یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 347914

داشتن موهای سالم به طرز شگفت آوری برای هویت شخصی ما مهم است. مو نقش مهمی در اعتماد به نفس داشته و عضوی مهم در صورت انسان محسوب می شود. به همین دلیل حفاظت و مراقبت از مو دارای اهمیت زیادی است.

چگونه موهایی سالم داشته باشیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از sciencefocus، عوامل متعددی می توانند باعث آسیب دیدن مو شوند. موی انسان یک بافت مرده محسوب نشده و عوامل داخلی و خارجی متعددی می تواند آن را تخریب کند. تغذیه، آلودگی هوا، مواد مورد استفاده جهت شستشو و ده ها عامل دیگر در سلامت مو موثر هستند. به باور متخصصان، یکی از اصلی ترین عوامل موثر در سلامت مو، یکپارچگی کوتیکول است.

از نظر علمی، کوتیکول خارجی ترین لایه هر مو محسوب شده و مانند یک زره عمل می کند. این لایه از سلول ‌های مرده تشکیل شده که مانند کاشی ‌های سقف روی هم قرار گرفته ‌اند. این بافت بسیار مهم می تواند بر اثر عواملی همچون گذشت زمان، گرما، مواد شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش، آلودگی هوا و شنا در استخرهای کلردار آسیب دیده و شکاف هایی در زره سطح آن ایجاد شود. این شکاف و آسیب دیدگی به عناصر آسیب رسان اجازه می دهد تا به هسته ساقه مو نفوذ کرده و آن را ضعیف کنند. در این شرایط مو کدر، خشک و شکننده می شود.

برای بررسی دقیق این موضوع می توانید انتهای موهای خود را با نزدیک ترین قسمت به پوست سر خود مقایسه کنید، با این بررسی، آسیب های محیطی احتمالاً به خوبی آشکار خواهد بود.

توصیه می شود با پیدا کردن ترکیب مناسب مواد شوینده و دفعات شستشو، پاکسازی و استفاده از مرطوب ‌کننده مناسب برای نوع مو خاص خودتان، کوتیکول ‌های خود را در بهترین حالت نگه دارید.توصیه می شود شامپو را در نزدیکی پوست سر خود بمالید، جایی که می تواند کار خود را برای از بین بردن روغن های طبیعی که در آنجا جمع می شود انجام دهد.

پس از استحمام، از محصولات حالت دهنده در امتداد ساقه مو تا انتها استفاده کنید تا رطوبت حاصل از فرآیند شامپو زدن را جبران کرده و به بسته شدن کوتیکول کمک کنید. در نهایت، تعداد دفعات استفاده از لوازمی مانند سشوار و اتوی مو را برای حالت دادن به موهای خود محدود کنید. یافته های متعددی نشان می دهد در دمای بالای ۱۸۰ درجه سانتیگراد، پروتئین های مو شروع به تجزیه شدن می کنند. متاسفانه این آسیب حرارتی غیر قابل برگشت است. در بیشتر موارد سشوارها می توانند دمای مضری به موهای شما منتقل کرده و از آن بدتر، اتوهای صاف کننده مو هستند که می توانند دمای موهای شما را به ۲۳۰ درجه سانتیگراد برسانند.

اگر در هوای آلوده شهرها مجبور به تردد هستید، حتما پس از بازگشت به خانه، موهای خود را با آب فراوان و یک شامپوی ملایم شستشو دهید زیرا ترکیب آلاینده های هوا روی موی سر شما با رطوبت ناشی از تعرق، تشکیل اسیدهای ضعیفی می دهد که ساختار مو را از بین می برند. علاوه بر این مواد شیمیایی موجود در هوای آلوده، ضررهای فراوانی برای مو دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha