چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 348959

انسولین برای اولین بار تقریبا یک قرن پیش به صورت انبوه تولید شهد و از آن زمان به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از روش درمان و مراقبت از دیابت باقی مانده است. متاسفانه این دارو معمولا از طریق تزریق های مکرر و دردناک به بیماران ارائه می شود.

درمان و کنترل دیابت به کمک یک قرص در روز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تیمی از پژوهشگران موسسه والتر و الیزا هال موفق به طراحی دارویی خوراکی شده اند که می‌ توانند جذب بهتر گلوکز خون را بدون نیاز به تزریق انسولین در بدن افزایش دهند.

دکتر نیکلاس کرک، سرپرست این تیم تحقیقاتی، در این رابطه می گوید: از زمان کشف انسولین در حدود  ۱۰۰ سال پیش، ساخت یک قرص انسولین رویایی برای محققان دیابت بوده ، اما پس از دهه ها تلاش، هنوز موفقیت چندانی  در این حوزه حاصل نشده است.

دکتر کرک و پروفسور مایک لارنس در طول این مطالعه با محققانی از یک شرکت داروسازی مستقر در آمریکا همکاری کردند.در این میان توسعه یک فناوری جدید به نام میکروسکوپ کریو الکترونی cryo-EM، که می ‌تواند معماری مولکول ‌های پیچیده را تجسم کند، به محققان این امکان را داده است تا تصاویر سه ‌بعدی  از گیرنده انسولین را به سرعت ایجاد کنند.

دکتر کرک در این رابطه توضیح می دهد: اکنون با کمک میکروسکوپ کریو-EM، می توانیم مستقیماً مقایسه کنیم که چگونه مولکول های مختلف، از جمله انسولین، شکل گیرنده انسولین را تغییر می دهند. به نظر می رسد که تعامل انسولین بسیار پیچیده تر از آن چیزی است تصور می شد، به طوری که انسولین و گیرنده های آن به طور چشمگیری در هنگام شریک شدن شکل می گیرند.

با استفاده از این فناوری، پژوهشگران اقدام به جمع‌ آوری نقشه ‌ای از مولکول‌ های پپتیدی مختلف کردند که می ‌توانند با گیرنده انسولین تعامل داشته و آن را در موقعیت فعال نگه دارند. این امر به محققان اجازه می دهد تا ببینند چگونه یک مولکول تقلید کننده انسولین می تواند روی گیرنده های این ماده عمل کند. به گزارش سیناپرس، آزمایش ‌های محققان، یک پپتید خاص را شناسایی کرد که می ‌تواند به گیرنده ‌ای مانند انسولین متصل شده و آن را فعال و در نتیجه آن را برای جذب گلوکز خون در هنگام افزایش سطح در دسترس قرار دهد.

با کمک این یافته ها می توان داروهای خوراکی انسولین را به صورت قرص تهیه کرده و دیگر نیازی به تزریق های مکرر این ماده در بیماران دیابتی نباشد.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha