هر چند در روزهای پایانی هفته دراغلب نقاط کشور بویژه استان‌های واقع در زاگرس بارش‌های خوبی خواهیم داشت اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا دو هفته آینده نباید منتظر بارش مؤثری باشیم.

آسمان بارانی ایران در پایان هفته

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،«احد وظیفه» رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تصریح کرد: از روز شنبه تا دو هفته بعد از آن که 10 روز آن در سومین ماه پاییز قراردارد، بارش مؤثری در کشور نخواهیم داشت.


وی افزود: متأسفانه همان طور که از قبل پیش‌بینی کرده بودیم، با پاییز کم بارشی مواجه هستیم و این وضعیت با ادامه کم بارشی‌های دو سال گذشته مشکلات را مضاعف کرده است.به گفته وی، بررسی میزان بارش‌ها در کشور در یک هفته منتهی به 23 آبان نشان می‌دهد در طول 7 روز تنها 3.9 میلیمتر بارش به طور میانگین در کل استان‌ها آمده که نسبت به هفته مشابه در بلندمدت 26 درصد کمتر بوده است.در بلندمدت در این هفته معمولاً 5.2 میلیمتر باران آمده است.


وی افزود: همچنین آمار نشان می‌دهد از شروع سال آبی جاری تا روز 23 آبان ماه به طور میانگین در کشور 16.1 میلیمتر بارش بوده که نسبت به بلندمدت که 22.7 میلیمتر بوده، 6.1 یا 27 درصد کاهش بارش داشته‌ایم.در همین حال در این مدت میزان بارش در برخی استان‌ها بسیار کمتر از بلندمدت بوده است، به عنوان مثال در استان شمالی گیلان از آغاز سال آبی جاری یعنی اول مهرماه تا 23 آبان 98.6 درصد کمبود بارش نسبت به بلندمدت داریم.


پس از گیلان، کرمانشاه با 57 درصد وکردستان با 46.7 کمبود بارش نسبت به بلندمدت مواجه بوده است. در دیگر استان شمالی یعنی مازندران نیز کماکان با 38 درصد کمبود بارش مواجه هستیم.اما در استان تهران و البرز که نگرانی‌هایی برای خالی بودن مخازن سدهای آنها داریم نیز با کمبودهای شدید مواجه هستیم. میانگین بارش در استان البرز از ابتدای سال آبی جاری تا 23 آبان‌ماه جاری 37.9 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کمتر بوده و این میزان در تهران 28.9 میلیمتر است که همه اعداد نگران کننده‌ای هستند.


در همین حال بررسی میزان بارش در کل کشور نشان می‌دهد در این بازه زمانی میزان بارش تنها در 8 استان یزد، اصفهان، گلستان، خراسان شمالی، فارس، چهار محال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از میزان بارش بلندمدت جلوتر بوده‌اند.میانگین بارش در کهگیلویه و بویراحمد 31.2 درصد، بوشهر 28.4 درصد، چهارمحال و بختیاری 26.1 درصد، فارس 14.1 درصد، خراسان شمالی 12.4 درصد، گلستان 6.6 درصد، اصفهان 6.3 درصد و یزد 5.3 درصد بیشتر از میانگین بارش دراین بازه زمانی در بلندمدت بوده است.


وی تصریح کرد: هر چند در پاییز امسال با محدودیت‌های جدی آب حتی در آب شرب و شهری در برخی استان‌ها مانند همدان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه مواجه بودیم اما نگرانی فعلی ما کمبود جدی آب در استان‌هایی مانند البرز و تهران است که متأسفانه حجم ذخیره سدهای در این دو استان به کمینه تاریخی رسیده است.


وی در پیش‌بینی میزان بارش در 6 ماهه دوم سال آبی نیز گفت: هر چند امسال سومین سال لانینو است که طبعاً میزان بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود اما تغییراتی در اقیانوس هند رخ داده که امیدواریم بارش‌های بهتری را نسبت به سال گذشته در جنوب غرب کشور داشته باشیم و در خوشبینانه‌ترین حالت با احتساب بارش‌های زمستانی به سال بارشی نرمال برسیم.


وی همچنین درخصوص بارش‌ها برای کشت پاییزه هم توضیح داد: بارش‌های حداقلی صورت گرفته رطوبت لازم برای مرحله کشت را فراهم کرده و فعلاً مشکلی نداریم و نگرانی ما بیشتر میزان و پراکنش باران برای ماه‌های اسفند و فروردین بخش کشاورزی و شاید مهم‌تر از آن میزان ذخیره آب سدها برای فصل گرم بعدی است که امیدواریم با کم آبی مواجه نشویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha