خدیجه رحمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه :«پیتزای گوشت 770 کیلو کالری دارد، یک عدد ساندویچ همبرگر حاوی 500 کیلوکالری است. » افزود :« این نوع غذاها پرکالری و پرنمک و پرادویه بوده و حاوی افزودنی ها هستند بسته به اینکه از چه موادی تهیه شده اند، میزان کالری آنها فرق می کنند ولی این نوع غذاها عمدتا پرکالری هستند»

 فست فودهایی که می خورید چقدر کالری دارد؟

دکتر خدیجه رحمانی دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد:«بیشترین بحثی که درباره فست فودها مطرح می شود بحث تغذیه ای آن است.با توجه به اینکه این نوع غذاها پرکالری و پرنمک و پرادویه بوده و حاوی افزودنی ها هستند بسته به اینکه از چه موادی تهیه شده اند، میزان کالری آنها فرق می کنند ولی این نوع غذاها عمدتا پرکالری هستند. به عنوان مثال یک پیتزای متوسط سبزیجات حاوی750 کیلوکالری است که میزان کالری آن حدود یک دوم تا یک سوم کل کالری مورد نیاز روزانه ما می باشد.»


رحمانی افزود:« پیتزای گوشت 770 کیلو کالری دارد، یک عدد ساندویچ همبرگر حاوی 500 کیلوکالری است. هر 100 گرم هات داگ حاوی 260 کیلوکالری است و 12 گرم چربی و 45 میلی گرم کلسترول دارد. چربی های فست فودها از نوع اسید چرب اشباع هستند لذا نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد. بعضا فست فودهایی که سرخ شده هستند بیشترین نوع چربی ترانس را دارند.»


متخصص تغذیه در ادامه گفت:«سه تکه مرغ سوخاری 726 کالری و 42 گرم چربی دارد و اگر به طور مثال فردی 5 تکه مرغ سوخاری با سیب زمینی سرخ شده به همراه سس مصرف کند بیش از سه چهارم کالری مورد نیاز روزانه اش را دریافت کرده است. سیب زمینی سرخ شده را اگر در یک ظرف بزرگ در نظر بگیریم حاوی 460 کیلو کالری و 22 گرم چربی است. همچنین هر یک قاشق سس فرانسوی 75 کیلوکالری انرژی دارد و سس مایونز هم 190 کیلو کالری دارد. پاستا و اسپاگتی هم به عنوان یک فست فود، ترکیبی از انواع ماکارونی جوشیده با سس دست ساز است که به عنوان یک وعده غذایی، هیچ ارزش تغذیه ای برای تامین نیازهای بدن ندارد.»

در روز چقدر مجاز به دریافت کالری هستیم؟

متخصص تغذیه درباره اینکه در روز چقدر مجاز به دریافت کالری هستیم، گفت:« با توجه به افراد مختلف براساس سن و جنس و نوع فعالیت آنها میزان کالری دریافتی افراد متفاوت است اما به طور متوسط یک فرد بالغ روزانه مجاز به دریافت بین 1600 تا 2هزار کیلو کالری است لذا چون فست فودها کالری بالایی دارند اگر افراد سایر مواد غذایی را هم بیش از میزان نیازشان دریافت کنند این منجر به افزایش کالری دریافتی در روز می شود که افزایش کالری دریافتی باعث افزایش وزن در افراد می شود.»


وی تاکید کرد:«افزایش کالری دریافتی از یک طرف نیاز به ویتامین های گروه ب را مثل B1 ، B2 ، B3 که نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات دارند را افزایش می دهد بنابراین اگر متعاقب با مصرف فست فودها آن ها را بیشتر مصرف نکنند همین باعث می شود نشاسته ها در بدن تبدیل به چربی شوند و موجب افزایش وزن و چاقی می شوند لذا باید مراقب میزان کالری دریافتی روزانه باشید.»


وی افزود:« از طرف دیگر افراد به دلیل اینکه میزان کالری دریافتی را کاهش دهند مجبور به مصرف کمتر مواد غذایی دیگر می شوند لذا از نظر ریز مغذی ها و اکثر ویتامین ها و مواد معدنی دچار کمبود می شوند.حتی بعضا در درازمدت دیده شده باعث اختلالات در سیستم پوششی بدن مثل اختلال در پوست و مو و ناخن می شود. چون فرد ریز مغذی های اصلی را کم دریافت می کند به عنوان مثال می تواند باعث بروز آکنه در نوجوانان شود. لذا به هیچ عنوان فست فودها را آن هم از نوع ارزان قیمت به صورت مداوم مصرف نکنید چون این غذاها فقط باعث احساس سیری در فرد می شود و متعاقب آن می تواند گرسنگی سلولی را به دنبال داشته باشد و نیاز سلول های فرد برطرف نمی شود.»


وی در پایان تاکید کرد:«اگر می خواهید فست فود مصرف کنید اولا به صورت روتین نباشد دوما از نوع سالم و با کیفیت آن را مصرف کنید یا مواد اصلی را خودتان تهیه کنید و در منزل فست فود را درست کنید که هم مقرون به صرفه است و هم از لحاظ ارزش تغذیه ای مناسب تر است. یا اگر از نظر اقتصادی مشکلی ندارید فست فود را از رستوران هایی که فست فودهای با کیفیت عرضه می کنند، تهیه کنید. ما نمی گوییم افراد اصلا فست فود مصرف نکنند اگر فست فودها از هر گروه غذایی مواد مغذی اصلی را داشته باشد می تواند نیاز اصلی فرد را تامین کند اما اینها اکثرا از نظر سبزیجات(کلیه صیفی جات و سبزیجات) بسیار کمبود دارند در حالی که سبزیجات بهترین منابع تامین ریزمغذی هایی مثل ویتامین ها و مواد معدنی هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha