دارو رسان طرح جدیدی است که از سوی دولت سیزدهم در راستای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و دسترسی آسان آنها به داروهای مورد نیازشان آغاز شده و در گام نخست بیماران مبتلا به ام اس می توانند داروی خود را درب منزل تحویل بگیرند.

«دارو رسان» تدبیر دولت برای حمایت از بیماران صعب العلاج

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بیماران خاص و صعب العلاج نیاز به درمان مادام العمر دارند و لازم است که تحت مراقبت های خاص باشند، در همین راستا همواره نیاز به حمایت همه جانبه دارند، یکی از اقدامات خوب و ارزشمند دولت سیزدهم، اجرای طرح دارو رسان است که با این بیماران دارو را درب منزل تحویل می گیرند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به داروخانه ها نیست.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیماران با نارسایی مزمن کلیه، همودیالیز، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، بیماران پیوند شده، ام اس، سرطان، دیابت، صرف، بیماریهای متابولیکی، پروانه ای و غیره را به عنوان بیماریهای صعب العلاج مشخص کرده و این بیماران بر اساس دستوالعمل ویژه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراکز دولتی، دانشگاهی و با پوشش بیمه ای خاص از امکانات تشخیصی، درمانی مراکز مربوطه و با فرانشیز رایگان خدمات دریافت می کنند.

با توجه به اهمیت توزیع مناسب داروهای مورد مصرف در بیماران صعب العلاج که اطمینان از دسترسی بیماران نیازمند واقعی به داروها ضروری است و از آنجایی دسترسی بیماران خاص به داروهای مورد نیاز همواره یکی از مهمترین دغدغه‌ها و نگرانی آنها و خانواده‌هایشان بوده، این بیماران برخی اوقات حتی با کمبود دارویی نیز مواجه می‌شدند که روند درمان آنها را مختل می‌کرد. یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم اجرای طرح «دارو رسان» است و ارسال دارو این بیماران به درب منازل در جهت کاهش دغدغه ‌ای بیماران خاص اکنون در حال اجراست.

این طرح طوری برای گروه‌های خاصی از بیماران طراحی شده تا به جای مراجعه شهروندان و شهرستانی‌ها به داروخانه‌های متعدد، دارو از طریق پست به درب منزل آنها ارسال شود. البته این طرح برای بیماران صعب العلاج که دارو با رضایت آنها درب منزل ارائه می شود، انجام شده و اکنون از مبتلایان به «ام اس» آغاز و دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت آزمایشی آن را انجام می‌دهد.

بر اساس اظهارات مهدی رضایی معاون سازمان بیمه سلامت ایرانیان، در طرح دارو رسان اسامی بیماران برای ما مشخص است، ابتدا با بیمار تماس می‌گیریم تا ببینیم تمایلی به دریافت دارو درب منزل دارند یا خیر. چون داروها به شکل نسخه الکترونیک است زمانی که پزشک برایشان نسخه نویسی می‌کند، کد رهگیری به داروخانه‌ ۱۳ آبان می‌رود و سپس با رعایت زنجیره سرما، دارو به آدرس بیمار ارسال می‌شود.

وی اظهارداشت: چون اجرای آزمایشی این طرح را با مرکز دانشگاهی دنبال می‌کنیم، مرکز به شکل علمی با رعایت حفظ سلامت و ایمنی دارو کار دارورسانی را انجام می‌دهد. پس از ارسال دارو، مشاوره تلفنی داروساز با بیمار هم انجام می‌شود تا پرسش‌های بیمار را پاسخ دهد و خلاء عدم حضور داروساز نداشته باشیم.

رضایی تصریح کرد: برای طرح دارورسانی درب منزل، بیماران خاص ریالی پرداخت نخواهند کرد و همه هزینه‌ها برعهده سازمان بیمه‌ سلامت بوده، در صورت گسترش طرح به سایر بیماران، ممکن است سازمان تصمیم دیگری اتخاذ کند اما اکنون طرح دارورسانی درب منزل بیماران خاص رایگان است.

علیرضا نمازی مدیر کل بیمه سلامت استان تهران نیز در این زمینه گفت: طرح دارورسان در جهت رفاه حال بیماران خاص تهران آغاز شده، لذا در جلسات متوالی در خصوص ایجاد استانداردهای لازم جهت اجرای طرح تصمیمات مناسبی اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه دارورسان در گام اول برای بیماران ام اس شهر تهران در حال اجراست، افزود: جهت اجرای طرح با دانشگاه علوم پزشکی تهران و داروخانه ۱۳ آبان تفاهم صورت گرفت، در تهران ۱۳ هزار و ۴۰۰ بیمار خاص وجود دارد که حدود ۶ هزار و ۸۰۰ نفر مبتلا به بیماری ام اس هستند، لذا اجرای طرح با این گروه از بیماران آغاز شد.

نمازی ادامه داد: مشخصات بیماران مبتلا به ام اس در اختیار داروخانه ۱۳ آبان قرار گرفته و البته دریافت نظرات شخصی بیماران جهت ارسال دارو به درب منزل نیز مهم است، تاکنون حدود ۶۰ درصد از بیمارانی که زمان دریافت دارویشان رسیده است اعلام موافقت نموده اند؛ بنابراین با رعایت تمام پروتکل ها دارو به دست شخص می رسد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بیمار در داروخانه ۱۳ آبان پس از دریافت دارو می تواند از مشاوره داروساز استفاده کند، لذا هیچ مشکلی وجود نداشته و امیدواریم بتوانیم این طرح را برای بیماری های خاص دیگر نیز اجرایی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha