طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی و مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، آلودگی و کاهش کیفیت هوا در برخی شهرهای کشور تا پایان هفته همچنان ادامه خواهد یافت.

زندگی در غبار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، شدت آلودگی هوا در برخی شهرها از جمله تهران و کرج در حدی افزایش یافته که امروز کلاس‌های درس تمام مدارس استان تهران (غیر از شهرستان‌های پردیس، فیروزکوه و دماوند) و استان البرز به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. طبق اعلام رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت تا پایان هفته ادامه دارد چنانکه ، به گفته صادق ضیاییان برای 6 شهر صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، تبریز، ارومیه، اراک و اصفهان افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا تا پایان هفته پیش‌بینی شده است.

دیروز سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز اعلام کرد که با توجه به تداوم و تشدید روند آلودگی هوای استان، تمام کلاس‌های درس مدارس استان، امروز به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. این تصمیم در هجدهمین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان البرز اتخاذ شد و از دیگر تصمیمات این کمیته، جلوگیری از تردد تمام وسایل نقلیه موتوری فاقد برچسب معاینه فنی معتبر، جلوگیری از انجام تمام فعالیت‌های عمرانی موجد تشدید آلودگی هوا، آماده‌باش پایگاه‌های سیار اورژانس و هلال احمر و استقرار در مناطق آلوده‌تر و پرتردد، موافقت مدیران دستگاه‌های اجرایی با مرخصی کارکنان، هماهنگی برای تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز موثر در تشدید آلودگی هوا، تطبیق ساعات کار حمل و نقل همگانی با ساعات کار ادارات و مراکز آموزشی و همچنین ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی در محیط‌های باز بود.

معاون استانداری تهران هم دیروز گفت که به دنبال پیش‌بینی پایداری آلودگی هوا در استان تا پایان هفته، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران هم در آخرین جلسه‌ای که داشته به تعطیلی تمام مهدهای کودک و پیش‌دبستانی استان و غیرحضوری شدن تمام کلاس‌های درس استان غیر از مدارس شهرستان‌های پردیس، فیروزکوه و دماوند در روز چهارشنبه، ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی در فضاهای باز و توقف فروش مجوز روزانه طرح ترافیک تا روز پنجشنبه رای داده است.


زندگی در هوای آلوده


10 روز پایانی آبان هم در بسیاری شهرهای کشور با هوای آلوده به مقادیر بالایی از آلاینده‌هایی همچون ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون یا 2.5 میکرون، دی اکسید گوگرد SO2 یا دی اکسید نیتروژن NO2 به پایان رسید. طبق گزارش دیروز سامانه پایش کیفی هوای کشور، در روز چهارشنبه اول آذر ماه، بندر ماهشهر در استان خوزستان بابت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون آلوده‌ترین شهر در کل کشور بود و پس ازآن، باقرشهر در استان تهران دومین شهر آلوده کشور در اولین روز از ماه آذر شد.

شهرستان فردیس در استان البرز هم آلوده‌ترین شهر بابت مقادیر بالای دی اکسید گوگرد بود و شهرستان سمنان در استان سمنان هم به دلیل آلودگی به مقادیر بالای دی اکسید نیتروژن در ردیف اول بابت وجود این آلاینده در هوای شهر قرار گرفت و مقادیر بالای ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون در شهرستان راور استان کرمان هم، این شهر را در ردیف اول آلودگی به این آلاینده قرار داد. نشان داد که دیروز میزان آلاینده‌ها در 26 شهر در 12 استان کشور به بالاتر از شاخص 101 رسید که هوای این شهرها را در وضعیت ناسالم قرار داد.

20 شهر کشور شامل کرج، اشتهارد، ساوجبلاغ، نظرآباد و فردیس در استان البرز، اشکذر، اردکان و میبد در استان یزد، راور در استان کرمان، بانه در استان کردستان، الوند در استان قزوین، لامرد در استان فارس، سمنان در استان سمنان، هندیجان در استان خوزستان، مشهد در استان خراسان رضوی، دماوند و رباط‌کریم و تهران در استان تهران، مهران در استان ایلام و اصفهان در استان اصفهان هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتند اما شدت آلاینده‌ها در شهرهای بندر ماهشهر و اهواز در استان خوزستان، ملارد و باقرشهر و پاکدشت و اسلامشهر در استان تهران، کیفیت هوای این شهرها را در وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار داد.

از ابتدای دهه سوم آبان تا روز گذشته، مدیران هواشناسی در استان‌های تهران، خوزستان، یزد، مرکزی، آذربایجان غربی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، قزوین، البرز و همدان بابت شدت رو به افزایش آلاینده‌ها در هوای شهرهای این استان‌ها، اخطار زرد و نارنجی داده بودند و پیش‌بینی کردند که آلودگی هوا در شهرهای اراک، ارومیه، اصفهان، تبریز، مشهد، مناطق پرتردد و صنعتی استان قزوین و کرج تا پایان ماه ادامه داشته باشد.


مجلسی‌ها برای هوای سالم چه نسخه‌ای می‌پیچند؟


دیروز، محسن پیرهادی که در دوره‌های پیشین از اعضای شورای شهر تهران هم بوده و حالا ریاست فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی مجلس را برعهده دارد و نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم است، بیشترین سهم آلودگی هوای تهران را متوجه تردد خودروها دانست و سهم کمی را برای فعالیت‌های معدنی و صنایع آلاینده قائل شد و گفت: «حدود ۸۰درصد آلودگی هوا در کلان‌شهرها به ویژه تهران متاثر از وسایل حمل و نقل موتوری متحرک است و تنها ۲۰درصد باقی‌مانده به فعالیت‌های معدنی، صنایع آلاینده ثابت و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی منازل و چشمه‌های تولید گرد و خاکی که در اطراف تهران وجود دارد، باز می‌گردد.

تا زمانی که سیاست ما افزایش بزرگراه‌ها و پارکینگ‌های طبقاتی باشد میزان استفاده شهروندان از خودروهای شخصی بیشتر می‌شود و به افزایش ترافیک شهری و در پی آن آلودگی هوا و دیگر مسائل مرتبط با آن دامن می‌زنیم. در شهری مانند تهران که تعداد خودروها ۶ برابر ظرفیت معابر عمومی است، حتی اگر همه خودروهای شهر، به خودروی برقی و هیبریدی تبدیل شوند هم، نمی‌توان آلودگی هوا را به صورت مطلق حل کرد چون ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون بر اثر اصطکاک سطح لاستیک با آسفالت ایجاد می‌شود که دیگر ارتباطی به برقی بودن یا برقی نبودن خودرو ندارد.

بنابراین، راهکارهای کوتاه‌مدت، معضل آلودگی تهران را حل نخواهد کرد و باید به دنبال راهکارهای اساسی و بلندمدت باشیم، مهم‌ترین راهکار برای برون‌رفت از این شرایط این است که انگیزه استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری در ترددهای درون شهری را کاهش دهیم. با گسترش خطوط حمل و نقل ریلی، با ایجاد مسیرهای ایمن و جذاب برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی می‌توان به صورت غیرمستقیم شهروندان را ترغیب کرد که به صورت داوطلبانه از خودروهای شخصی استفاده نکنند، به هر میزان در این زمینه موفق‌تر عمل کنیم و تمایل شهروندان را برای استفاده از خودروهای موتوری اعم از موتوسیکلت‌ها، خودروهای شخصی و تاکسی‌ها کاهش دهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که وضعیت آلودگی هوا و به دنبال آن حتی ترافیک درون شهری کاهش پیدا کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha