عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان اینکه خدمت دندان‌پزشکی در ایران از جمله ارزانترین خدمات در جهان است، گفت: علی‌رغم این ارزانی مردم قدرت خرید این خدمات را ندارند.

مردم به دلیل کمی درآمد، قدرت پرداخت هزینه‌های دندان‌پزشکی را ندارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«بهزاد فرخ‌زاد» عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی با اشاره به تأثیر وضعیت اقتصادی بر سلامت مردم به ویژه حوزه دهان و دندان اظهار کرد: برای افراد فقیر زندگی گران است و در میان این گرانی دندان‌پزشکی اصلا به حساب نمی‌آید. سلامت زمانی اهمیت دارد که فرد به مایحتاج اولیه خود دسترسی داشته باشد.

او ادامه داد: بر اساس قانون اساسی دولت باید سلامت و آموزش رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد. در قانون اساسی تأکید شده است که دولت باید زمینه خدمات بهداشتی را برای مردم به صورت رایگان فراهم کند.

عضو هیئت مدیره انجمن دندان‌پزشکان ایران یادآور شد: علی‌رغم تصویب شورای عالی بیمه‌، بیمه‌ها کوتاهی کرده و خدمات دندانپزشکی را درست پوشش نداده و بر سر پایین نگهداشتن تعرفه‌ها برخلاف واقعیت جامعه اصرار می‌کنند و با این شعار که تعرفه را پایین نگهداشته فکر می‌کند که خدمت ارائه می‌کند.

فرخ‌زاد بیان کرد: نوع نگرش مسئولین بر اساس درمان طراحی شده است یکی از دلایلی که به صورت مداوم بر ساخت دانشکده‌های دندانپزشکی و پزشکی تأکید می‌شود و بر شمار آنها افزوده می‌شود، وظیفه پزشک و دندانپزشک درمان است نتیجه این نگاه این است که افراد بیمار شوند و درمانگر داشته باشند. اگر بودجه‌ای که برای ایجاد دانشکده‌های بیشتر و دانشجوها اختصاص می‌دهند برای بهداشت و سلامت جامعه صرف کنند مردم به مشکلات دهان و دندان مواجه نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی ادامه داد: وقتی بر بهداشت و پیشگیری به جای درمان تأکید شود، مردم کمتر بیمار شده و در نتیجه نیاز آنها به درمان کمتر می‌شود در چنین حالتی تعداد افرادی که نیاز به درمان داشته باشند کمتر شده و بیمه هم با منابع خود می‌تواند همه این خدمات را پوشش دهد. اما وقتی همه بیمار شوند پولی برای درمان رایگان یا ارزان آنها وجود ندارد. باید شرایطی به وجود بیاید که از 85 میلیون نفر، 80 میلیون نفر بیمار نشوند و برای 5 میلیونی که بیمار می‌شوند بهترین خدمات را ارائه دهیم.

اودر ادامه با بیان اینکه در اقتصاد سالم که گردش صحیح مالی وجود داشته باشد و کف پرداخت مالی به کارگر و کارمند ما درست و متناسب باشد دچار مشکل نخواهیم شد، گفت:‌ وقتی به افراد حقوق بگیر متناسب با تورم جامعه پرداختی متناسب وجود داشته باشد، گوشت و لبنیات از سبد غذایی حذف نشود، سلامت هم در سبد مصرفی خانوار باقی می‌ماند.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت و به طور ویژه دفتر سلامت دهان و دندان وظیفه دارد که آمارهای وضعیت دهان و دندان جامعه را استخراج کرده و بر اساس آن طرح بریزد. حدود چند ماه قبل در جلسه‌ای در وزارت بهداشت که مسئولان سلامت دهان و دندان نیز حاضر بودند پیشنهاد دادم سند ملی سلامت دهان و دندان با یک کار تحقیقاتی بزرگ تدوین و آن را در مجلس مصوب و برای آن بودجه در نظر گرفته شود و زمان اجرایی برای آن تعیین شود تا هر مسئولی که می‌آید آن را پیگیری و اجرا کنند.

فرخزاد تصریح کرد:‌ سلامت یک زنجیره است و هر قسمت آن مشکل داشته باشد تمامی قسمت‌های دیگر آن هم مشکل ایجاد می‌شود. وقتی اقتصاد مشکل داشته باشد سلامت هم مشکل خواهد داشت. این ثابت شده که به هر اندازه سطح رفاه اقتصادی خانواده‌ها بالا باشد سلامت دهان و دندان آنها نیز بالاتر است.

وی تأکید کرد: باید بنیان اقتصادی خانواده‌ها در وهله اول اصلاح شود. پس از آن آموزش افراد برای اشراف به سلامت خود واصلاح تغذیه وجود داشته باشد. تغذیه غلط موجب بیماری‌های دهان و دندان می‌شود و در آخر برخی اقدمات درمانی مانند فلوراید تراپی را که تجربه‌ای موفق در بسیاری از کشورها بوده است را برای کودکانی که مستعد پوسیدگی دندان هستند انجام دهیم. متأسفانه این اقدام اخیر در وزارت بهداشت که به صورت مقطعی انجام می‌شد، متوقف شد.

فرخزاد یادآور شد: ما خدمات دندان‌پزشکی را با یک چهارم قیمت جهانی در کشور ارائه می‌دهیم. اما این خدمات برای بخش زیادی از مردم که درآمد کافی ندارند گران است. در واقع خود خدمت دندان‌پزشکی گران نیست بلکه قدرت خرید خدمت مردم بسیار کم است.

او افزود: حتی تعرفه‌ای که به اندازه قیمت تمام شده نیست، پایین نگه داشته شده است اما باز هم برای مردم گران است مشکل اصلی ما این است. دولت باید هم تعرفه‌ها را اصلاح کند و هم بیمه‌ها را تقویت کند تا سطح پوشش خدمات بیشتر شوند.

فرخزاد یادآور شد: نسبت فقر و سلامت دهان و دندان عکس است. هر چه قدر بتوانیم فقر را کاهش دهیم سلامت دهان و دندان بهتر می‌شود لذا باید سعی کنیم که فقر را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha