ماهی‌های کوچک می‌توانند به مقابله با سوءتغذیه جهانی کمک کنند.

موجوداتی که با سوءتغذیه جهانی مقابله می‌کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Nature Food نشان می‌دهد ماهی‌های کوچک می‌توانند نقش مهمی در مقابله با سوءتغذیه و بحران ناامنی غذایی در سراسر جهان داشته باشند. به گفته دانشمندان گونه‌های کوچک ماهی مانند شاه‌ماهی، ساردین و آنچوی ارزان‌ترین منبع ماهی مغذی است که در تعداد زیادی از کشورهای با درآمد کم و متوسط یافت می‌شوند و اغلب در مقادیر زیاد در آب‌های کشورهایی که در حال حاضر دچار سوءتغذیه است، صید می‌شوند.

به گزارش ارث،سوءتغذیه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا در حال افزایش است؛ به طوری که تخمین زده می‌شود ۱۰ میلیون کودک از لاغری رنج می‌برند و ۵۵ میلیون کودک به دلیل رژیم‌های غذایی ناکافی رشد کافی ندارند.

با این حال یافته‌های جدید نشان می‌دهد تنها ۲۰ درصد از ماهی‌های دریایی کوچک صید شده به صورت محلی برای کودکان زیر پنج سال که در نزدیکی دریا یا مناطق آبی زندگی می‌کنند، بخش روزانه غذای بسیار مغذی را تامین کند.

جیمز رابینسون، نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه لنکستر انگلستان، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد مواد مغذی حیاتی برای مقابله با سوء تغذیه در دسترس افراد آسیب‌پذیری است که در اکوسیستم‌های ساحلی و آب شیرین در سراسر جهان زندگی می‌کنند.

این ماهی‌های کوچک سرشار از مواد مغذی کلیدی برای حفظ رژیم‌ غذایی سالم است و در حال حاضر به تعداد کافی صید می‌شود و مقرون به صرفه هم هست.

دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانند این گونه‌های ماهی سرشار از آهن، روی، کلسیم، اسیدهای چرب امگا سه و سلنیوم است.

اکنون این مطالعه شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد آن‌ها نیز بسیار مقرون به صرفه‌تر از سایر ماهی‌هاست؛ بنابراین می‌توانند منبع محلی و ارزانی از ریزمغذی‌ها برای افرادی که در معرض فقر و سوءتغذیه است، ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha