سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 347610

نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ورزش کردن می‌تواند شدت عوارض جانبیِ درمان سرطان پستان را کاهش دهد.

تاثیر ورزش در کاهش عوارض جانبی رادیوتراپی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال اکسپرس، سرطان پستان شایع ترین شکل سرطان در بین زنان است و در استرالیا از هر هشت زن یک زن تا سن ۸۵ سالگی به سرطان پستان مبتلا می‌شود.

به گفته متخصصان، رادیوتراپی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در درمان سرطان پستان ظاهر شده اما می تواند به احساس خستگی مرتبط با سرطان منجر شود و بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر منفی بگذارد.

هرچند، آخرین تحقیقات دانشگاه ادیت کوان (ECU) نشان می دهد که ورزش کردن ممکن است عوارض رادیوتراپی را برای بیماران قابل تحمل‌تر کند.

در این بررسی ۸۹ زن حضور داشتند که ۴۳ نفر از آنها برنامه‌ای را برای مدت ۱۲ هفته دنبال کردند که شامل برنامه ورزشی هفتگی بود. از مابقی افراد نیز درخواست شد در این برنامه تمرینی شرکت نکنند.

محققان استرالیایی دریافتند: بیمارانی که ورزش می کردند در حین انجام رادیوتراپی و بعد از آن نسبت به گروه دیگر سریعتر از عارضه خستگی ناشی از سرطان بهبود پیدا کرده و کیفیت زندگی آنان پس از رادیوتراپی بهبود قابل توجهی پیدا کرد. همچنین هیچ عارضه جانبی ناشی از ورزش گزارش نشده است.

محققان اظهار داشتند: نتایج این بررسی نشان داد که انجام حرکات مقاومتی و هوازی در خانه در حین پرتودرمانی بی خطر و امکان پذیر بوده و در تسریع بهبودی خستگی ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیمار موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha