رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: در آیین‌نامه جدیدی که برای تاسیس کودکستان‌ها ابلاغ کردیم، امکان راه‌اندازی کودکستان اتباع توسط آن‌ها در کشور وجود دارد و مجوز به صورت خاص از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک صادر می‌شود تا بتوانند خدمات مرتبط با نیازهای خودشان را تامین کنند.

بودجه سازمان تعلیم و تربیت؛ ۲۰ هزار تومان به ازای هر کودک/ مردودی ۵۰ هزار کلاس اولی در سال‌های اخیر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«مجتبی همتی‌فر» رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مورد آخرین اقدامات این سازمان در تعیین مواد آموزشی و شاخص‌های مورد نظر برای مربیان کودکستان‌ها گفت: در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، سه ماموریت اصلی تعریف شده است؛ این ماموریت‌ها شامل سازماندهی و توسعه کمی و کیفی کودکستان‌ها و سایر مراکز تربیت کودک است که توانمندسازی و حمایت مشاوره‌ای از خانواده‌ها برای والدگری و ارتقای زیست بوم کودکی از جمله این موارد است. ارتقای زیست بوم کودکی یعنی تنظیم‌گری در محصولات و خدماتی که در زیست بوم این گروه سنی تولید و مصرف می‌شود تا به محصولات و خدمات فاخر برسیم.

شناسایی ۴۳ هزار مرکز مرتبط با کودک

همتی‌فر ادامه داد: محصول آسیب رسان یعنی محتوایی که نباید به کودک گفته شود و در واقع زودهنگام به او گفته می‌شود. یا محصول و خدمتی که عناصری دارد که از لحاظ هویتی و هنجارهای فرهنگی تناسبی با سن کودک و وجوه رشد او ندارد. در خصوص تربیت مربیان کودکستان و کسانی که در سایر مراکز تربیتی کودک کنشگری می‌کنند، موضوع آن‌ها عمدتا در محور اول کار ما قرار می‌گیرد و توانمندسازی آن‌ها و محتوایی که استفاده می‌کنند، مورد نظر است. گام اولی که برداشته‌ایم و بخش زیادی از توان سازمان صرف آن می‌شود، ساماندهی مراکز موجود است. ما حدود ۴۳ هزار مرکز شناسایی کرده ایم. می‌گویم حدود ۴۳ هزار مرکز به این دلیل که آمارهایی که از سازمان‌های مختلفی دریافت شده است ملاحظاتی دارد و باید تطبیق داده شوند و ببینیم چه میزان از آن‌ها فعال هستند و باید با شرایط تازه تطبیق داده شوند و بعد از این اقدامات ببینیم، آمار دقیق آن‌ها چیست و پس از کرونا چه تعداد از آن‌ها باید تغییر وضعیت بدهند تا با این اطلاعات بتوانیم به نقطه اول ساماندهی برسیم و بعد وارد مجموعه مراکزی شویم که توسط نهادهای دیگر راه اندازی شده اند و فعالیت می‌کنند و در گام بعدی سراغ مجوزهای جدیدی که متقاضیانی برایش وجود دارد و باید به آن‌ها اعطا شود می‌رویم.

توجه به هویت اجتماعی و تربیتی مربیان کودکستان‌ها

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اضافه کرد: در این مسیر گام اول را صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی موسس و مدیر به عنوان هسته اولیه کودکستان تشخیص می‌دهد و گام بعدی مربی است که دغدغه ما توانمندسازی آن‌هاست و کمک به اینکه مربی کودکستان، هویت اجتماعی و تربیتی لازم را پیدا کند.

منزلت مربی کودکستان، منزلت پایینی است

او تصریح کرد: متاسفانه در سایه مسائل پیچیده‌ای که در این حوزه وجود داشته است منزلت مربی کودکستان، منزلت پایینی است. به ویژه وقتی خانم‌ها می‌خواهند شغلی انتخاب کنند، در حالتی که شغل دیگری پیدا نمی‌کنند، اولین شغلی که به آن‌ها توصیه می‌شود مربی گری مهدکودک است. گویی که جزو ساده‌ترین کارها باشد، در حالی که از نگاه ما مربیگری و کار با کودک به دلیل حساسیت‌ها و پذیرندگی و پیچیدگی که دارد، جزو سخت‌ترین کارهاست که تخصصی است نه اینکه اگر کسی هیچ کاری نتوانست انجام بدهد و مهارت نداشت، بگوییم «برو مربی مهدکودک شو!»

او خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ما نگاهی حداقلی و خطایی به این شغل داریم، به همین دلایل توانمندسازی مربیان مهم است و برای این مهم، طراحی سرفصل‌های آموزشی و دوره‌ها را داریم که رایزنی‌هایش انجام می‌شود و هنوز به شکل عملیاتی به اجرا در نیامده، دلیلش هم این است که فعلا خود کودکستان‌ها در حال ساماندهی شدن هستند.

بودجه سازمان تعلیم و تربیت؛ ۲۰ هزار تومان به ازای هر کودک

همتی‌فر در مورد برخی کودکان ۰ تا ۶ سال که نیازهای متفاوتی دارند، توضیح داد: ما معتقدیم کودک یعنی همه کودکان ایران. هیچ کودکی نباید به خاطر دور بودن از مرکز، از خدمات دور بماند، اما تا تحقق این شعار هنوز فاصله داریم. سازمان ما تازه تاسیس است و حتی هنوز در اولویت‌های خود مانده است و ما هنوز از تعداد پست‌هایی که سازمان نیاز داشته، فقط یک سوم نیروی مستقر داریم و در مورد سایر پست‌ها در حال شناسایی و جذب هستیم. در هر تصمیمی منابع و بودجه سازمان را باید در نظر داشت. حدود ۸ میلیون کودک مخاطب سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستند و وقتی بودجه سازمان را تقسیم بر این تعداد می‌کنیم، به عدد ۲۰ هزار تومان به ازای هر کودک می‌رسیم. اگر بخواهیم این بودجه را با بودجه و جمعیت دانش آموزان آموزش و پرورش که ۱۶ میلیون هستند مقایسه کنیم، می‌بینیم به هر کودک و نوجوان دانش آموز، حدود ۱۳ میلیون تومان بودجه می‌رسد که تازه می‌گوییم این ۱۳ میلیون کفاف دانش آموز را نمی‌دهد. البته بخشی از بودجه صرف حقوق معلم در استخدام دولت و… می‌شود.

چالش کودکان دو زبانه‌

او افزود: وقتی از کودکان در مناطق عشایری، روستایی و حواشی شهر و مناطق محروم صحبت می‌کنیم، در واقع منظورمان کودکان لازم التوجه هستند. گاهی ممکن است به منطقه هم ربط نداشته باشد و در منطقه شهری هم کودک لازم التوجه داشته باشیم و کودک به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌اش نیاز است خدماتی برایش فراهم شود. گاهی یک بسته فرهنگی باید برای او تهیه شود، گاهی مربی ویژه یا حتی گاهی خدمات مشاوره‌ای لازم دارد. این موضوعات در طراحی ها مدنظر است. برای بچه‌های عشایر و روستایی و مناطق دو زبانه از قبل برنامه‌هایی بوده است.

آمار قابل توجهی در مردودی کلاس اول ابتدایی داریم

همتی فر با اشاره به اینکه در مناطق دو زبانه روستایی، بچه‌ها وقتی وارد کلاس اول می‌شوند، چون همه با هم به زبان بومی صحبت می‌کنند، اگر دوره پیش دبستان را نگذرانده باشند، در کلاس اذیت خواهند شد، بیان کرد: این کودکان روستایی دو زبانه وقتی وارد کلاس می‌شوند و با کتاب درسی مواجه می‌شوند که کاملا فارسی است، دچار افت تحصیلی می‌شوند. ما آمار قابل توجهی در مردودی کلاس اول ابتدایی داریم و با اینکه ارزشیابی توصیفی است، کودک با اینکه از نظر هوش مشکلی ندارد، به دلیل نداشتن آمادگی لازم مردود می‌شود که یکی از عوامل اصلی این مردودی‌ها، دو زبانگی کودک است. کودک قرار است بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی به زبان فارسی آموزش ببیند، اما فرصتی برایش فراهم نبوده تا پیش دبستانی بگذراند. برای این دسته از افراد با منابع محدودی که در سازمان داریم، این مسئله پوشش داده می‌شود.

باید نگاهی آموزشی و اقتصادی در مورد کودکان وجود داشته باشد

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یادآور شد: در اساسنامه سازمان ما، این عبارت آمده است که نگهداری و مراقبت از کودکان با نیازهای ویژه یا بی‌سرپرست و بدسرپرست، با نهادهای مسئول است یعنی همچنان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی، رسیدگی به بچه‌های زیر ۷ سال را با شرایطی که عنوان کردم، باید برعهده بگیرند و ما موظف هستیم خدمات تربیتی را به آن‌ها ارائه کنیم. ما برای این امر، برنامه طراحی می‌کنیم و بخشی از برنامه‌ها هم طراحی شده است. امیدواریم در برنامه هفتم توسعه نیز ضریب بگیرد، چرا که مهم است از نظر عدالت تربیتی به این بچه‌ها توجه شود. باید نگاهی آموزشی و اقتصادی در مورد این کودکان وجود داشته باشد. وقتی به این کودکان توجه نشود، احتمال درگیری و آسیب اجتماعی آن‌ها در آینده بیشتر می‌شود. از منظر کیفیت آموزش و پرورش، اگر ما در این مرحله به کودکان توجه کنیم و زیرساز را محکم کنیم، در ادامه امید اینکه بچه دچار چالش نشود یا موفقیتی به دست آورد خیلی بیشتر خواهد بود.

جنس اقدامات ما پیشگیری است

او در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای درست طرح‌های سازمان تعلیم و تربیت کودک نوعی اقدام پیشگیرانه برای آسیب‌های اجتماعی در آینده چنین کودکانی خواهد بود؟ گفت: بله، جنس اقدامات ما پیشگیری است. اگر ما در سن مناسب مداخله بهنگام داشته باشیم، نتایج مناسبی دارد و اگر دیرتر اقدام شود، شاید دیگر اقدام در آن زمان نابهنگام باشد. با توجه به اهمیت مقوله ورود بهنگام، با سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تفاهم نامه‌ و رایزنی هایی داریم که سنجش بدو ورود به مدرسه را یک سال عقب‌تر ببریم.

او ادامه داد: برخی بچه‌ها مسئله ناآشنایی دارند. ما آزمون برگزار می‌کنیم و می‌بینیم اصلا بچه‌ای فارسی متوجه نمی‌شود یا از نظر هوشی ضریب پایین دارد و یا مواردی هست که کودک در منطقه‌ای بوده که به دلیل زیست بومش به لحاظ تربیتی و فرهنگی ضعیف بوده و کتاب نداشته است و رنگ‌ها و جهت چپ و راست و… را هم نمی‌شناسد. وقتی تشخیص می‌دهند کودک برای رفتن به مدرسه آماده نیست و دلیلش کمبود استعداد هم نیست و مسئله آموزش مطرح است، می‌توانیم مداخله بهنگام کنیم.

همتی‌فر افزود: شاید کودک دچار اختلالی باشد که باز در یک سال دوره پیش از دبستان می‌تواند به موقع تشخیص داده شود و اگر ما زودتر سنجش انجام دهیم و وارد کار شده باشیم، می‌توانیم در این فرصت این کودکان را شناسایی کنیم و از برچسب خوردن بی‌دلیل کودکان جلوگیری کنیم. این عملکرد خود به خود کیفیت آموزش و عدالت و اقتصاد آموزشی را ارتقا می‌دهد. در سال‌های اخیر حدود ۵۰ هزار کودک کلاس اولی مردود شده‌اند، این یعنی تکرار پایه تحصیلی و این یعنی تشکیل دوباره کلاس که باید برای ۵۰ هزار نفر کلاس خالی نگه داشت و معلم تخصیص داد و این یعنی هزینه دوباره و اگر همین هزینه را در دوره پیش دبستانی صرف کنیم، این بخش از هزینه‌ها حذف می‌شود و علاوه بر حذف آسیب و برچسبی که کودک خورده، هزینه‌های دیگری را هم حذف کرده ایم. این جزو مزیت‌های توجه بهنگام است. برخی بچه‌ها لازم التوجه هستند و حاکمیت باید از آن‌ها حمایت کند.

در برخی مناطق با چالش تغذیه روبه رو هستیم

او با بیان اینکه در برخی مناطق به ویژه در شرایط سخت اقتصادی، با چالش تغذیه روبه رو هستیم، اظهار کرد: معمولا خانواده‌ها وقتی در تنش‌های اقتصادی قرار می‌گیرند، اقلامی را حذف می‌کنند که در دوره سنی کودکان مهم است مانند لبنیات و وقتی قیمت برخی کالاها بالا می‌رود، از سبد خرید خانواده حذف می‌شود و به این ترتیب به کودک در این دوره حساس به لحاظ مغزی و جسمی توجه نشده است. ما تغذیه رایگان را در دوران مدرسه از کلاس اول به بعد آغاز کرده‌ایم، اما به نظرم در مرحله پیش از دبستان این بحث مهم‌تر هم هست و باید مداخله صورت بگیرد که تا به حال نبوده است.

تاکید بر جلوگیری از سوءتغذیه کودکان

همتی فر با تاکید بر اینکه در خصوص این کودکان مذاکراتی انجام شده است، خاطرنشان کرد: قرار است در بودجه‌ای که به آموزش و پرورش اختصاص داده می‌شود و البته هنوز در حد اعتبار است و محقق نشده، بخشی به این موضوع اختصاص یابد و در مناطقی که لازم است ما مداخله کنیم. وقتی زیست و جسم کودک را مورد توجه قرار بدهیم و از سوء تغذیه او جلوگیری کنیم، می‌بینم همین موضوع برای ما آثار آموزشی و تربیتی خواهد داشت، چرا که وقتی فرد به لحاظ رشد مغزی، مواد مغذی دریافت نکند، استعداد و هوشش پایین می‌آید و می‌گوییم آموزش‌پذیر نیست و برچسب می‌خورد که آموزش‌پذیر نیست یا به سختی آموزش می‌گیرد و در واقع به دلیل مشکلات اقتصادی و تبعات آن، نیروی فعال را از چرخه خارج می‌کنیم و تبدیل به نیروی هزینه بر می‌شود و نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد به میدان می‌آیند. در این مواقع چنین نیرویی که چون نمی‌تواند در آینده تامین اقتصادی کند، مخل اجتماع می‌شود و هزینه ایجاد می‌کند. این نگاه کلانی است که دغدغه داریم در جامعه جا بیفتد.

همتی فر در مورد همکاری با سایر سازمان‌ها یا نهادها برای شناسایی این دسته از کودکان بیان کرد: هنوز به نقطه شناسایی نرسیده‌ایم و در بخشی که مربوط به مناطق عشایری و دوزبانه و محروم و مرزی می‌شود با وزارت کشور تعامل داریم و بودجه‌ای که محدود هم است به این نوع کودکان تخصیص پیدا می‌کند که سال قبل حدود ۸۰ میلیارد تومان بود و در تخصیص آن سعی می‌کنند، ضریب محرومیت را لحاظ کنند. امسال نیز برنامه ریزی می‌کنیم و تخصیص بودجه باز هم وجود دارد و کودکانی که به لحاظ خانواده و… لازم التوجه هستند را در نظر داریم، اما هنوز به صورت جزئی وارد آن نشده ایم، اگرچه در طراحی و برنامه‌های اولیه مورد توجه بوده است.

سازمان ملی تعلیم و تربیت، سازمان مهدکودک‌ها نیست

او افزود: برنامه ما توجیه دستگاه‌های مسئول و سیاستگذارهاست مانند سازمان برنامه و بودجه که چهارچوب ما را بپذیرند و رعایت کنند. از نظر ما سازمان ملی تعلیم و تربیت، سازمان مهد کودک‌ها نیست بلکه ما متولی کل تربیت دوره کودکی هستیم و چون به عدالت تاکید شده است، کودکانی که کمتر مورد توجه هستند را باید مدنظر داشته باشیم. تا پیش از این کودکانی که کمتر مورد توجه هستند، صرفا از جنبه زیستی دیده می‌شدند.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با اشاره به اینکه بهزیستی کودکانی که از نظر آسیب دیدگی مشکل دارند را تحت پوشش دارد، کمیته امداد هم از خانواده‌هایی که تحت پوشش دارد حمایت می‌کند و اینها به نیازهای اولیه محدود می‌شود، گفت: ما می‌خواهیم فراتر برویم و از لحاظ تربیتی این گروه را مورد توجه قرار دهیم تا این افراد در ادامه در چرخه نیاز به حمایت خودش را تبدیل به نیروی فعال کند و مداخله بهنگام همینجاست و اگر قرار است اعتباری هزینه شود، باید هدفمند باشد و از طریق آموزش و تربیت، مسیر خوبی برای این افراد طی شود.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش تعداد اتباع در کشور، سازمان تعلیم و تربیت چه برنامه‌ای برای پوشش تعلیم و تربیت این کودکان دارد، گفت: آموزش و پرورش بعد از موج جدید مهاجرت‌ها، افزایش چشمگیری از اتباع در سطح دانش آموزی را تجربه کرد و کشور به دلیل زیرساخت‌های فرسوده و با توجه به کمبود نیرو، دچار چالش است و عمده تمرکزش روی این بوده است که حکم رهبری که سال‌ها قبل فرمودند همه اتباع باید پوشش داده شوند، را اجرا کند و آموزش و پرورش تلاشش را روی این موضوع متمرکز کرد که دانش آموزی از اتباع به ویژه اتباع افغانستان از آموزش باز نماند.

مجوز به اتباع برای تاسیس کودکستان

او اظهار کرد: با توجه به اینکه پیش دبستانی مهم است، اما اولویت نبوده است که اتباع در این دوره جذب شوند، ولی تمهیدات قانونی وجود دارد و اگر کودک اتباعی بخواهد ثبت نام کند و از خدمات پیش دبستانی بهره ببرد، منعی وجود ندارد. در آیین نامه جدیدی که برای تاسیس کودکستان‌ها ابلاغ کردیم، این موضوع را پیش بینی کرده‌ایم و امکان راه اندازی کودکستان اتباع توسط آن‌ها در کشور وجود دارد و مجوز به صورت خاص از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک صادر می‌شود تا بتوانند خدمات مرتبط با نیازهای خودشان را تامین کنند.

همتی فر گفت: از زمانی که این فرایند شروع شد، هنوز هیچ درخواستی نداشته‌ایم، ولی امکانش را به لحاظ حقوقی فراهم کردیم و در کنار اینکه کودکان اتباع در ایران می‌توانند در پیش دبستانی‌ها و کودکستان‌های ما ثبت نام کنند، خودشان هم می‌توانند در چارچوب سیاست‌های کلان نظام، محیط آموزشی طراحی و تاسیس کنند و متناسب با فرهنگ خودشان و… آموزش داشته باشند.

همکاری با سازمان‌های بین‌المللی به شرط رعایت چارچوب‌ها

همتی فر در مورد همکاری با یونیسف به عنوان سازمانی که در ابعاد جهانی در حوزه کودکان و مسائل آن‌ها فعالیت می‌کند، بیان کرد: سازمان ما تازه تاسیس است و هنوز با نهادهای بین المللی وارد همکاری نشده است و ارتباط مستقیمی نداریم، اما آموزش و پرورش و سایر نهادها با یونسکو و یونیسف براساس ماموریت‌هایی که داشته اند، مراوداتی برقرار کرده اند. اصل حرف ما این است که با همه ظرفیت‌های داخلی، کشورهای همسایه و نهادهای بین المللی در حدی که چارچوب‌های ما رعایت شود همکاری کنیم تا تبادل تجربه صورت بگیرد. به عنوان مثال در کنفرانسی که توسط یونسکو در فرانسه با عنوان «دگرگونی آموزشی» برگزار شد و حول محور اثرات کرونا و آموزش بود این موضوع بررسی شد که آموزش در دوران کرونا از اولویت افتاد و سیاستگذارها و افراد درگیر با بحث آموزش باید به اهمیت آموزش و بازسازی آن توجه ویژه کنند. رئیس جمهور در فرانسه به این موضوع اشاره کردند که اسناد تحولی و چهارچوب سیاستی و اولویت‌ها و برنامه‌هایی که داریم را اصل می‌دانیم و مقوله‌های فرهنگی و دینی خودمان را در آن‌ها لحاظ می‌کنیم و هرجایی که اسناد بین المللی با موازین ما تعارض داشته باشند، وارد ارتباط با آن‌ها نمی‌شویم و به طور خاص سند ۲۰۳۰ وجود دارد که نسبت به آن حق تحفظ و مراقبت داریم و نسبت به این مقوله حساس هستیم و تاکید داریم بخش‌هایی که عمومی و مسئله است دغدغه ماست اما جایی که با هنجارهای ما تناقض دارد، اولویت‌های خودمان را مدنظر قرار می‌دهیم و فرهنگ خودمان برایمان منطق دارد و آن را می‌پذیریم.

چه زمانی آموزش از اولویت خارج می‌شود

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در مورد بحث اقتصاد و تورم و سایه انداختن این مقولات بر آموزش و تربیت بچه‌ها گفت: یکی از نکات جالبی که در یونسکو مطرح شد وجه اشتراکی بود که بین همه کشورها بعد از کرونا وجود داشت؛ اینکه کشورهای مختلف حتی کشورهای برخوردار وقتی با پدیده‌ای مانند کرونا مواجه می‌شوند، آموزش برایشان از اولویت اصلی کنار می‌رود چرا که به هر حال منابع محدود است و کشورهای به اصطلاح مرفه که منابع بیشتری دارند که بخشی از این رفاه ناشی از پیشینه استعماری و بخشی به دلیل توسعه صنعتی است، با چالش مواجه می‌شوند. کشورهایی که به دلایل مختلف اقتصادشان دچار مشکلاتی است وقتی تکانه‌هایی مانند کرونا در آن‌ها به وجود می‌آید که هم مردم هم دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیشتر آسیب می‌بینند.

او افزود: درمورد کشور ما که تحریم هم وجود دارد و درگیر آن هستیم و ما را اذیت کرد و تجارت بین المللی و صادرات و واردات ما را دچار مسئله کرد، وقتی بحثی مانند کرونا که زندگی‌ها را به خطر انداخت پیش می‌آید، آموزش در خانواده، فرد و حاکمیت و دولت از اولویت خارج می‌شود. البته جمهوری اسلامی ایران در ۴۰روز اول درگیری با کرونا شبکه شاد را روی کار آورد و دیدیم که برای چنین شرایطی چه راهکاری دارد و تجربه خوبی هم بود. پس طبیعی است که آموزش در شرایط خاص کنار برود. گاهی مسائل محیط زیستی مانند آلودگی پیش می‌آید و در واقع بین جان انسان و سایر مقولات باید انتخاب کرد و در این نقطه اولویت با جان انسان است، اما باید در شرایط خاص توجه کرد که آموزش تعطیل نشود و از راه‌های دیگر پیگیری شود.

پیوست عدالت، در همه برنامه‌های ما مورد توجه است

همتی فر با بیان اینکه از برکات کرونا برای ما این بود که وارد آموزش در فضای مجازی شدیم و اگر مدرسه به هر دلیلی تعطیل شود، آموزش تعطیل نمی شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این راه دست برتر دارد. بنابراین اقتصاد و مسائل پیرامون آن در آموزش اثر خواهد داشت و نمی‌توان انکار کرد که وقتی چالش پیش می‌آید و منابع محدود است و باید صرف حوزه دیگری شود، باید این کار را انجام داد، اما از آنجایی که انقلاب اسلامی ما انقلابی فرهنگی است در خانواده‌های ما عزمی برای آموزش وجود دارد و خانواده‌ها با همه مشکلات چون بچه‌هایشان را سرمایه می‌دانند، آموزش و تربیت را از اولویت‌هایشان حذف نمی‌کنند.

او ادامه داد: اینکه بخشی از جامعه مجبور است این کار را انجام دهد یا در آستانه چنین تصمیمی قرار می‌گیرد وظیفه حاکمیت است که کمک کند و ما نیز خود را مکلف می‌دانیم تا به صورتی تدبیر کنیم که لااقل کودکان ضرر نکند.

او خاطرنشان کرد: کودکان استعداد دارند و محرومیت اقتصادی مانع رشد آنهاست و وظیفه حاکمیت است که انگذارد این چالش به وجود آید و ما در حد اعتباراتی که خودمان داریم و اعتبارات دستگاه‌های دیگر که می‌توانیم به سمت این موضوع سوقش بدهیم، وظیفه داریم این موضوع انجام شود. پس رسیدگی به این موضوع هم رویکرد نظام است هم در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودکان وجود دارد که اعتبارات خودش و سایر دستگاه‌ها را به این سمت سوق دهد و به عنوان پیوست عدالت، در همه برنامه‌ها و واحدهای ما مورد توجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ملکه سیف IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    0 0
    باسلام من سالهاست که دارم در زمینه آموزش به اتباع کمک می کنم و دوست دارم که مجوز راه اندازی یک مرکز آموزشی برای اتباع داشته باشم و طی این سالها همه ی لتیا از من رضایت دارند، چونکه من در نتطقه ی زندگی ای کنم که شاید 30 درصدشاناتباع افغان باشند