یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 347508

حوصله ندارید حتی حمام بروید. از این موضوع کلافه هستید اما انگار کسی شما را به زمین چسبانده‌ است. از هر آنچه پیشتر لذت می‌بردید، دیگر لذت نمی‌برید و برای فرار از هر کاری دلیلی می‌تراشید. همه این تغییرات نشان می‌دهد شما به افسردگی دچار شده‌اید.

قفس تنهایی مردانه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم از mayoclinic، «گر چه بین نشانه‌های افسردگی زنان و مردان تشابه‌های بسیاری وجود دارد اما بعضی نشانه‌ها اختصاصی هستند. ۲۸ آبان برابر با ۱۹ نوامبر روز جهانی سلامت مردان نام‌گذاری شده است به همین دلیل به بررسی نشانه‌های افسردگی در مردان پرداخته‌ایم؛ اختلالی که شاید کمتر به آن توجه شود.

نشانه‌های افسردگی در مردان و زنان تفاوت‌ها و تشابهاتی دارد اما در مردان افسردگی بیشتر با رفتارهای مقابله‌ای ناسالم بروز می‌کند. به دلایل متعدد، افسردگی مردان دیر تشخیص داده می‌شود و از آنجا که مردها اغلب میلی به مراجعه به درمانگر ندارند، این مشکل می‌تواند پس از پیشرفت، اختلال در عملکرد طبیعی فرد ایجاد کرده و حتی به مختل شدن کامل رفتارهای عادی فرد بینجامد. اما نکته امیدوارکننده این است ‌که اگر مردها به‌موقع به درمانگر مراجعه کنند، معمولا زودتر و بهتر از زنان به درمان پاسخ می‌دهند.

رفتارهای مقابله‌ای

سر جنگ دارند انگار! مردها معمولا افسردگی خود را با بروز رفتارهای مقابله‌ای متفاوت ــ سالم و ناسالم ــ بروز می‌دهند. تفاوت در نشانه‌های افسردگی مردان و زنان از تفاوت آنها در ساختار مغزی (شیمی مغز)، هورمون‌ها و تجربه‌های زندگی نشأت می‌گیرد. از نخستین نشانه‌های افسردگی در مردان می‌توان به احساس غم، ناامیدی و پوچی، احساس خستگی شدید، اختلال در خواب به‌صورت افزایش یا کاهش زمان خواب و دلزدگی از آنچه پیش از این برای آنها لذت‌بخش بوده، اشاره کرد.

غرق در افسردگی

درست مثل کسی که تصمیم گرفته دست و پا نزند و برای نجات کاری کند، مردها در افسردگی خود غرق می‌شوند. این حالت گرچه ممکن است در زنان نیز دیده شود اما نحوه غرق شدن آنها را می‌توان در این رفتارها مشاهده کرد:

رفتار فراری

صرف زمان در محل کار، ورزش بیش از اندازه یا پناه‌بردن به هر کار یا موقعیتی که آنها را از موقعیت همیشگی دور کند.

رفتار فیزیکی

شکایت از سردرد، دل‌درد، مشکلات گوارشی و درد در نواحی مختلف بدن

رفتار پرخطر

مصرف الکل، مخدرها و افزایش بیش از اندازه مصرف سیگار. حتی رانندگی پرخطر می‌تواند در این دسته رفتارها قرار گیرد.

رفتار کنترل‌گر

خشونت در رفتار که ممکن است با توهین یا حتی خشونت فیزیکی همراه باشد. کنترل‌کردن طرف مقابل - همسر، فرزند، نامزد - که می‌تواند موجب رنجش آنها شود.

کاهش آستانه تحمل

تحریک‌پذیری بالا، خشم نامتناسب با مسأله و بروز رفتارهای خشن ناگهانی

در مردها افسردگی با نشانه‌ای مانند گریه‌کردن کمتر دیده می‌شود اما ممکن است این حالت نیز دیده شود به‌ویژه گریه‌کردن برای مسأله‌ای که شاید آنقدری که باید غمگین‌کننده نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha