یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 349421

 بعد از روزهای‌ آلوده در شهرهای صنعتی، برف و باران مهمان آسمان ایران شد تا همه استان‌ها به جز سیستان‌وبلوچستان رنگ زمستانی به‌خود بگیرند.

اگر این برف نمی‌بارید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، پیش از این، هواشناسی با صدور هشدار وقوع سیلاب، کولاک برف، آب‌گرفتگی معابر و مسیل‌ها از بارش برف و باران در ۳۰استان کشور خبر داده بود


برف آمد، دود رفت


برف بارید و آلودگی چند روزه تهران را شست. شهروندان پایتخت بیش از ۱۰ روز را با آلودگی هوا دست و پنجه نرم کردند تا اینکه با بارش برف در روز شنبه (3دی) قدری هوا مطلوب شد.اولین برف زمستانی تهران، موجب شد کیفیت هوا در بیشتر مناطق این کلانشهر در محدوده قابل‌قبول قرار گیرد. با توجه به شکل‌گیری ناپایداری جوی و وزش باد مؤثر طی ساعات گذشته از میزان غلظت آلاینده‌ها کم می‌شود. شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روز گذشته روی عدد ۵۷ یعنی شرایط قابل‌قبول قرار داشت.



مدارس تعطیل شد


بارش‌ برف و باران شنبه هفته جاری در کنار بروز مشکلاتی در لرستان و خوزستان، در کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، مرکزی، فارس، همدان، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، تهران، قزوین و قم موجب تعطیلی مدارس و در مرکزی تعویق بازی آلومینیوم و گل‌گهر سیرجان شد؛ اتفاقی که موجب شد دانش‌آموزان و کودکان در استان‌های برفی در کنار تحصیل مجازی به برف‌بازی و شادی هم بپردازند. در برخی از استان‌ها چون تهران، فارس و ایلام، این برف، نخستین برف زمستانی محسوب می‌شد که خوشحالی و امیدواری بسیاری را به همراه داشت.



خاطره‌بازی برفی


گرچه بارش برف در زنجان، مرکزی، کهگیلویه‌وبویراحمد، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، مرکزی، کردستان، همدان، تهران، کرمانشاه، قم، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، ایلام، قزوین، فارس، اصفهان، لرستان و خراسان‌جنوبی موجب بروز مشکلاتی ازجمله لغزندگی جاده‌ها و سختی تردد شد، اما این سختی‌ها منجر نشد که مردم از چهره زمستانی ایران لذت نبرند. بارش برف زمستانی آن‌هم بعد از مدت‌ها شهروندان زیادی را به بیرون از خانه کشاند تا برای خود خاطره‌های جالبی رقم بزنند. گرفتن عکس یادگاری، قدم زدن در برف و خوردن لبو و باقالی داغ ازجمله لذت‌های یک روز برفی برای شهروندان بود.



اگر این برف نمی‌بارید


درحالی‌که کشور خشکسالی‌های پیاپی را تجربه می‌کند و به تازگی یکی از خشک‌ترین پاییزها را پشت سر گذاشته‌ایم، با شروع زمستان موج برف و باران کشور را فرا گرفته است و امیدها به بارندگی و جبران کمبود بارش تقویت شده است. کشور در شرایط خشکسالی وخیم قرار دارد و اگر این موج باران و برف آغاز نمی‌شد، به‌زودی آب پشت بسیاری از سدها در کل کشور به اتمام می‌رسید و شرایط بحرانی به‌وجود می‌آمد. طبق گزارش‌ها حدود ۳۷ درصد سدهای کشور پر است و این امیدواری وجود دارد که بارش برف و باران در 30استان کشور بخشی از این کمبودها را جبران کند.



بارش‌ها تا پایان هفته ادامه دارد


بارش‌ها بنابر اعلام مسئولان استان‌های برفی تا اواخر روز گذشته ادامه داشته، اما پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد فعالیت سامانه بارشی فعلی تا دوشنبه به‌صورت پراکنده ادامه خواهد داشت. به‌گفته کارشناس هواشناسی، امروز (یکشنبه 4دی) استان‌های غربی، سواحل دریای خزر، شمال شرق، ارتفاعات زاگرس مرکزی و دامنه‌های ارتفاعات البرز ازجمله ارتفاعات تهران همچنان شاهد بارش برف و باران خواهند بود.

فریبا گودرزی این بارش‌ها را برای فردا (دوشنبه 5دی) در استان‌های ساحلی خزر، شمال شرق، هرمزگان و جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان به‌صورت بارش پراکنده اعلام می‌کند. او با بیان اینکه سامانه جدید بارشی در جنوب و از روز دوشنبه فعال می‌شود، توضیح می‌دهد:‌ روز سه‌شنبه علاوه بر جنوب در جنوب غرب و زاگرس مرکزی هم شاهد بارش‌های پراکنده خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha