معاون سازمان محیط زیست نگهداری از پیروز را در پردیسان برای سازمان حفاظت محیط زیست هزینه بر اعلام کرده در حالیکه اخیرا شاهد نصب بیلبوردهای زیادی از یک شرکت صنعتی در سطح شهر تهران هستیم که خود را حامی رسمی پیروز میداند و قطعا باید برای استفاده از این عنوان، هزینه پرداخت کرده باشد.

سازمان محیط زیست بابت اعطای عنوان "حامی رسمی پیروز" چقدر دریافت کرده است؟

به گزارش سلامت نیوز، پیروز یوزپلنگی آسیایی و فرزند «ایران» و «فیروز» است که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ متولد شد و به نماد یوزپلنگ ایرانی تبدیل شده‌است. این یوز تنها توله باقی‌مانده از سه فرزند «ایران» و آخرین یوز آسیایی متولد در ایران است.

حالا برنامه تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی با چالش مواجه شده و معاون سازمان محیط زیست نگهداری از پیروز را در پردیسان برای سازمان حفاظت محیط زیست هزینه بر اعلام کرده و از احتمال انتقال این توله یوزپلنگ در فروردین ماه به سایت توران خبر داده است.این در حالیست که تیماردارش میگوید پیروز هنوز آمادگی جدایی از تیمارگرش را ندارد و مشخص نیست در ماه‌های پیش رو هم بتوان به راحتی او را به محیط جدید وارد کرد.

با این وجود معاون سازمان محیط زیست از انتقال این یوزپلنگ در فروردین ماه به سایت توران خبر داده و گفته است: «ایران» و «فیروز» - مادر و پدر «پیروز» - به همراه دیگر یوزها آن‌جا هستند. «پیروز» نیز می‌تواند در آن‌ سایت که به شرایط زیستگاه طبیعی‌اش بسیار نزدیک است، زندگی کند.

دکتر پیام محبی رئیس جامعه دامپزشکان ایران اما نظر متفاوتی با مسوولان پردیسان دارد و معتقد است : «نگهداری در اسارت، چه در تهران باشد و چه در توران، تفاوت چندانی ندارد؛ کما اینکه هزینه نگهداری و مراقبت در توران بیشتر است. در تهران، مسائل مربوط به حمل و نقل، تغذیه و سایر امکانات زیستی راحت‌تر انجام می‌شود تا اینکه مکان نگهداری در نقطه‌ای باشد که دسترسی به مسائل این‌چنینی و حتی ارتباط‌گیری و آنتن‌دهی موبایل سخت‌تر است. علاوه بر این موارد، تا مرکز استان هم یک مسافت طولانی پیش‌روست و همین مسئله موجب افزایش هزینه‌های نگهداری در توران می‌شود.

دکتر محبی میگوید : « ما صرفاً یک «پیروز» داریم که آن هم تحت شرایط خاصی پرورش یافته است. امکان ریسک‌کردن نداریم و آزمون و خطا در این زمینه به‌نوعی حماقت است.به هرجهت پیروز دارای ژن طبیعی است و می‌توان به‌عنوان یک ژن ذخیره روی آن حساب کرد.» مساله ای که بعید است مسوولین پردیسان آن را ندانند.

این در حالیست که اخیر بیلبوردهای تبلیغاتی یک شرکت در سطح گسترده ای در شهر تهران نصب شده که این شرکت را حامی رسمی پیروز میداند. جالب است بدانید هزینه تبلیغات به این گستردگی در شهر تهران بسیار بالا و برای یک ماه چیزی در حدود 700 میلیون تومان است.آنهم فقط در یک بزرگ راه . هزینه چاپ و نصب و ... را هم اگر به این مبلغ اضافه کنید رقم کمی بدست نمی آید!این فقط هزینه ای است که شرکت حامی به شهرداری میپردازد و حتما باید برای دریافت مجوز استفاده از عنوان حامی رسمی مبلغی پرداخت کرده باشد.

سازمان حفاظت از محیط زیست باید مشخص کند که بابت اعطای عنوان "حامی رسمی" چقدر هزینه دریافت کرده و این مبالغ کجا هزینه شده که اعلام میشود نگهداری از پیروز برایشان هزینه بر است .

برای اعطای این عنوان چه ساز و کاری در نظر گرفته شده و این شرکت چگونه توانسته رضایت پردیسان را جلب کند.اینها مسائلی است که باید بصورت کاملا شفاف به مردم توضیح داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حاج مرتضی مداح همدانی IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    ازبابت پیروزهرچقدرپول گرفته اندصرف این دوتاتوله یوزجدیدکنندتازنده بمانند‌‌.دیگه اشتباه بسه اونارابه کشتن ندیدخواهشا