سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 348010

یک متخصص داخلی با تاکید بر پیشگیری از بروز مسمومیت در افراد، گفت: همیشه و در همه جا و به ویژه در مورد مسمومیت، پیشگیری بهتر از درمان است، اقدامات پیشگیرانه همیشه ساده و بی‌هزینه هستند، بهتر است آنها را جدی بگیریم و ضمن عمل به این اقدامات رعایت آنها را نیز به دیگران توصیه کنیم.

متخصص داخلی: مسمومیت‌ها را جدی بگیرید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «مژگان مرادی» افزود: مسمومیت به مجموعه‌ایی از اختلالات در سیستم بدن گفته می‌شود که در آن سیستم بدن موادی مضر را جذب می‌کند که اصطلاحا به آن مواد سم نیز می‌گویند.

وی تصریح کرد: اگر خود یا نزدیکانتان دچار این بیماری شدید خونسردی خود را حفظ کنید و با حفظ آرامش مشکل خود را با پزشک متخصص در جریان بگذارید.

این متخصص داخلی در ادامه گفت: در کشور ما آمار دقیقی در مورد مسمومیت و آثار عوارض و تلفات ناشی از آن در دسترس نیست و مسمومیت ممکن است به چهار طریق هدف‌دار، اتفاقی، شغلی و محیطی رخ بدهد.

دکتر مرادی افزود: بیش از ۹۰ درصد موارد تماس با سم به دلیل رعایت نکردن موارد ایمنی در خانه اتفاق میافتد و حدود ۴۰ درصد این تماس‌ها در کودکان رخ می دهد.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از مسمومیت های خانگی ضروری است درب تمام ظروف محتوی سموم خانگی محکم و کامل بسته باشند و از نگهداری محلول های خطرناک در لیوان های مخصوص نوشیدنی ها یا بطری های نوشابه جداً خودداری نموده و آنها را در ظروف مخصوص و در کابینت‌های ویژه نگهداری شود.

این متخصص داخلی در ادامه با تاکید بر اینکه همه داروهای خطرناک و مواد شیمیایی باید دارای برچسب سم باشند از مردم خواست سموم نفت یا بنزین را در بطری نوشابه و همچنین قوطی های سموم کشاورزی را در نیز در ظروف غذایی نگهداری نکنند.

دکتر مرادی افزود: در صورت تجویز دارو توسط پزشک از تداخلات احتمالی، از پزشک معالج اطلاعات لازم اخذ شود، فاصله زمانی میان خوردن ماده سمی و درمان مناسب جهت جلوگیری از آسیب جدی یا مرگ بسیار حیاتی و بحرانی است و بلافاصله باید فرد مسموم را به اورژانس مسمومیت ها درمانگاه یا بیمارستان برسانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha