یک متخصص پزشکی ورزشی، درباره شیوع کمردرد در بین ورزشکاران حرفه ای، توضیحاتی ارائه داد.

کدام ورزشکاران حرفه ای بیشتر کمردرد می گیرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، رامین کردی، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ورزشکاران دچار مشکلات اسکلتی شوند، گفت: افراد معمولاً وقتی در سطح حرفه‌ای ورزش می‌کنند، میزان آسیب و مشکلات بیشتری نسبت به افراد عادی خواهند داشت. این افراد به علت فشار بیشتری که بر بدن وارد می‌کنند، میزان آسیب بیشتری نیز می‌بینند؛ به طوری که کمردرد در فوتبالیست‌ها ۱.۵ برابر افراد عادی، در والیبالیست‌ها ۳ تا ۴ برابر و در ورزشکاران رزمی ۲ تا ۳ برابر افراد عادی دیده می‌شود.

وی افزود: گرچه ورزش حرفه‌ای کمردرد را افزایش می‌دهد، اما ورزش عادی باعث کاهش کمردرد می‌شود.

رئیس انجمن علمی پزشکی ورزشی کشور یادآور شد: دو عامل از بروز کمردرد پیشگیری می‌کند؛ اول، ورزش منظم و طولانی مدت و دوم، آگاهی از برخورد با کمردردها است.

وی گفت: ورزش می‌تواند میزان کمردردها را کاهش دهد، به گونه‌ای که، در افرادی که فعالیت روزانه بیشتری دارند، میزان کمر درد به نصف کاهش می‌یابد. به طور مثال، افرادی که در هفته یک ساعت به ورزش کوهنوردی می‌پردازند، کمر درد کمتری دارند.

کردی در پاسخ به این سوال که آیا ورزشکاران پیشکسوت، دیسک کمر، بیرون زدگی دیسک و کمردرد بیشتری دارند، گفت: پاسخ به این سوال، به نوع ورزش فرد بستگی دارد، به طور مثال: در ورزش کشتی، میزان آرتروز و دیسک کمر، ۲.۵ برابر افراد جامعه است، بسیاری از ورزشکاران پیشکسوت، از درد آرتروز رنج می‌برند.

وی افزود: بیرون زدگی دیسک در ورزشکاران افزایش پیدا نمی‌کند. اگر در ارزیابی، دیسک بیرون زده مشاهده شود و فرد بدون علامت و درد باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد و نیاز به درمان هم نیست، تنها بیرون زدگی‌هایی که همراه با درد هستند، نیاز به درمان دارند.

کردی یادآوری کرد: دیسک جراحی شده و یا غیر جراحی شده ستون فقرات، شانس برگشت به ورزش را تغییر نمی‌دهد و تا ۸۰ درصد افراد، بعد از درمان دیسک، شانس برگشت به فعالیت ورزشی را خواهند داشت.

وی متذکر شد: اگر فردی دچار کمردرد شود و بیش از دو روز استراحت کند، بهبود را به تأخیر انداخته است، تنها لازم است میزان فعالیت ورزشی را نسبت به قبل به نصف کاهش دهد و پس از دو هفته، به میزان همیشگی فعالیت ورزشی بازگردد، در طی این مدت، استفاده از مسکن‌ها و داروی ضد التهاب (ژلوفن، ناپروکسن، بروفن) کمک کننده خواهد بود.

کردی در پاسخ به این سوال، آیا دردهای کمر، با افزایش قدرت فیله های کمری کاهش می‌یابد، گفت: عضلات فیله کمر دقیقاً در امتداد مهره‌های کمری قرار دارند، این عضلات متصل به ستون فقرات هستند و اساس اکثر حرکات پایین تنه و بالاتنه را فراهم می‌کنند.

این متخصص پزشکی ورزشی یادآوری کرد: کمر و شکم، با هم کمر را نگه می‌دارند و انجام حرکات ورزشی که منجر به افزایش قدرت عضلات این دو ناحیه می‌گردد، در کاهش کمر درد مؤثر است.

کردی در پاسخ به این سوال که آیا گودی زیاد کمر، در میزان دردهای کمر نقش دارد، گفت: گودی کمر، فشار بر دیسک را کمتر می‌کند و باعث کاهش کمردرد می‌شود و حتی اگر گودی کمر، کمتر از میزان لازم باشد، مشکلات بیشتری به همراه خواهد داشت.

وی افزود: با افزایش سن، درد در ناحیه ستون فقرات بیشتر می‌شود و توصیه کرد: با توجه به نقش بسیار مهم «حرکت» در افزایش قدرت عضلات، اگر می‌توانید برای کمتر کردن دردهای کمری، هفته‌ای یکبار، حداقل به مدت یک ساعت کوهنوردی کنید.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران، به افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی توصیه کرد: مهم‌ترین کار راه رفتن است، حتی اگر از درد زیادی رنج می‌برید، روزانه به مدت نیم ساعت راه بروید، راه رفتن حتی می‌تواند به صورت ناپیوسته باشد وی گفت: شروع به راه رفتن کنید، به محض شروع درد بنشینید و با آرام شدن درد مجدداً ادامه دهید.

کردی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از کمر بند طبی در هنگام دردهای ستون فقرات توصیه می‌شود، گفت: به لحاظ علمی استفاده از این کمربندها توصیه نمی‌شود، زیرا در صورت استفاده زیاد از این وسیله، قطر عضلات نگهدارنده کمر، کم و عضلات ضعیف می‌شود.

این یک متخصص پزشکی ورزشی متذکر شد: مدت استفاده از کمربند طبی باید کمتر از دو هفته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha