دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 347557

علی سلاجقه روز یکشنبه در نخستین روز از برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست که در محل دائمی نمایشگاههای تهران در حال برگزاری است به خبرنگاران، گفت: به انتقال آب درون حوضه‌ای اعتقاد نداریم، زیرا ظرفیت‌های بالایی در زمینه انتقال آب دریایی کشور وجود دارد و باید از آن استفاده کنیم.

انتقال آب دریای عمان به سه استان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، او ادامه داد: اکنون کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده می‌کنند اما خروجی آنها، آلودگی‌هایی را برای این پهنه آبی ایجاد می کند.

سلاجقه اظهار کرد: ترجیح ما این است که انتقال از دریای عمان به سه استان کشور صورت گیرد، زیرا شرایط بهتری نسبت به خلیج فارس دارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم این مساله را به طور مرتب رصد و پیگیری می کند تا در روند انتقال مشکلی برای محیط‌زیست منطقه ایجاد نشود.

درباره فعالیت ۵ هزار معدن طبق قانون عمل می‌کنیم

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: درباره فعالیت پنج هزار معدن که قرار است از طرف وزارت صمت به مناقصه گذاشته شود طبق قانون عمل خواهیم کرد.

سلاجقه در پاسخ به ایرنا، افزود: روز گذشته در نامه‌ای به وزیر صنعت از آنها خواستیم تا اطلاعات کامل ۵ هزار معدنی که قرار است واگذار شود را به سازمان محیط‌زیست بدهد.

او اظهارداشت: در آخرین مکاتبه‌ای که با وزیر صنعت داشتیم تاکید شد که اگر معادن در مناطق حفاظت شده باشد کاملا طبق قانون با آنها برخورد می‌کنیم و وزیر صنعت هم پذیرفت و آنهایی که خارج از مناطق حفاظت شده باشند و چنانچه تخریب به اتفاق بیفتد را هم با جدیت پیگیری می‌کنیم.

او تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در بحث تولید ملی کنم می‌کند و هم در راستای حفظ محیط‌زیست کشور از هیچ شاخصی کوتاه نمی‌آییم و به وظیفه خود در راستای حفظ محیط‌زیست با جدیت و کوچکترین اغماض عمل می کنیم.

حرکت صنایع به سمت کاهش آلایندگی

سلاجقه گفت: انتظار داشتیم صنایع کشور رویه مناسب‌تری از نظر علمی، فنی و اقتصادی در پیوند با حفظ محیط‌زیست در پیش بگیرند. صنایعی که شکل می‌گیرند گاه به محیط‌زیست خسارت وارد می‌کنند که لازم است آسیب‌های وارده را جبران کنند.

او اظهار داشت: البته اقدامات خوبی در حال انجام است و گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است و شرایط رو به بهبود است به طوری که صنایع در حال حرکت به سمت اقداماتی از جمله کاهش آلایندگی، بازچرخانی آب و کاهش مصرف آب از منابع زیرزمینی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: پیگیر اسقاط خودرو هستیم و در قانون هوای پاک نیز به این مساله اشاره شده است که باید اجرا شود.

به گفته او، مجلس شورای اسلامی نیز بحث ساماندهی صنعت خودرو را مطرح کرد و قانون مربوطه هم ابلاغ شد اما دولت اصلاحیه‌ای به این قانون وارد کرد و به مجلس برگشت خورد که در کمیسیون های صنایع ، کشاورزی آب و محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در صحن مجلس رأی نیاورد و به دولت برگشت داده شد تا اصلاح شود.

او تاکید کرد: ما از این فرایند خرسندیم زیرا آن چیزی که داشت در مجلس اتفاق می افتاد به نفع محیط زیست نبود؛ امیدواریم اسقاط خودرو همان روندی باشد که پیشتر اجرا می‌شد یعنی به ازای تولید یک دستگاه، چهار خودرو اسقاط شود و با جدیت پیگیر آن هستیم.

سلاجقه درباره نشست آب و هوایی مصر و دستاوردهای آن هم، گفت: در این نشست سه موضوع مالی، فناوری و ظرفیت‌سازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در 2 بخش فناوری و ظرفیت‌سازی نیز از سوی کشورمان اقدامات مناسبی انجام شد و ایران همراه با کشورهای همسو و گروه ٧٧ در بحث سازگاری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به توافقاتی رسیدند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در نشست مصر مشخص شد که کشورهای توسعه‌یافته به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، در واقع قرار بود این کشورها سالانه ١٠٠ میلیارد دلار به صندوق اقلیم سبز واریز کنند اما در مدت ۶ تا هفت سال گذشته فقط حدود ۴٠ میلیارد دلار از طرف کشورهای آلوده کننده واریز شده است که این منابع هم به کشورهای خاصی اعطا شد.

او اظهار داشت: با توجه به نشستی که خرداد امسال در آلمان برگزار شد، همگرایی مناسبی اتفاق افتاد و بیانیه‌ای که در نشست مصر از طرف ایران خوانده شد، بر ضرورت تحکیم این همگرایی تاکید شد.

سلاجقه گفت: اما در نهایت، کشورها درباره منابع مالی در نشست مصر به نتیجه‌ای نرسیدند و مشخص شد کشورهای توسعه‌یافته به تعهدات خود عمل نکرده اند در حالیکه از کشورهایی که تحت تاثیر شدیدترین تحریم ها و فشارها قرار دارد می خواهند در تراز عالی عمل کنند، با این وجود ایران اقدامات خوبی انجام داد و فرایندی که در نشست مصر اتفاق افتاد یک گام رو به جلو بود که از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

خرید ٢١ میلیارد تومان تجهیزات برای محیط بانان

معاون رئیس‌جمهوری گفت: در زمینه حقوق محیط بانان و بدنه سازمان نیز گام های خوبی برداشته شد و افزایش ۵٠ درصدی حقوق اعمال شد.

او گفت: همچنین مبلغ ٢١ میلیارد تومان تجهیزات برای محیط‌بانان خریداری شد که تا 2 روز آینده به استان‌ها ارسال می‌شود و با بهره‌گیری از این اقلام، تمام محیط‌بانان تجهیز می‌شوند.

تالاب انزلی باید زنده شود

او درباره وضعیت تالاب انزلی، گفت: برای این تالاب، یک قرارگاه جهادی به فرماندهی استاندار گیلان شکل گرفته است و قرار شد گام‌های موثری برداشته شود، سازمان حفاظت محیط‌زیست هم به طور کامل در محل حضور دارد تا کارها به درستی پیش برود.او اظهارداشت: پایش‌های میدانی و مطالعات ما نشان داد که روند ورودی آب به تالاب در بخشی، برگشت دارد که شرایط را برای آبزیان مشکل کرده است و در واقع خفگی هلال مطرح است.

سلاجقه افزود: دیواره‌ای در آنجا ساخته شده بود که این مشکل را ایجاد کرد که قرار شد این سازه تخریب شود تا برگشت آب متوقف شود.به گفته او، استاندار هم در جریان این مساله قرار گرفت و سازمان محیط زیست هم پیگیر است تا این اتفاق بیفتد، چون تالاب انزلی باید زنده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha