چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 348116

دندان‌ها جزو با ارزش‌ترین دارایی‌های ما هستند. برای همین است که سلامت و بهداشت آن‌ها اهمیت خاصی دارد. بعضی افراد فکر می‌کنند رعایت بهداشت دهان و دندان فقط زدن مسواک در طول روز است، اما این همه ماجرا نیست.، در ادامه به بررسی نکات کمتر شنیده شده درباره بهداشت دندان‌ها می‌پردازیم.

نکات کمتر شنیده شده درباره بهداشت دندان‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، ضرورت استفاده از نخ دندان و انواع آن ،ماندن غذا بین دندان ها باعث بروز بسیاری از بیماری های دهان و دندان و در نتیجه پوسیدگی آن‌ها می‌شود. به همین دلیل استفاده از آن برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان به شدت توصیه می شود.


1-موم دار یا بدون موم؟


برخی نخ دندان ها روکش موم مانندی دارند که سبب می شود راحت‌تر بین دندان ها حرکت کند و ریش یا پاره نشود. هنگامی که روی این نخ دندان دست می کشید، می‌توانید نرمی آن را حس کنید.برای
دندان های متراکم تر استفاده از نوع موم دار آن بهتر است.


2- طعم دار یا بدون طعم؟


طعم دار بودن نخ دندان ارتباطی به کیفیت و عملکرد آن ندارد و قند یا کالری به آن اضافه نمی‌کند. نخ دندان طعم دار می تواند استفاده از آن را برایتان لذت بخش کند.


3-نایلونی یا لاستیکی؟


نخ دندان عموما دو نوع است: تک
رشته ای و چند رشته ای. نخ دندان
چند رشته ای معمولا از جنس نایلون است درحالی که نخ دندان تک رشته ای از جنس لاستیک یا پلاستیک است. نخ دندان نایلونی معمولا رایج تر و ارزان تر است. با این حال انتخاب آن به سلیقه شما بستگی دارد.


اول نخ دندان یا مسواک ؟


اول نخ دندان استفاده کنید . استفاده از نخ دندان برای خارج کردن ذرات غذایی است که بین دندان‌های شما گیر افتاده‌است. این ذرات را معمولا نمی‌توان با استفاده از مسواک‌ از بین دندان‌ها خارج کرد، زیرا برس‌های مسواک وارد فاصله‌ بین دندان‌ها نمی‌شود. بنابراین اگر از نخ دندان بعد از مسواک‌ زدن استفاده کنید، ذرات غذای بین دندان‌ها در جای خود باقی می‌ماند.


دهان شویه جایگزین مسواک نیست


جالب است بدانید دهان شویه به جلوگیری از تجمع پلاک در دندان ها و عفونت لثه کمک نمی‌کند.‌ همچنین دهان شویه جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نمی‌شود. تنها راه موثر از بین بردن پلاک ها و باکتری‌های سطح دندان ها و زیر لثه ها، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به شیوه صحیح است.


دهان شویه با داشتن ترکیبات ضد عفونی‌کننده مانند الکل، منتول و اکالیپتول، باکتری‌ها را از بین می‌برد. این ترکیبات داخل دهان شویه می‌تواند وارد فضاهایی شود که دسترسی به آن‌ها با مسواک یا نخ دندان دشوار است.در نتیجه می تواند باکتری‌های همه نواحی دهان را از بین ببرد.


دهان شویه چند بار در هفته؟


در صورت رعایت کردن قواعد استفاده صحیح از دهان شویه، می‌توان در طول روز دو بار بعد از مسواک زدن از آن استفاده کرد. دهان شویه برای برخی افراد که از خشکی دهان رنج می‌برند، نقش تحریک بزاق و خنثی کردن اسید و مرطوب نگاه داشتن محیط دهان را ایفا می‌کند و بالطبع این افراد باید بیشتر از دهان شویه استفاده کنند.درباره تعداد دفعات استفاده از دهان شویه در طول یک هفته، معیار خاصی وجود ندارد و افراد می‌توانند از آن در مواقع لزوم استفاده کنند.


دهان شویه در کودکان


سعی کنید از دهان شویه‌های حاوی الکل برای کودک تان، استفاده نکنید زیرا با گذشت زمان، ممکن است حس چشایی
آن ها کاهش یابد.دهان شویه برای کودک، اصولا جنبه درمانی دارد و از ایجاد بوی
بد دهان در کودکان پیشگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha