دوشنبه‌ بیست و سوم آبان ماه بود که رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه نشست ‌ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وعده داد که ‌مشکل کمبود آنتی بیوتیک تا اواخر هفته برطرف خواهد شد.

کمبود دارو با وعده درمان نمی‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، سازمان غذا و دارو نیز بتازگی اعلام کرد که با توجه به اقدامات انجام شده ‌موجودی‌ ۵۲ قلم از کمبودهای جاری دارویی افزایش یافته است.اما درحالی که بیش از یک هفته از ‌ وعده رئیس سازمان غذا و دارو می‌گذرد، هنوز بسیاری از شهروندان برای تامین داروهای مورد نیاز خود با مشکل رو به رو هستند.

بررسی‌های نیز نشان می‌دهد هنوز شربت‌های آنتی بیوتیک و سرم ‌ به شکل سهمیه‌ای در اختیار بیشتر داروخانه‌های پایتخت قرار می‌گیرد، سهمیه‌ای که جوابگوی نیاز همه بیمارانی که به آنها مراجعه می‌کنند، نیست.

این درحالی است که شرایط در خارج از تهران و در داروخانه‌های شهرستان‌های کشور نامناسب‌تر است و آنها با کمبودهای دارویی بیشتری رو به رو هستند.

سهمیه‌های اندک

مسئول یکی از داروخانه‌های خیابان میرداماد تهران می‌گوید شرایط در بازار دارو تقریبا مانند گذشته است و تغییر چندانی نکرده. آن طور که او توضیح می‌دهد مساله کمبود شربت‌های آنتی‌بیوتیک به قوت خود باقی است و سهمیه‌ای که در این خصوص در اختیار داروخانه‌ آنها قرار می‌گیرد کفاف همه بیمارانی را که به این داروخانه مراجعه می‌کنند، نمی‌دهد.

او درباره واردات شربت آنتی بیوتیک از هند نیز می‌گوید: شربت‌های آنتی بیوتیک وارداتی به شکل سهمیه‌ای در اختیار ما قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه حجم آنها نسبت به شربت‌های آنتی بیوتیک تولید داخل کمتر است، این مقدار جوابگوی نیاز بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند، نیست.

اگر از او درباره کمبود سرم بپرسید، خواهید شنید که سرم نیز هنوز به شکل سهمیه‌ای در اختیار داروخانه‌های خصوصی قرار می‌گیرد. به همین دلیل می‌توان گفت کمبود سرم هنوز برطرف نشده است.

کارمند داروخانه‌ دیگری در شرق تهران نیز در این باره می‌گوید: پس از واردات شربت‌های آنتی بیوتیک از هند اندکی شرایط نسبت به دو هفته گذشته بهتر شده است، اما هنوز شرکت‌های توزیع با توجه به نیاز داروخانه‌ها به آنها دارو نمی‌دهند. در واقع بیشتر داروها هنوز حالت سهمیه‌ای دارد.

این درحالی است که ماجرای کمبودهای دارویی در شهرهایی مانند کرمانشاه ‌ جدی‌تر است‌. کارمند یکی از داروخانه‌های این شهر به خبرنگار ما می‌گوید: سهمیه ‌ناچیزی از شربت‌ و قرص‌های آنتی بیوتیک در اختیار ما قرار می‌گیرد. به همین دلیل نمی‌توانیم نیاز همه بیمارانی را که به ما مراجعه می‌کنند، برآورده کنیم.

او تاکید می‌کند که از لحاظ کمبودهای دارویی شرایط در شهر آنها نسبت به دو هفته گذشته تغییر قابل توجهی نکرده است و هنوز بیماران برای تامین داروهایی مانند آنتی بیوتیک و سرم باید به داروخانه‌های زیادی مراجعه کنند.

افزون بر سرم و آنتی بیوتیک قطره‌های چشمی و بینی نیز در داروخانه‌های شهرهایی مانند کرمانشاه به سختی پیدا می‌شود.

شرایط کمبود دارو در اصفهان نیز هنوز نگران کننده است، کارمند داروخانه‌ای در این شهر نیز این مساله را تایید می‌کند و می‌گوید در بیشتر داروخانه‌های اصفهان ‌ اقلامی مانند قطره استامینوفن، کو آموکسی کلاو و سرم دچار کمبود است. به همین دلیل بسیاری از بیماران نمی‌توانند به راحتی این داروها را تهیه کنند.‌

این روزها ‌تعدادی از بیماران مبتلا به دیابت نیز از کمبود انسولین قلمی گلایه دارند، زیرا بسیاری از این بیماران نمی‌توانند از انسولین تولید داخل استفاده کنند و نیاز به استفاده از انسولین قلمی دارند.‌مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در این خصوص وعده ‌داده است که واردات انسولین قلمی ‌انجام خواهد شد.

شرایط سینوسی بازار دارو

مراجعه به داروخانه‌های مختلف در تهران و دیگر کلانشهرهای کشور از این حکایت دارد که برخلاف وعده‌های مسئولان هنوز مساله کمبود دارو کاملا رفع نشده است و شربت‌های آنتی بیوتیک و سرم هنوز به شکل سهمیه‌ای در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان نیز تایید می‌کند که اقلام دارویی مانند آنتی بیوتیک و سرم به شکل سهمیه‌ای در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

او تاکید می‌کند: هنوز شرایط سرم مانند گذشته است و اقلامی مانند سرم و شربت‌های آنتی بیوتیک به شکل سهمیه‌ایی به داروخانه‌ها داده می‌شود.نایب رئیس انجمن داروسازان درباره وعده مسئولان برای برطرف شدن کمبود دارو عنوان می‌کند: اگر بخواهیم در مجموع حساب کنیم شرایط به شکل سینوسی است، اما نسبت به دو هفته پیش شرایط ‌بهتر شده است. این درحالی است که اقلامی مانند اسپری‌های دهانی و بینی دچار کمبود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha