چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲
کد خبر: 348279

سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه ها شروع می شود. ریه های شما دو اندام اسفنجی در قفسه سینه شما هستند که هنگام دم اکسیژن دریافت می کنند و هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می کنند. سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است.

انواع سرطان ریه و راههای درمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان اچ اس، سرطان ریه یکی از شایع ترین و جدی ترین انواع سرطان است. سالانه حدود 47000 نفر در بریتانیا به این بیماری مبتلا می شوند.

معمولاً در مراحل اولیه سرطان ریه هیچ علامتی وجود ندارد، اما بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری در نهایت علائم زیر را نشان می دهند:

  • سرفه مداوم
  • سرفه کردن خون
  • تنگی نفس مداوم
  • خستگی و کاهش وزن بی دلیل
  • درد یا درد هنگام تنفس یا سرفه

اگر این علائم را دارید باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

انواع سرطان ریه

سرطانی که از ریه ها شروع می شود، سرطان اولیه ریه نامیده می شود. سرطانی که از جای دیگری در بدن به ریه ها سرایت می کند به عنوان سرطان ریه ثانویه شناخته می شود.

دو شکل اصلی سرطان ریه اولیه وجود دارد. اینها بر اساس نوع سلول هایی که سرطان در آنها شروع به رشد می کند طبقه بندی می شوند:

  • سرطان ریه غیر سلولی :شایع ترین شکل، که بیش از 87٪ موارد را شامل می شود. این می تواند یکی از سه نوع باشد: کارسینوم سلول سنگفرشی، آدنوکارسینوم یا کارسینوم سلول بزرگ
  • سرطان ریه سلول کوچک: یک نوع کمتر شایع است که معمولا سریعتر از سرطان ریه غیر سلول کوچک گسترش می یابد.

نوع سرطان ریه شما تعیین می کند که کدام درمان توصیه می شود.

چه کسی تحت تاثیر قرار گرفته است

سرطان ریه عمدتا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. در افراد کمتر از 40 سال نادر است. بیش از 4 نفر از هر 10 نفری که در بریتانیا به سرطان ریه مبتلا می شوند، 75 سال و بالاتر هستند.

بیشتر بدانید: تشخیص نوع تومورهای سرطانی ریه در کمتر از نیم ساعت

اگرچه افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند ممکن است به سرطان ریه مبتلا شوند، اما سیگار کشیدن شایع ترین علت آن است (حدود 72 درصد موارد). این به این دلیل است که سیگار کشیدن شامل استنشاق منظم تعدادی از مواد سمی مختلف است.

درمان سرطان ریه

درمان بستگی به نوع جهش سرطان، میزان گسترش آن و میزان سلامت عمومی شما دارد.

اگر این بیماری زود تشخیص داده شود و سلول های سرطانی در یک منطقه کوچک محدود شده باشند، ممکن است جراحی برای برداشتن ناحیه آسیب دیده ریه توصیه شود.

اگر جراحی به دلیل سلامت عمومی شما نامناسب باشد، ممکن است به جای آن رادیوتراپی برای از بین بردن سلول های سرطانی توصیه شود.

اگر سرطان بیش از حد گسترش یافته باشد که جراحی یا رادیوتراپی موثر نباشد، معمولاً از شیمی درمانی استفاده می شود.

همچنین تعدادی دارو وجود دارد که به عنوان درمان های هدفمند شناخته می شوند. آنها تغییر خاصی را در داخل یا اطراف سلول های سرطانی هدف قرار می دهند که به رشد آنها کمک می کند. درمان های هدفمند نمی توانند سرطان ریه را درمان کنند اما می توانند گسترش آن را کاهش دهند.

بیشتر بدانید: درمانی جدید برای سرطان ریه

سرطان ریه معمولاً علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند تا زمانی که از طریق ریه ها یا سایر قسمت های بدن پخش شود. این بدان معناست که چشم انداز این بیماری به خوبی بسیاری از انواع دیگر سرطان نیست.

حدود 1 نفر از هر 3 نفر مبتلا به این بیماری حداقل 1 سال پس از تشخیص زندگی می کنند و حدود 1 نفر از هر 20 نفر حداقل 10 سال زندگی می کنند.

با این حال، بسته به میزان گسترش سرطان در زمان تشخیص، میزان بقا بسیار متفاوت است. تشخیص زودهنگام می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

علائم سرطان ریه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، سرطان ریه معمولاً در مراحل اولیه علائم و نشانه‌هایی ایجاد نمی‌کند. علائم و نشانه های سرطان ریه معمولاً زمانی رخ می دهد که بیماری پیشرفته باشد.

علائم و نشانه های سرطان ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه جدیدی که از بین نمی رود
  • سرفه کردن خون، حتی به مقدار کم
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • گرفتگی صدا
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • درد استخوان
  • سردرد

علل بروز سرطان ریه

سیگار باعث اکثر سرطان های ریه می شود، هم در افراد سیگاری و هم در افرادی که در معرض دود سیگار هستند. اما سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند و در افرادی که هرگز در معرض دود سیگار قرار نگرفته اند نیز رخ می دهد. در این موارد، ممکن است دلیل مشخصی برای سرطان ریه وجود نداشته باشد.

چگونه سیگار باعث سرطان ریه می شود

پزشکان بر این باورند که سیگار با آسیب رساندن به سلول هایی که ریه ها را پوشانده اند، باعث سرطان ریه می شود. هنگامی که دود سیگار را استنشاق می کنید که مملو از مواد سرطان زا است، تغییرات در بافت ریه تقریباً بلافاصله شروع می شود.

در ابتدا ممکن است بدن شما بتواند این آسیب را ترمیم کند. اما با هر بار قرار گرفتن در معرض مکرر دود ، سلول های طبیعی که ریه های شما را پوشانده اند به طور فزاینده ای آسیب می بینند. با گذشت زمان، آسیب باعث می شود سلول ها به طور غیر طبیعی عمل کنند و در نهایت ممکن است سرطان ایجاد شود.

عوامل خطر سرطان ریه

تعدادی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند. برخی از عوامل خطر را می توان کنترل کرد، به عنوان مثال، با ترک سیگار؛ سایر عوامل مانند سابقه خانوادگی شما را نمی توان کنترل کرد.

عوامل خطر سرطان ریه عبارتند از:

  • سیگار کشیدن: خطر ابتلا به سرطان ریه با تعداد سیگارهایی که در روز می‌کشید و سال‌هایی که سیگار می‌کشید افزایش می‌یابد. ترک سیگار در هر سنی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • قرار گرفتن در معرض دود دست دوم: حتی اگر سیگار نمی کشید، خطر ابتلا به سرطان ریه در صورت قرار گرفتن در معرض دود سیگار افزایش می یابد.
  • پرتودرمانی قبلی: اگر برای نوع دیگری از سرطان تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار گرفته اید، ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه در شما افزایش یابد.
  • قرار گرفتن در معرض گاز رادون: رادون از تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک، سنگ و آب تولید می شود که در نهایت بخشی از هوایی می شود که تنفس می کنید. سطوح ناامن رادون می تواند در هر ساختمانی از جمله خانه ها جمع شود.
  • قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر مواد سرطان زا: قرار گرفتن در محل کار با آزبست و سایر موادی که باعث سرطان می شوند مانند آرسنیک، کروم و نیکل، می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد، به خصوص اگر سیگاری هستید.
  • سابقه خانوادگی سرطان ریه: افرادی که والدین، خواهر و برادر یا فرزندشان مبتلا به سرطان ریه هستند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

بیشتر بدانید: غربالگری با سی تی اسکن موجب تشخیص زودهنگام سرطان ریه می شود

عوارض سرطان ریه

سرطان ریه می تواند عوارضی مانند:

  • تنگی نفس: افراد مبتلا به سرطان ریه می توانند تنگی نفس را تجربه کنند اگر سرطان رشد کند و راه های هوایی اصلی را مسدود کند. سرطان ریه همچنین می‌تواند باعث تجمع مایع در اطراف ریه‌ها شود و باعث می‌شود ریه آسیب‌دیده به طور کامل در هنگام استنشاق منبسط نشود.
  • سرفه کردن خون: سرطان ریه می تواند باعث خونریزی در راه هوایی شود که می تواند باعث سرفه خونی (هموپتیزی) شود. گاهی اوقات خونریزی می تواند شدید شود. درمان هایی برای کنترل خونریزی در دسترس هستند.
  • درد: سرطان پیشرفته ریه که به پوشش ریه یا ناحیه دیگری از بدن مانند استخوان گسترش می یابد، می تواند باعث درد شود. در صورت احساس درد به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا درمان های زیادی برای کنترل درد موجود است.
  • مایع در قفسه سینه (افیوژن پلور): سرطان ریه می تواند باعث تجمع مایع در فضای اطراف ریه آسیب دیده در حفره قفسه سینه (فضای پلور) شود.تجمع مایع در قفسه سینه می تواند باعث تنگی نفس شود. درمان هایی برای تخلیه مایع از قفسه سینه و کاهش خطر وقوع مجدد پلورال وجود دارد.

  • سرطانی که به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد (متاستاز): سرطان ریه اغلب به سایر قسمت‌های بدن مانند مغز و استخوان‌ها گسترش می‌یابد (متاستاز).سرطانی که گسترش می‌یابد بسته به اندامی که تحت تأثیر قرار گرفته است می‌تواند باعث درد، حالت تهوع، سردرد یا سایر علائم و نشانه‌ها شود. هنگامی که سرطان ریه به خارج از ریه ها گسترش یافته است، به طور کلی قابل درمان نیست. درمان هایی برای کاهش علائم و نشانه ها و کمک به طول عمر بیشتر در دسترس هستند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان ریه وجود ندارد، اما می توانید برای جلوگیری موارد زیر را رعایت کنید:

  • سیگار نکشید: اگر هرگز سیگار نکشیده اید، مصرف آن را شروع نکنید. با فرزندان خود در مورد سیگار نکشیدن صحبت کنید تا آنها بفهمند که چگونه از این عامل خطر اصلی سرطان ریه جلوگیری کنند. صحبت در مورد مضرات سیگار را با فرزندانتان زودتر شروع کنید تا بدانند در برابر فشار همسالان چگونه واکنش نشان دهند.همین حالا سیگار را ترک کنید. ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد، حتی اگر سال ها سیگار کشیده باشید. با پزشک خود در مورد راهکارها و وسایل کمکی برای ترک سیگار که می توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند، صحبت کنید. گزینه ها شامل محصولات جایگزین نیکوتین، داروها و گروه های حمایتی است.
  • از دود دست دوم خودداری کنید: اگر با یک فرد سیگاری زندگی می کنید یا کار می کنید، از او بخواهید که سیگار را ترک کند. حداقل از او بخواهید بیرون سیگار بکشد. از مناطقی که افراد سیگار می کشند، مانند رستوران ها اجتناب کنید و به دنبال گزینه های بدون سیگار باشید.
  • خانه خود را برای رادون آزمایش کنید: سطح رادون در خانه خود را بررسی کنید، به خصوص اگر در منطقه ای زندگی می کنید که رادون مشکل ساز است. سطوح بالای رادون را می توان جبران کرد تا خانه شما ایمن تر شود.
  • از مواد سرطان زا در محل کار خودداری کنید: اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در محل کار انجام دهید. اقدامات احتیاطی کارفرمای خود را دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر برای محافظت از ماسک صورت به شما داده می شود، همیشه از آن استفاده کنید. از پزشک خود بپرسید که چه کارهای بیشتری می توانید برای محافظت از خود در محل کار انجام دهید. اگر سیگار می کشید، خطر آسیب ریه ناشی از مواد سرطان زا در محل کار افزایش می یابد.
  • از یک رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات استفاده کنید: یک رژیم غذایی سالم با انواع میوه ها و سبزیجات انتخاب کنید. منابع غذایی ویتامین ها و مواد مغذی بهترین هستند. از مصرف دوزهای زیاد ویتامین ها به شکل قرص خودداری کنید، زیرا ممکن است مضر باشند. به عنوان مثال، محققانی که امیدوار بودند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش دهند به آنها مکمل های بتاکاروتن دادند. نتایج نشان داد که مکمل ها در واقع خطر ابتلا به سرطان را در افراد سیگاری افزایش می دهند.
  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید: اگر به طور منظم ورزش نمی کنید، به آرامی شروع کنید. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha