رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح کاهش آلاینده‌های هوا «کهاب» در راستای کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین در جایگاه‌های سوخت، انبارهای نگهداری و تانکرهای حمل سوخت چند سالی است که اجرا می‌شود اما هنوز وزارت نفت به تعهدات خود عمل نکرده است.

وزارت نفت به تعهدات خود برای کاهش آلاینده‌های هوا عمل کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،عباس شاهسونی به همکاری بین‌بخشی وزارت نفت در اجرای طرح «کهاب» (طرح کاهش آلاینده‌های هوا) با وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تاکید کرد.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت در این طرح، مسئول نظارت بر رعایت حدود مجاز مواجهه شغلی با ترکیبات آلی فرار (VOC ) است و برای محافظت کارکنان جایگاه‌های سوخت و شهروندان از خطرات و زیان‌های ناشی از ترکیبات آلی فرار بنزین به ویژه ماده سرطان زای بنزن، اجرای کامل طرح «کهاب» در کنار سایر تدابیر لازم برای کاهش آلودگی هوا مانند افزایش کیفیت بنزین ضروری است.

شاهسونی ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل سرما بیشتر شاهد هوای آلوده به‌ویژه در کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان و اهواز هستیم، وزارت بهداشت با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه با کنترل آلاینده‌های هوا و جلوگیری از بروز بیماری‌های مرتبط، کمیته اضطرار تشکیل می‌دهد و وقتی شاخص آلاینده‌ها در حدی که برای سلامت مردم خطرناک باشد، اقدام به اعلام شرایط اضطرار می‌کند.

در شهر تهران به طور میانگین سه هزار و ۷۵۱ نفر به دلیل مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ درسال ۱۳۹۹ جان خود را از دست داده‌اند

وی تاکید کرد: بر اساس آخرین مطالعات کشوری در شهر تهران به طور میانگین مرگ سه هزار و ۷۵۱ نفر به دلیل مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۳۹۹ گزارش شده است همچنین نتایج نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹به طور میانگین مرگ‌های مرتبط با ذرات معلق در کشور ۵۱.۷ درصد بوده و این موضوع در شهرهایی مانند اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان و دزفول که با پدیده گرد و غبار درگیر هستند بالاتر از میانگین کشوری است.

به گفته شاهسونی، نتایج نشان می‌دهد که به طور میانگین مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی منتسب به ذرات معلق در کشور ۱۹.۱۱ درصد بوده که این موضوع در شهرهایی مانند اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان بالاتر از میانگین کشوری بوده است و به طور میانگین مرگ به علت سرطان ریه منتسب به ذرات معلق در کشور ۳۹.۹ درصد بوده که در شهرهای اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، زابل، خرم آباد بالاتر از میانگین کشوری است.

شاهسونی تاکید کرد: با توجه به اهمیت آلودگی هوا و افزایش بار بیماری‌های مرتبط و تکلیف وزارت بهداشت، ضرورت دارد وزارت نفت در اجرای طرح «کهاب» به تعهدات خود عمل کند و ما پیگیر اجرای کامل این طرح در همه جایگاه‌های سوخت بنزین هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha