چند روز پیش، رسانه‌های هنری و فعالین محیط زیست اعلام کردند که مهدی محبی‌پور، عکاس ایرانی برای تصویر «مرگ تلخ پرندگان» برنده جایزه عکاس محیط زیست سال ۲۰۲۲ شده است.

مرگ تلخ پرندگان؛ پایان امید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، یکی از عکس‌های قدرتمند و تاثیرگذار مجموعه‌ای که در سال ٢٠٢١ عکاسی شده و پرندگانی را نشان می‌دهد که در تالاب -حالا دیگر کم‌آب و آلوده- میانکاله ایران تلف شده‌اند.

این عکس تحسین‌شده -که از بین بیش از ۳۰۰۰ تصویر از تقریبا ۱۶۰۰ عکاس مختلف برای نمایش در جشنواره انتخاب شده و در ادامه نیز جایزه اصلی را به خود اختصاص داده است- البته تنها سه پرنده از هزاران پرنده‌ای را به تصویر می‌کشد که در این تالاب از بین رفته‌اند و تنها و تنها درصدی ناچیز از فاجعه‌ای را نشان می‌دهد که این سال‌ها دریاچه‌ها و تالاب‌های ایران با آن درگیر بوده‌اند.

با این حال، این تصاویر کوبنده و هشداردهنده درباره یک آینده هولناک نزدیک که برخی مرگ پرندگان و برخی نیز کارمندان محیط زیست را در حال جمع‌آوری اجساد -برای جلوگیری از گسترش بیماری- نشان می‌دهند، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. شاید به این دلیل که این عکس‌ها به گفته کارشناسان این هنر، «به همان اندازه که تکان‌دهنده‌اند، قدرتمند و هنرمندانه نیز هستند».

مسابقه عکاس محیط زیست سال که همین چند روز پیش پانزدهمین دوره‌اش به پایان رسید؛ به گفته برگزارکنندگانش با هدف نمایش و حمایت از برخی از الهام‌بخش‌ترین عکس‌های محیطی جهان برگزار می‌شود. مهدی محبی‌پور که با عکسی از مرگ تلخ پرندگان برنده جایزه اصلی این جشنواره شده، پیش‌تر جوایز پرشماری در جشنواره‌هایی چون عکس‌های هوایی سیه‌نای ایتالیا، جشنواره بین‌المللی استانبول، جشنواره عکاسی روسیه و... به دست آورده است.


مهدی محبی‌پور درباره جایزه عکاس محیط زیست سال ۲۰۲۲ می‌گوید: «من تاکنون جوایز داخلی و بین‌المللی زیادی گرفته‌ام؛ ولی معتبرترین جایزه کارنامه‌ام همین جایزه اخیر است که نشان سالانه عکاسی است که همه‌ساله یک عکاس به عنوان عکاس محیط زیست سال انتخاب می‌شود و خوش‌شانس بودم که این جایزه به نام من خورد و این جایزه پنج هزار پوندی را برنده شدم.»


این عکاس ادامه می‌دهد: «البته می‌توانم بگویم که دنیا برنده این جایزه معتبر شده است، زیرا عکاسی از آب و هوا و نمایش آسیب‌های وارده، بزرگ‌ترین اولویت من در زندگی است. من می‌خواهم مردم در سراسر جهان از این رویداد غم‌انگیز مرگ پرندگان بدانند، زیرا اگر در سبک زندگی خود تجدید نظر نکنیم و مراقب کره زمین نباشیم، به زودی این اتفاق در کشورهای دیگر نیز رخ خواهد داد.»


به گفته مهدی محبی‌پور؛ «زنگ خطر به صدا درآمده و حال تالاب‌های جهان خوب نیست. مرگ تالاب‌ها مساوی با مرگ ما انسان‌هاست. در واقع تغییرات اقلیمی و سبک زندگی ما انسان‌ها کره زمین را به سمت نابودی می‌کشاند.»در ادامه، با این عکاس پرکار که در مازندران زندگی می‌کند و خودش را بیشتر از عکاس، فعال محیط زیست می‌داند، با هم می‌خوانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha