست اسپیرومتری را انجام دهند. اما این آزمایش فشار داخل سر، قفسه سینه، معده و چشم‌های شما را در حین بازدم افزایش می‌دهد، بنابراین اگر شرایطی دارید که ممکن است بدتر شود، ممکن است نیاز به تأخیر یا اجتناب از آن باشد.

به عنوان مثال، در صورت داشتن آنژین ناپایدار ، حمله قلبی ، فشار خون بالا کنترل نشده ، یا عمل جراحی در ناحیه سر، قفسه سینه، معده یا چشم ، اسپیرومتری ممکن است مضر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha