تغییرات اقلیمی غیر از چالش‌های واضحی مانند افزایش دما، رویدادهای شدید آب‌ و هوایی و افزایش سطح دریا، چالش‌های زیاد دیگری را نیز برای بشریت به همراه دارد. احتمالا حتی به برخی از این چالش‌ها فکر نکرده‌ایم اما با واکنش اکوسیستم‌های زمین به شرایط گرم‌تر، آن‌ها بخشی از زندگی ما خواهند شد.

تغییرات آب‌ و هوایی بیماران دارای مشکلات عصبی را نشانه گرفته است

به گزارش سلامت نیوز نقل از ایسنا به نقل از ارث، مطالعه‌ جدید منتشر شده در مجله پزشکی آکادمی عصب‌شناسی آمریکا بررسی کرده که تغییرات آب‌ و هوایی و آلودگی بر میزان و شدت بیماری‌های عصبی مانند سردرد و میگرن، سکته مغزی، زوال عقل، ام‌اس(MS) و بیماری پارکینسون تاثیر می‌گذارد.

نویسندگان این بررسی جستجو کردند تا تحقیقاتی را در مورد تغییرات آب‌ و هوا، آلاینده‌ها، دمای شدید و بیماری‌های عصبی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ بیابند. کارشناسان ۳۶۴ مطالعه مرتبط را در سه دسته شناسایی کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که رویدادهای شدید آب‌ و هوایی و نوسانات دما با بروز و شدت سکته مغزی و همچنین با سردردهای میگرنی، افزایش بستری‌ شدن در بیمارستان آن هم در بیماران مبتلا به زوال عقل و بدتر شدن علائم ام‌اس مرتبط است.

علاوه بر این تغییر شرایط آب‌ و هوایی منجر به گسترش محیط‌های مساعد برای بیماری‌های عصبی نوظهور شده است. این بیماری‌ها که توسط حشرات و سایر حیوانات منتقل می‌شوند، اکنون خطر ابتلا به بیماری را برای جمعیت انسانی به همراه دارند.

ذرات ریز که به‌ عنوان PM ۲.۵ نیز شناخته می‌شود، یک آلاینده رایج هواست. بررسی‌ها نشان داد قرار گرفتن در معرض این نوع آلاینده‌های موجود در هوا همراه با قرار گرفتن در معرض نیترات‌ها با افزایش بروز و شدت سکته مغزی و همچنین با سردرد، بیماری پارکینسون و بدتر شدن علائم ام‌اس و زوال عقل همراه است.

محققان اظهار کردند: تغییرات اقلیمی چالش‌های زیادی برای بشریت ایجاد می‌کند که برخی از آن به خوبی مطالعه نشده‌ است. برای مثال بررسی ما هیچ مقاله‌ای در رابطه با تاثیرات ناشی از ناامنی غذا و آب بر سلامت عصبی پیدا نکرد؛ با این حال این موارد به وضوح با سلامت عصبی و تغییرات آب‌ و هوایی مرتبط هستند.

از آنجایی که بیشتر نشریات تحقیقاتی در نظر گرفته شده در این بررسی، داده‌ها را در مناطق غنی از منابع جهان جمع‌آوری می‌کنند، نتایج ممکن است در مناطقی با منابع کمتر، جایی که احتمال وقوع چنین تغییراتی حتی بیشتر است، قابل اجرا نباشد. با وجود این محدودیت واضح است که تغییر شرایط آب‌ و هوایی و آلودگی هوا احتمالا شرایط عصبی را در بیماران انسانی آینده تشدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha