یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 348334

 معاون پژوهش و فناوری موسسه خاک و آب کشور با بیان اینکه عمده خاک‌های کشور به خاطر وضعیت خشک و نیمه خشک کشور کیفیت خوبی ندارند، گفت: تنها پنج میلیون هکتار خاک خوب در کشور داریم.

بحران خاک در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ناصر دوات‌گر، با بیان اینکه کشور ما یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، گفت: فقط در ۱۸.۵ میلیون هکتار از مساحت کشور می‌توانیم کشاورزی کنیم.

وی با بیان اینکه بجز استان‌های شمالی کشور بقیه کشور در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: عمده خاک‌های کشور به خاطر وضعیت خشک و نیمه خشک کشور کیفیت خوبی ندارند.

معاون پژوهش و فناوری موسسه خاک و آب کشور با با بیان اینکه تنها پنج میلیون هکتار خاک خوب در کشور داریم، گفت: استانهای گیلان، مازندران، گلستان، چهارمحال و بختیاری و بخشی از شمال کردستان خاک خوب دارند.

دوات‌گر با بیان اینکه هفت میلیون هکتار از خاک کشور درجات مختلفی از شوری را دارند، گفت: بجز استان‌های شمالی، چهارمحال و بختیاری و بخشی از کردستان، خاک بقیه نقاط کشور درجاتی از شوری را دارد.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به چالش‌های پیش روی خاک کشور داشت و گفت: عمده این چالش‌ها به نحوه برخورد انسان با خاک برمی‌گردد، چون خاک به شدت به تغییرات اقلیمی حساس است.

دوات‌گر با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی و تبدیل اراضی کشاورزی، جنگلی و مرتعی به منازل مسکونی به ما خیلی آسیب زده، گفت: توسعه شهرها بیشترین آسیب را متوجه خاک کرده است.

وی با بیان اینکه در همه استان‌ها آسیب زدن به خاک به دلیل توسعه شهرها را کم و بیش شاهد هستیم، گفت: در این بین استان تهران سالانه هزار هکتار تغییر کاربری دارد و استانهای شمالی هم تغییر کاربری سالانه زیادی دارند.

دوات‌گر در ادامه با بیان اینکه فرسایش خاک انواع و اقسام مختلفی دارد، گفت: آمارهای مرتبط با فرسایش سالانه خاک بسته به اقلیم و دیگر شرایط متفاوت است و هنوز آمار دقیقی در این زمینه به دست نیامده، با این حال واقعیت این است که خاک به راحتی از بین می‌رود، اما به سختی ساخته می‌شود.

وی مصرف نامتوازن کودها در کنار عدم رعایت الگوی کشت را در تخریب منابع خاک تاثیرگذار عنوان و اظهار کرد: واقعیت این است که مصرف کود در کشور ما به دلیل گرانی کم شده که این موضوع می تواند در از دست رفتن کیفیت خاک تاثیر داشته باشد.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به اخبار دروغین در زمینه آلوده بودن تولیدات کشور داشت و گفت: نمی گویم تولیدات کشور به‌طور کل آلوده نیست، اما بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد که اگر آلودگی هم وجود داشته باشد در حدی نیست که اعلام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha