دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰

تحقیقات جدیدی که از سوی مؤسسه ملی سلامت آمریکا انجام شده، نشان می دهد که کلسترول خوب ممکن است به اندازه کافی برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی در افراد مؤثر نباشد.

کلسترول خوب برای همه مفید نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از scitechdaily، دانشمندان تا مدت ها از سطح کلسترول خوب (HDL) به عنوان شاخصی برای پیش بینی احتمال ابتلای افراد به بیماری های قلبی و عروقی استفاده می کردند اما یافته های اخیر بیانگر آن است که HDL نمی تواند به اندازه ای که محققان روی آن حساب باز کرده اند، برای همه گروه های جامعه مؤثر واقع شده و از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

تحقیقات نشان می دهد: پایین بودن سطح HDL در سفیدپوستان با خطر بالای ابتلا به حملات قلبی مرتبط است اما این امر در سیاه پوستان صدق نمی کند و سطح بالای این کلسترول نمی تواند برای این گروه از افراد نقش پیشگیرانه ای داشته باشد. در مقابل، بالا بودن سطح این نوع کلسترول در هیچ کدام از این دو گروه با خطر بیماری های قلبی ارتباطی ندارد.

به عبارتی، این مطالعات، مؤثر بودن HDL را برای همه گروه های جامعه زیر سؤال می برد و محققان این موضوع را پذیرفته اند که سطح پایین HDL، صرف نظر از نژاد می تواند مضر باشد و برای رسیدن به این نتیجه، آزمایش های گسترده ای را روی حدود 24 هزار بزرگسال آمریکایی انجام دادند.

پژوهشگران در این یافته ها علاوه بر تأیید نقش LDL و تری گلیسیرید در افزایش نسبی خطر بیماری های قلبی و عروقی، دریافتند که میزان پایین کلسترول HDL تنها می تواند شاخصی برای بروز احتمالی بیماری قلبی و عروقی در سفیدپوستان باشد. محققان به دنبال راهکارهای متفاوتی هستند که در آینده شاخص هایی فراتر از میزان کلسترول HDL بتواند به پیش بینی وقوع حملات و بیماری های قلبی در بیماران کمک کند.

آنها در این راه از تئوری های مختلفی چون HDL بالاتر و کیفیت عملکرد HDL استفاده می کنند که نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد. محققان ویژگی های کلسترول HDL را به روش های میکروسکوپی بررسی کرده اند که از آن جمله می توان به تجزیه و تحلیل صدها پروتئین مرتبط با انتقال کلسترول و چگونگی تغییر این ارتباطات بر پایه یک یا گروهی از پروتئین ها اشاره کرد که ممکن است به بهبود پیش بینی ها از بروز مشکلات قلبی و عروقی کمک می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha