سلامت نیوز: کارزار "درخواست توقف آبگیری سد چم شیر" در روز 30 آذرماه توسط فعالان و دغدغه مندان محیط زیست راه اندازی شد. شهروندان علاقمند تا یکم اسفند فرصت دارند که با امضای آنلاین این متن، در راستای نجات رودخانه زهره و پیشگیری از آبگیری سدی با فجایع بسیار، در این کارزار شرکت کنند.

کارزاری برای توقف آبگیری سد چم‌شیر گچساران

به گزارش سلامت نیوز این "کارزار" که با هدف توقف آبگیری سد "چم شیر" در روز 30 آذرماه 1401 راه اندازی شده است خطاب به معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، رییس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و رییس سازمان بازرسی کل کشور راه اندازی شده و ضمن هشدار به عواقب آبگیری عجولانه این سد، از آنها خواسته که آبگیری سد چم شیر تا پایان مراحل کارشناسی توسط متخصصان مستقل کشور متوقف شده و مطالعات عواقب و پیامدهای اجتماعی، محیط زیستی، اقتصادی و امنیتی ناشی از آبگیری و شوری آب در پایین دست، شهرها، روستاها، مراتع و اراضی کشاورزی تحت تأثیر و برآورد میزان خسارت های احتمالی وارده ارزیابی شود.

در بخشی از متن این کارزار آمده است:« برپایه شواهدی انکارناپذیر، رودخانه زهره به دلیل عبور از سازند تبخیری گچی-نمکی گچساران و سازند مارنی میشان شور شده و در محدوه مخزن سد چم‌شیر با ۲هزار تا ۲۵۰۰ میکروزیمنس بر سانتیمتر، هدایت الکتریکی با آبگیری، تجمع نمک آن افزایش یافته و شوری رود تا چندین برابر وضعیت فعلی خواهد رسید. همچنین علاوه بر وجود گسل‏های فراوان در بستر دریاچه سد، وجود ۱۱ چاه نفت در داخل و حاشیه مخزن سد چمشیر، مخاطرات محیط‌ زیستی غیرقابل پیش بینی دارد.»

متن کامل درخواست کارزار فوق که از سوی فعالان و دغدغه‌مندان محیط زیست

کشور راه اندازی شده و نویسندگان آن، حسین آخانی، حسن امیری بختیار، عباس بحرودی، محمد درویش، محسن رنجبران، مریم شهبازی، حمیدرضا عباسی، اصغر عبدلی، زهرا قلیچی پور، حمیدرضا یاقوتی عنوان شده اند در ادامه منتشر می شود.

معاون محترم رییس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

رییس محترم کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی

رییس محترم کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی

رییس محترم سازمان بازرسی کل کشور

با سلام و احترام

به آگاهی می‌رساند ما امضاکنندگان این نامه در راستای عمل به رسالت حرفه‌ای و اخلاقی وظیفه خود دانسته که خطر آبگیری سد چم‏شیر (بر روی رودخانه زهره، در استان کهگیلویه و بویر احمد) را اعلام کرده و درخواست کنیم تا رفع کامل ابهامات زمین شناسی و محیط زیستی آبگیری سد مزبور به تعویق افتد.

برپایه شواهدی انکارناپذیر، رودخانه زهره به دلیل عبور از سازند تبخیری گچی-نمکی گچساران و سازند مارنی میشان شور شده و در محدوه مخزن سد چم‌شیر با ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میکروزیمنس بر سانتیمتر هدایت الکتریکی با آبگیری، تجمع نمک آن افزایش یافته و شوری رود تا چندین برابر وضعیت فعلی خواهد رسید.

در مطالعات جدید زمین شناسی ۶۰ درصد بستر دریاچه سد چم‏شیر از بخش آسیب‌پذیر نمکی سازند تبخیری گچساران تشکیل شده و برون زدگی نمکی در نزدیکی رودخانه زهره واقع در بابا منیر در منطقه چم شیر کشف شده است.

در بستر دریاچه سد گسل‏های فراوان نیز وجود دارد که با افزایش سطح تماس ۴ کیلومتری مربعی فعلی مسیر رودخانه، به ۳۱ کیلومتر مربع، با انحلال لایه‌های نمک و گچ، شوری آب مخزن چندین برابر افزایش یافته و تبخیر طبیعی در منطقه نیز باعث افت شدیدتر کیفیت آن می‏شود.

علاوه بر آن وجود ۱۱ چاه نفت در داخل و حاشیه مخزن مخاطرات محیط‌زیستی غیر قابل پیش بینی دارد.

بدیهی است بعد از آبگیری سد، قطع جریان سیلابی نیز رخ خواهد داد. قطع جریان سیلاب‌های زهره که هر سال نقش مهمی در نمک‏زدایی و ارتقای حاصلخیزی خاک با انتقال تدریجی ۲ و نیم میلیون تن نمک به خلیج فارس دارد، می‌تواند خطر افزایش نمک و شور شدن زمین‌های کشاورزی در پایاب حوضه - مناطق زیدون تا هندیجان - را افزایش داده و با کاهش رطوبت خطرات جدی در تشکیل کانون‌های ریزگرد در بخش جنوب شرقی خوزستان پدید آورد.

افزون بر آن با بررسی گزارش ارزیابی محیط‌زیستی و زمین شناسی این سد، شواهد متعددی از مخدوش بودن اطلاعات، ارائه ناسازه‌هایی تامل‌برانگیز و همچنین حذف ریسک‌های احداث سد مشهود است که ضرورت بازنگری در این گزارش را تأیید می‌کند.

از این رو، ما امضا کنندگان این نامه ضمن هشدار به عواقب آبگیری عجولانه، خواهان توقف آبگیری سد چم شیر تا پایان مراحل کارشناسی توسط متخصصان مستقل کشور بوده و درخواست انجام مطالعات عواقب و پیامدهای اجتماعی، محیط زیستی، اقتصادی و امنیتی ناشی از آبگیری و شوری آب در پایین دست، شهرها، روستاها، مراتع و اراضی کشاورزی تحت تأثیر و برآورد میزان خسارت های احتمالی وارده را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    مطمعنا این کارزاری که علیه سد چمشیر راه انداخته آید نتیجه ای جز بد بختی ایران نخواهد داشت مانع از تولید برق واز دست رفتن سرمایه هنگفت کمترین ضرر آن خواهد بود
  • شکوفه خلفی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    مرگ دریاچه ی ارومیه مرگ تالاب‌ها مرگ زاینده رود مرگ گاو خونی مرگ جنگل های بلوط زاگرس مرگ شیر و پلنگ ها مرگ مارها مرگ پرندگان مهاجر و الان مرگ با سد چم شیر لطفا ب درخواست ما مردم اهمیت بدهید ما چیزی برای آینده میخواهیم
  • گلرواسدی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    باتوجه به اعتراض و مخالفت درست و به جای کارشناسان مخالف وهم چنین مردم بومی این مناطق که خواهان تکرارنشدن فاجعه گتوندهستندبنده هم که عضوی ازاین جامعه هستم که هر تصمیم غلط به اسم کارشناسی مستقیم براکوسیستم مردم مناطق یادشده تاثیرمخرب دار مخالفت خودراباابگیری سدچمشیراعلام می کنم۰
  • شهره اقبال زاده IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 0
    من با آبگیری سد چم شیر مخالف هستم .