سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 348490

  یائسگی معمولا در دهه 50-60 زندگی رخ می دهد. به شروع یائسگی قبل از 40 سالگی، یائسگی زودرس یا یائسگی زود هنگام می‌گویند. یائسگی زود هنگام ممکن است به دلیل بیماری یا درمان های خاص ایجاد شود یا حتی ممکن است علت شناخته شده ای نداشته باشد.

علل یائسگی زودرس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، ژنتیک ،اگر دلیل مشخصی برای علایم یائسگی وجود نداشته باشد؛ علت آن احتمالاً ژنتیکی است. سن شما در شروع یائسگی به احتمال زیاد به ژنتیک وابسته است.


سبک زندگی

برخی از عوامل سبک زندگی ممکن است در شروع یائسگی تأثیر داشته باشند. به عنوان مثال سیگار کشیدن آثار آنتی‌ استروژن دارد که می‌تواند علت یائسگی زودرس باشد؛ خانم‌هایی که عادت به سیگار کشیدن دارند، به طور متوسط یک تا دو سال زودتر از دیگران وارد دوره پساقاعدگی می‌شوند.


بیماری های خاص

بیماری خود ایمنی مانند تیروئید و آرتریت روماتوئید ممکن است به یائسگی مرتبط باشد. این شرایط نادر است اما گاهی سیستم ایمنی بدن (که به طور معمول با بیماری ها مبارزه می کند) به اشتباه به تخمدان ها حمله می‌کند و آن‌ها را از تولید هورمون‌ باز می دارد.

جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی)

در برخی زنان که جراحی برداشتن رحم را انجام داده اند، تخمدان ها سر جای خود هستند. در چنین شرایطی، قاعدگی متوقف می شود و زن دیگر نمی‌تواند باردار شود، اما ممکن است یائسه نشود زیرا تخمدان ها به تولید هورمون ها ادامه می‌دهند. این زنان، ممکن است یائسگی طبیعی را یک یا 2 سال زودتر از زمان مورد انتظار تجربه کنند.


صرع

زنان مبتلا به صرع بیشتر به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا می‌شوند؛ تخمدان‌هایی که نارسایی دارند، توانایی تولید استروژن را از دست می‌دهند و بدن وارد دوره یائسگی می‌شود. یک مطالعه نشان داده زنان مبتلا به صرع حدود 14 درصد زودتر از دیگر زنان یائسه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha