برای تمیز کردن ماشین خود، می توانید یک تمیز کردن ساده بدنه و چرخ را انتخاب کنید یا می توانید هر دو قسمت داخلی و بیرونی ماشین خود را تمیز کنید.

چگونه ماشین خود را تمیز کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ویکی هو، قبل از شروع تمیز کردن بخش بیرونی، مطمئن شوید که بدنه ماشین شما خنک و در سایه است. برای تمیز کردن بدنه و چرخ های ماشین خود از پاک کننده های فرموله شده مخصوص استفاده کنید. برای تمیز کردن فضای داخلی، کفپوش ها را بردارید و زباله ها را دور بریزید. فضای داخلی را جاروبرقی بکشید و از فوم شوینده برای تمیز کردن فرش و اثاثیه استفاده کنید. تمیز کردن ماشین خود را با استفاده از شیشه پاک کن برای تمیز کردن داخل و خارج شیشه ها به پایان برسانید.

آماده شدن برای شستن ماشین

ماشین خود را در یک مکان سایه دار پارک کنید

اگر بدنه خودروی شما به دلیل نشستن در زیر نور خورشید یا رانندگی داغ است، قبل از تمیز کردن آن صبر کنید تا ماشین شما خنک شود. این ممکن است 20 تا 30 دقیقه طول بکشد.

  • از آنجایی که گرما می تواند زمان خشک شدن آب و صابون را تسریع کند، باید منتظر بمانید تا ماشین شما خنک شود تا از لکه آب و صابون جلوگیری کنید.

وسایل را جمع کنید

دو سطل، یک شوینده ماشین، یک اسفنج نرم طبیعی یا یک دستکش شستشوی پشم بره، یک پارچه، پاک کننده لاستیک، حوله نرم و واکس ماشین را در کنار ماشین خود قرار دهید. این مواد برای تمیز کردن نمای بیرونی ماشین شما مورد نیاز است.

  • برای تمیز کردن فضای داخلی نیز وسایل خود را جمع آوری کنید. این لوازم ممکن است شامل جاروبرقی، کیسه زباله، شیشه پاک کن، فوم پاک کننده اثاثه یا لوازم داخلی، پاک کننده فرش، کیو تیپ، دستمال کاغذی و پارچه باشد.


دو سطل را با آب پر کنید

یک سطل برای خیس کردن پارچه شما استفاده می شود و دیگری برای آبکشی پارچه شما استفاده می شود. طبق دستورالعمل یکی از سطل ها را با پاک کننده مخصوص خودرو پر کنید.

  • برای تمیز کردن ماشین خود از مواد شوینده ظرفشویی یا صابون دست استفاده نکنید. این پاک کننده های خانگی خشن ممکن است واکس ماشین شما را از بین ببرند.

شستن بدن ماشین

ماشین را با شلنگ بشویید

قبل از استفاده از صابون، تمام سطح ماشین را کاملاً بشویید. برای جلوگیری از خراشیدگی ماشین خود، حتماً کثیفی و زباله های سست را پاک کنید. برگ ها، شاخه ها و سایر زباله ها را با دستان خود جدا کنید.

  • شلنگ را روی یک تنظیم فشار بالا قرار دهید تا زباله و کثیفی که به سختی از بین نمی رود، بشویید. با این حال، مطمئن شوید که فشار زیاد نباشد تا واکس یا رنگ ماشین شما پاک نشود.

از بالای ماشین خود به پایین تمیز کنید

در یک زمان روی یک بخش کار کنید. اطمینان حاصل کنید که پس از پایان تمیز کردن آن با صابون، هر بخش را با آب بشویید. این کار از خشک شدن صابون روی ماشین شما جلوگیری می کند.


صابون را با اسفنج یا دستکش پشمی کف کنید

سپس ماشین خود را با حرکت مستقیم بالا و پایین تمیز کنید. ماشین را به صورت دایره ای تمیز نکنید. تمیز کردن در یک حرکت دایره ای می تواند باعث ایجاد علائم چرخشی روی ماشین شود.


اسفنج خود را اغلب بشویید

بعد از هر بار استفاده آن را در سطل دوم که حاوی آب است بشویید. اگر اسفنج شما روی زمین افتاد، حتما آن را در آب بشویید. در غیر این صورت، زباله های روی اسفنج ممکن است ماشین شما را خراش دهند.


اجازه ندهید ماشین شما در هوا خشک شود

این می تواند باعث ایجاد رد و رگه شود. به جای آن، از یک حوله ی نرم (مصنوعی یا طبیعی) برای خشک کردن آن استفاده کنید. سعی کنید آن را پاک کنید تا ماشین شما خشک شود.

تمیز کردن چرخ ها


دو سطل را با آب پر کنید

یک پاک کننده را در یکی از سطل ها مخلوط کنید. اطمینان حاصل کنید که از پاک کننده ای استفاده کنید که برای تمام سطوح چرخ ایمن باشد. از پاک کننده های سوزاننده حاوی اسید و همچنین شوینده های ظرفشویی خودداری کنید. این پاک کننده ها می توانند روکش چرخ های شما را خراب کنند.

  • یک سطل برای تمیز کردن و دیگری برای شستشوی اسفنج استفاده می شود.


یک اسفنج نرم را در محلول تمیز کننده خیس کنید

هنگامی که اسفنج برای چند دقیقه خیس شد، شروع به تمیز کردن یک چرخ از بالا به پایین کنید. برای تمیز کردن شکاف های کوچک، از یک مسواک نرم استفاده کنید.

  • اگر چرخ‌های شما بسیار کثیف هستند، ممکن است لازم باشد قبل از تمیز کردن آنها از روغن‌زدایی استفاده کنید.


چرخ را بشویید و خشک کنید

هنگامی که چرخ شما تمیز شد، آن را به طور کامل با آب بشویید تا تمام کثیفی ها و زباله ها پاک شوند. سپس چرخ را با یک پارچه نرم خشک کنید.

تمیز کردن فضای داخلی


کفپوش ها را بردارید

آنها را تکان دهید تا گرد و غبار، کثیفی و زباله ها از بین برود. آنها را روی زمین بگذارید تا بعداً جاروبرقی بکشند. با این حال، در صورت تمایل می توانید فوراً آنها را جاروبرقی بکشید. ترجیح شماست.


تکه های بزرگ زباله را بردارید

تکه های بزرگ زباله مانند کاغذ، سکه، خودکار و سایر اشیاء را با استفاده از دستان خود از روی زمین خود بردارید. این وسایل را در کیسه زباله قرار دهید. برای محافظت از دستان خود در برابر کثیف شدن دستکش های لاتکس بپوشید.

  • از یک سیخ باربیکیو برای پاک کردن خاک و تکه های زباله از شکاف های کوچک مانند بین صندلی ها استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که زباله ها را از جا لیوان ها نیز جدا کنید.

یک پاک کننده شیشه را به جای لیوان اسپری کنید

اجازه دهید شیشه پاک کن به مدت 5 تا 10 دقیقه بماند. سپس از یک دستمال کاغذی برای پاک کردن کثیفی استفاده کنید. از سیخ باربیکیو برای جدا کردن کثیفی و کثیفی از هر شکاف کوچک استفاده کنید.

  • از طرف دیگر، یک جوراب قدیمی را در کف یک لیوان یا فنجان مسافرتی قرار دهید. سپس لیوان را در جای لیوان قرار دهید و بچرخانید تا کثیفی از بین برود.

از بالا به پایین جاروبرقی بکشید

قبل از حرکت به روی زمین، از بالای صندلی ها، داشبورد و کنسول شروع کنید. از نازل اثاثه یا لوازم داخلی برای جاروبرقی صندلی ها، قسمت های روکش شده و سرپوش استفاده کنید. از اتصال برس برای جاروبرقی اجزای حاوی وینیل سخت، پلاستیک و فلز مانند داشبورد و کنسول استفاده کنید. برای تمیز کردن شکاف های کوچک و نواحی تنگ، از برس شکاف دار استفاده کنید.

  • صندلی ها را به سمت عقب و جلو تنظیم کنید تا نقاطی که به سختی به زیر صندلی ها دسترسی ندارند تمیز شوند.

برای تمیز کردن لکه های فرش از یک قالیشویی استفاده کنید

پاک کننده را روی لکه اسپری کنید و از یک برس موی سفت برای مالیدن آن روی فرش استفاده کنید. مراقب باشید که مقدار زیادی پاک کننده روی فرش نپاشید زیرا اگر کاملاً خشک نشود باعث ایجاد کپک می شود.

  • از یک حوله تمیز و خشک برای پاک کردن لکه ها و خشک کردن ناحیه استفاده کنید.

یک پاک کننده فوم را روی لکه های پارچه اسپری کنید

پاک کننده را با یک برس نرم روی لکه بمالید. بگذارید پاک کننده خشک شود. سپس از جاروبرقی استفاده کنید تا طبق دستورالعمل آن را بردارید. اگر لکه باقی ماند، پاک کننده بیشتری را روی ناحیه آسیب دیده اسپری کنید و دوباره تمیز کنید تا از بین برود.

  • اگر صندلی‌های شما چرمی است، حتماً از پاک‌کننده چرم یا صابون زین برای تمیز کردن صندلی‌ها و همچنین سایر اجزای ماشین که حاوی چرم هستند، استفاده کنید.

برای ضدعفونی کردن داشبورد و کنسول از دستمال مرطوب ماشین استفاده کنید

حتما از دستمال مرطوب مخصوص ماشین استفاده کنید. می توانید اینها را در فروشگاه خودرو پیدا کنید. برای تمیز کردن نواحی کوچک مانند دکمه‌های رادیویی، دریچه‌های هوا و درزهای پانل از تیپ‌های Q یا سواب‌های پنبه‌ای استفاده کنید.

  • اگر دستمال مرطوب ماشین ندارید، یک پاک کننده خانگی همه منظوره که فاقد آمونیاک است این کار را انجام می دهد.


پنجره ها را با شیشه پاک کن تمیز کنید

هر شیشه شوی خانگی این کار را انجام می دهد. به جای اینکه پاک کننده را مستقیماً روی پنجره اسپری کنید، آن را روی یک حوله تمیز و میکروفایبر اسپری کنید. سپس داخل و خارج پنجره های خود را با حرکت مستقیم بالا و پایین پاک کنید.

  • پنجره های خود را پایین بیاورید تا قسمت بالایی پنجره را کاملا تمیز کنید.

ماشین را دوباره جاروبرقی بکشید

با این کار هرگونه کثیفی که در طول فرآیند تمیز کردنمجددا ایجاد شده را از بین می برد. سپس اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، کف‌پوش‌ها را تکان داده و کاملاً جاروبرقی بکشید. آنها را داخل ماشین خود قرار دهید.

  • از یک اسپری رفع بو مانند Febreeze استفاده کنید تا بوی باقیمانده را از ماشین خود پاک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha